Fråga ang. multipla processorer (AMD Opteron, Intel Xeon etc.)

Permalänk
Medlem

Fråga ang. multipla processorer (AMD Opteron, Intel Xeon etc.)

Jag sysslar en hel del med 3d-grafik (Cinema 4D, Vray), After Effects och liknande, och det absolut viktigaste för mig är att ha en snabb CPU. Nu kommer det visserligen att dröja ett år eller arton månader innan jag byter upp mig från min quadcore, men jag vill ändå veta hur utvecklingen ser ut, framför allt vad gäller flera processorer på samma moderkort, för det har jag ingen koll på. Ju fler kärnor och GHz, desto mer tid kan jag lägga på modellering, animering och finputsning, och inte på att sitta och vänta på att datorn ska rendera.

Såvitt jag vet så är det i dagsläget bara AMD Opteron och Intel Xeon som har stöd för multipla processorer på samma moderkort, och jag läste härom veckan om en ny AMD Opteron med 16 kärnor@1.8 GHz som hade avslöjats. Är det någon som vet mer? Och hur brukar prisutvecklingen se ut för dessa mer exklusiva processorer? "Vanliga" processorer brukar ju sjunka rätt snabbt i pris när en ny generation kommer, men gäller detsamma för de mer extrema? AMD släppte ju för ett tag sedan de 12-kärniga Opteron 6100 på 1,9-2,5GHz och Intel ligger inte så långt efter med sina tiokärniga E7-processorer, som dessutom har stöd för upp till åtta processorer på samma kort (för vissa modeller).

Det jag undrar är alltså:

- När kan man tänka sig att se en prissänkning på de sex- och åttakärniga processorerna som gör dem något sånär åtkomliga för en privatperson som vill bygga ihop en grym renderingsburk för 25-30 000?

- Är det någon som vet hur prisutvecklingen på de mer exklusiva processorerna har sett ut tidigare?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Här har du prisutvecklingen på Xeon MP X7560

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=614587

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Droih:

Här har du prisutvecklingen på Xeon MP X7560

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=614587

Tackar, tänkte inte ens på att Prisjakt har en prisutvecklingsstatistik. Den där var ju fortfarande alldeles för dyr, men en del sexkärniga verkar ha gått ner en hel del.

AMDs octocores var väldigt mycket billigare, är det någon som vet varför? Xeon MP X7560 2,26GHz kostar runt 30 000, men Opteron 6140 2,6GHz kostar 7600.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

intel har tronen för tillfället , så det kan prisa lite som de vill.

en hyffsad billig lösning borde vara ett sr2 moderkort samt 2 st passande xeons.

två stycken 6 kärniga xeons (ca 7-12 k st) och moderkortet går på ungefär lika mycket som en X7560 kostar.

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2010/04/07/intel-xeon-x...
kikar man på den recensionen så verkar 2 st 6 kärniga x56xx prollar klara sig rätt bra i förhållande till 4 st x7560's

förhoppningsvis kan man göra nått liknande med sandy bridge-e när det är dags för dig att köpa nytt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

intel har tronen för tillfället , så det kan prisa lite som de vill.

en hyffsad billig lösning borde vara ett sr2 moderkort samt 2 st passande xeons.

två stycken 6 kärniga xeons (ca 7-12 k st) och moderkortet går på ungefär lika mycket som en X7560 kostar.

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2010/04/07/intel-xeon-x...
kikar man på den recensionen så verkar 2 st 6 kärniga x56xx prollar klara sig rätt bra i förhållande till 4 st x7560's

förhoppningsvis kan man göra nått liknande med sandy bridge-e när det är dags för dig att köpa nytt.

Oj, det var ett trevligt resultat! X5650 kostar ju "bara" runt 7500 nu, och ja, kollar man på Cinebench 11-resultatet (som ju är det jag är mest intresserad av) så var 14 000 poäng med 2xX5650 mot 20 000 med 4xX7560 en väldigt bra prestation. Jag vill ju helst köpa AMD eftersom jag alltid gjort det, men då hyperthreading ger något snabbare rendering i Cinema 4D så blir det nog Intel, om inte AMDs processorer när det blir dags för köp är så pass mycket billigare att jag kan få likvärdiga resultat utan hyperthreading, genom att helt enkelt köpa snabbare processorer. Jag får helt enkelt hålla koll på de åttakärniga Opteron och se hur de står sig mot Intels sexkärniga, verkar det som.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Oj, det var ett trevligt resultat! X5650 kostar ju "bara" runt 7500 nu, och ja, kollar man på Cinebench 11-resultatet (som ju är det jag är mest intresserad av) så var 14 000 poäng med 2xX5650 mot 20 000 med 4xX7560 en väldigt bra prestation. Jag vill ju helst köpa AMD eftersom jag alltid gjort det, men då hyperthreading ger något snabbare rendering i Cinema 4D så blir det nog Intel, om inte AMDs processorer när det blir dags för köp är så pass mycket billigare att jag kan få likvärdiga resultat utan hyperthreading, genom att helt enkelt köpa snabbare processorer. Jag får helt enkelt hålla koll på de åttakärniga Opteron och se hur de står sig mot Intels sexkärniga, verkar det som.

