Rengöra Kylfläns eller dålig montering?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2010

Rengöra Kylfläns eller dålig montering?

Köpte mig 2st Scythe Gentle Typhoon fläktar idag, 1850RPM modellen.
Använder dem som chassifläktar, 1 insug och den andra utsug.
Tycker väl dem låter lite för mycket, så i framtiden får det väl bli en fläktkontroller.

Nu till saken, jag köpte dessa fläktar för att få bättre luftflöde i datorn. Men min processor temperatur är fortfarande lika hög som innan! Ingenting i datorn verkar ha fått lägre temperatur. Jag är jävligt besviken.
Jag har mina tankar om att det KANSKE kan vara kylflänsen?

Kan det vara så att det finns damm som fastnat i kylflänsen och därmed försämrar förmågan till att leda bort värmen, eller tänker jag fel? Monterade om min kylare i förrigår, och använde medföljande kylpasta till min kylare (Se nedan). Och rengjorde den gamla kylpastan med kemiskt ren bensin.

Sen efter jag gjort det, så tog jag bort lite damm i datorn och idag fick jag då mina fläktar. Trodde temperaturen skulle bli lägre, med tanke på att jag inte har haft något luftflöde alls innan!

Men icke sa nicke, temperaturen är lika hög!

Kan det vara så att det finns damm inuti kylflänsen som försämrar temperaturen såpass mycket, eller har jag failat när jag monterade kylaren? Om jag failade med monteringen, kan ni tipsa om vad man ska använda för att rengöra den? Typ tyg eller vad använder ni? Det ska ju inte lödda heller :P.

Och i och med att jag inte har någon fläktkontroller så kör Scythe fläktarna på 100% hela tiden också. Jah känner att det förflyttas asmycket luft, fast... inget blir svalare/kallare i datorn.

Om det kan vara att jag måste rengöra kylflänsen, är tryckluft på burk ett bra alternativ då?
Jag har aldrig använt det men folk säger att det är bra till att rengöra diverse datorkomponenter.

Jag tror dock det är något med kylflänsen, men bäst att rådgiva med er först för jag tror ni kan detta bättre än mig.

Bilder:

Idle med ett par firefox-flikar igång:

Prime95 efter mindre än 1 minut (Nånting måste vara fel, den går upp till 58-59 så snabbt ):

Ursäkta, men det blev ganska mycket text.
Jag uppskattar verkligen alla svar jag får, och det hade varit skönt om jag någon gång äntligen hade kunnat bli kvitt med detta problem då detta begränsar mina möjligheter till att överklocka o.s.v.

Tack i förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008

Det där är väl inte direkt farliga temperaturer.
Jag kör min Intel I7 920 C0 i 75 grader 14 timmar per dygn. GPUn ligger på samma temp ungefär.

Visst, AMD klarar inte lika mycket värme som Intel men tror inte det ska vara någon fara.

O2+ODAC - Denon AH-D2000 - Koss Porta Pro
Harman Kardon HK3490 - Had Oy högtalare - 2st Eminence LAB12 slutna baslådor drivna av Behringer iNuke NU6000 MiniDSP och UMIK-1
Min musik/ljudblogg - Phimusic

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Maj 2010

Vilken kylare använder du? och iofs är 60 grader inte så väldigt mycket om man kör på luft. Men vill du ha kallare så kan du testa att rengöra kylflänsen ordentligt. Kör med tryckluft eller damsugare. Hoppas det var till någon hjälp!

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2010

Vad jag kan se har inte processorns temps ändrats?
Testa mät temps med Core Temp för CPU och gpushark för grafikkortet istället btw. CPUID monitor visar helt galna temps för min del.

Om du nu ska rengöra kan du testa tryckluft. Det funkar väldigt bra i datorn MEN just för kylflänsen fungerade det inte alls för mig.
Jag fick sitta med topps och dra mellan alla springor....

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2010

Ala_95: Högsta rekommenderade temperatur är 62grader på 1055t:an.

ajsp: Använder en Noctua NH-U9B SE2, den borde vara bättre än stockkylaren. Fick tillochmed lägre temperaturer med originalkylaren så nåt måste vara fel!

chazzi: det är TMPIN1 som är processorns temperatur. Jag har lite dåligt med pengar just nu, så jag kanske också får sitta med tops

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Mixters:

ajsp: Använder en Noctua NH-U9B SE2, den borde vara bättre än stockkylaren. Fick tillochmed lägre temperaturer med originalkylaren så nåt måste vara fel!

Jepp, något är fel. Kolla så att allt är monterat som det ska, inkl. kylpasta.

» AMD Phenom2 940 x4 3.0 GHz BE » 4 Gb DDRII @ 1066 MHz » ASUS GTX 660 Ti CUIIOC 2Gb » 128Gb SSD
Fraktfritt från Inet för Sweclockersmedlemmar
Vänligen citera om du pratar med mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
United Kingdom
Registrerad
Aug 2009

Hur vet du att det är TMPIN1 som är CPU temp? Enligt programmet så ligger ju alla kärnorna på 49grader efter stresstest. Frågan är varför det är så stor skillnad på de värdena. Kolla som sagt med Core Temp, det programmet brukar visa rätt.

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2