Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2006

Överklockning av amd 3500+

God afton

Sitter och pillar lite med överklockning och skulle vilja ha lite allmän input på det jag gjort hittills.

Datorn det gäller:

Cpu: Amd 3500+ 2,2 ghz
Mobo: Ecs nforce 4 am2
Ram: OCZ Reaper HPC ddr2 pc8500
Gpu: Ati hd4870 512 mb
Chieftech 450w nätagg.

Hittills har jag gjort följande:
Läst FAQ'en

Låst minnena till 1:1
Ökat FSB från 201 Mhz till 225 i tre steg, med orthostest mellan varje steg.
Ökat volten från 1.39V till 1.4250V
Minnen ligger på 275 Mhz (550)
Stepping på 4-4-4-12

Bild nedan.
http://i165.photobucket.com/albums/u71/Lajjvo/SP32-20110512-1...

Det jag undrar nu är om jag har tänkt galet någonstans, om jag bör ändra något innan jag fortsätter.

Planen är att öka FSB tills dess att cpu'n inte är stabil längre för att därefter ändra multipeln för att få minnena att gå i "rätt" hastighet och cpu'n så nära maxvärdet som kombinationen av allt detta tillåter.

Målet är att få lite mer kräm i Bf2: Pr då jag ligger lite lågt fps mässigt, oavsett grafikinställningar.

Tack på förhand.
/Lajning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2011

Gör så, fast förvänta dig inte för mycket, processorn i fråga är totalt värdelös kom över en exakt sån för några månader sen och har aldrig blivit så besviken i hela mitt liv den sitter just nu i en HTPC dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2006

Härligt, då vet jag att jag är på rätt spår och nosar.

Värdelös var väl lite magstarkt. Att den inte klockar lika bra som nyare cpu'er / c2d osv visste jag om redan innan, men all ökning är bra ökning. Har sett ett par här på forat som fått upp dessa närmare 3 Ghz sträcket, inte helt taskigt ändå.

Om någon har något annat att tillägga, gör gärna detta. Återkommer med resultat.

*Edit*
Stötte på patrull med följande inställningar:
230x11=2530 Mhz
DDR800 i bios. Minnen på 361.1 Mhz och 5-5-5-15 (19 2t) enligt cpu-z
Klarade bara 2 min i orthos.

Fick en snilleblixt och ändrade till DDR553 i bios
Enligt cpu-z : 281.2 Mhz och 4-4-4-12 (15 2T)

Klarade 4 min innan fail, provade enbart cpu, klarade 4 min.

Har nu ändrat minnesinställningarna i bios till auto och sänkt fsb till 225. Återkommer med resultat.
Cpu-z visar 353.6 Mhz och 5-5-5-15 (19 2T) på minnena. Borde det inte vara 533?
Mvh Lajning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2011

Haha lite väl kraftigt var väl värdelös, den driver ju datorn men jag skulle aldrig personligen slänga ut en krona för den ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2006

1 timme stabilt i orthos med senaste inställningarna. Angående minnen, visst borde dessa köras i 533, skall se om jag kan pilla till ett med ändrad FSB/RAM ratio.