mjo precis , man vet ju aldrig vad bulldozer och släkt bjuder på .
mycket kan hända innom 18 månader.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hjälpsam

Jag sysslade en del med dual-xeon system tidigare. Det är en helt annan känsla, men i dagsläget så är det rätt så väldigt stora skillnader i pris/prestanda.

Multikärniga singelprocessorer levererar rätt bra prestanda, med hexa/octa-core lösningar för multitrådade applikationer kommer man väldigt långt i prestanda per krona.

Naturligtvis får man mer prestanda ju fler aktiva kärnor man har, men det kan vara lite av ett problem med budgeten. Särskillt om man skall räkna in större mängder med ECC/REG minnen som ligger helt i annorlunda i pris jämfört med vanliga obuffrade icke-ECC minnen för en standardplattform.

Skulle rekommendera att kika närmare på Intel och framför allt kommande AMD's Bulldozer plattform när det gäller high/top-end av de processorerna.

En annan möjlighet är att det ofta kan löna sig ekonomiskt att bygga två datorer, en editeringsdator och en renderingsdator. Den som renderar kan tuffa på bäst den vill och stör inte din kreativitet i andra/paralella projekt. Dessutom är kravet på grafikkort inte lika hårt på renderingsdatorn (om mjukvaran du kör inte använder CUDA).

Om programmen du använder för rendering dessutom kan nyttja nVidia CUDA så kan en seriös GPU-park för rendering vara mycket mer kostnadseffektivt än fler/fetare processorer.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jag sysslade en del med dual-xeon system tidigare. Det är en helt annan känsla, men i dagsläget så är det rätt så väldigt stora skillnader i pris/prestanda.

Multikärniga singelprocessorer levererar rätt bra prestanda, med hexa/octa-core lösningar för multitrådade applikationer kommer man väldigt långt i prestanda per krona.

Naturligtvis får man mer prestanda ju fler aktiva kärnor man har, men det kan vara lite av ett problem med budgeten. Särskillt om man skall räkna in större mängder med ECC/REG minnen som ligger helt i annorlunda i pris jämfört med vanliga obuffrade icke-ECC minnen för en standardplattform.

Skulle rekommendera att kika närmare på Intel och framför allt kommande AMD's Bulldozer plattform när det gäller high/top-end av de processorerna.

En annan möjlighet är att det ofta kan löna sig ekonomiskt att bygga två datorer, en editeringsdator och en renderingsdator. Den som renderar kan tuffa på bäst den vill och stör inte din kreativitet i andra/paralella projekt. Dessutom är kravet på grafikkort inte lika hårt på renderingsdatorn (om mjukvaran du kör inte använder CUDA).

Om programmen du använder för rendering dessutom kan nyttja nVidia CUDA så kan en seriös GPU-park för rendering vara mycket mer kostnadseffektivt än fler/fetare processorer.

Jag har funderat på det du säger, att bygga en renderslav istället, men eftersom jag bara håller på med 3d som en hobby så känns det lite overkill, eftersom jag ändå behöver en hyfsat kraftfull dator för att sköta modellering, animering, texturer osv.

Jag kommer däremot att ha kvar min nuvarande quadcore så jag kan antingen kan köra .NET render med den plus min nya dator, eller använda den till att jobba med när den nya står och renderar. En GPU-park är därför inte heller ett alternativ, eftersom det vad jag förstår kräver rejält dyra kort för att vara ett alternativ. Dessutom utnyttjar inte Cinema 4D CUDA för tillfället, så när jag vill rendera utan Vray så skulle jag inte ha någon nytta av mina dyra GPUs. Förresten tror jag inte att Vray använder CUDA heller, i alla fall inte till C4D. Det kan ha kommit i någon ny version, men jag tror inte det.

Jag räknar med att 32GB RAM räcker gott och väl för mina hobbyprojekt, även när man tar med Cinema 4Ds dynamik, Vray irradiance maps osv. i ekvationen. 16GB skulle säkert räcka det också, jag har ju "bara" 4GB nu, och har bara haft problem någon enstaka gång när jag försökt göra dynamiska simuleringar med tiotusentals objekt, men jag kommer köpa så mycket jag har råd med.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]