Permalänk
Medlem

2500k - stor kylare, 37c~ idle

Hallå, ny dator och jag tänkte bara stämma av lite om dom här temperaturerna:

I EFI är den högre, runt 41-45 vid idle.

MX-2-kylpasta användes när den sattes ihop, men det blev strul och kylaren kan ha monterats om, och jag är inte hundra på vad som sen användes.

Kylningen är en Mugen 2 med push-pull Slipstreamar så därav min undran. Bakutblåset går på fullt varv (molex) och dom andra på 1000 och 600~rpm vid idle. Turbo är på - tror jag - och volten är nog på auto (jag ska sätta ett bestämt värde efter att jag läst in mig på det). Chassit är ett litet Solo, men även då känns det som att iaf vilotemperaturen borde vara lägre. Eller?

Jag foldar inte och avser inte att överklocka mycket om alls. Det som däremot är viktigt är att fläktarna inte behöver varva upp nu under sommarhalvåret, eller allmänt vid medelhög belastning, och bakutblåset kommer alltså inte gå på fullt varv senare heller.

Det som är lite störande är att t.ex. Qfan utgår ifrån 40c som en "medeltemp" då fläktar varvar upp från minimum, och att folk i regel verkar idla 26c med CM H212+ och en fläkt - så något bör ju vara konstigt. Såhär i efterhand känns det puckat att jag inte bara körde på någon halvstor fläns, så hade det varit klart med högsta sannolikhet. Men ville åstadkomma en närapå passiv lösning, och utan att betala en tusing.

Uppskattar all input. Tack!

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat speedstep, det som gör att den klockar ner sig i idle?

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Testa med Speedfan då.

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på attt ens någon kan idla med 26c med den CPU/kylare, i så fall har dom mätfel eller använder dåliga program att mäta med tex speedfan
vill man ha 26c idle är det något annat än luft som gäller.
Tycker du har normal idletemp, tänk på att chassit du har hjälper till en hel del att höja tempen, kylningen är inte den bästa. idle skulle gå ner några grader vid idle med annat chassi men ganska mycket mer vid load

För övrigt kan inte hitta vad du har för CPU men antar du har intel SB nått

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har samma idle-temps som du har (I vintras hade jag runt 25-30, men jag va nyinflyttad och hade ingen värme i kontoret )

edit: våras menar jag, men det var kallt som f:n iaf

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

2600K, intels orginal kylare, ligger på ca 30-33 i idle.

men runt 70c i full load ^.^

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Idle temp är också ganska oexakt, är ganska stora felmätningar för många CPU/moderkort men load brukar stämma ganska bra, och det är tempen vid load som är intressant

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Idle temp är också ganska oexakt, är ganska stora felmätningar för många CPU/moderkort men load brukar stämma ganska bra, och det är tempen vid load som är intressant

Stämmer bra. Dock så var detta mer korrekt på S775 tiden med C2D och C2Q.
Idag med t.ex mitt p67 extreme 6 kort så ligger diffen på knappa 5-10%.
Dvs. 20C idle kan vara 19-18, men även 21,22.

Jag kör med redig utrustning och har mätt själv. Sitter med 2 olika h2o slingor vid behov. En större, samt en mindre.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Speedstepping var påslaget. Och jag hade kollat i Speedfan och CPUID innan och det var likadant (kan f.ö inte visa någon cputemp, bara kärnorna).

Det är betryggande att höra, tack, jag vill alltså inte uppnå det omöjliga. Jag är ju inte så insatt och leddes mest av allt snack om att SB är så svalt jämfört mot tidigare generationer och temperaturrapporter. Chassiet spelar nog in som sagt.

Permalänk
Medlem

Detta är mina temps jusst nu med en d14, 2500k

Permalänk
Medlem

Fick min nya kyllare idag CoolIT VANTAGE A.L.C.

Idle 25-28c
Full load 48-50. Suttit med Prime i 24 minuter nu, ska låta den rulla på ett ta till.

Intel Orginal låg på 30-34 i idle och 70-75+c i load

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"