Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kil
Registrerad
Mar 2011

datorn låter som F*N

Tjenare.

byggde en dator för inte så länge sen och är helt nöjd med köpet. Det enda problemet är att datorn låter som fan när jag börjar spela WoW eller liknande. har sett på SpeedFan att en fläkt går upp i ca 3k RPM

har ett FD r3 chassi och en AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE (har bytt stockkylaren) till en Cooler master hyper TX3. gick in i BIOS och satte på AMD cool n' quiet med det blev inte så stor skillnad. Har även laddat ner SpeedFan men kan ingenting om det programmet....

så jag undrar om det finns nåt annat som jag kan ändra som kan få tyst på skiten.

tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2010

Cool n' quiet har väldigt lite med fläkthastighet att göra, det handlar snarare om att processorn klockar ner sig vid inaktivitet. Det verkar också som om bios reglerar fläkthastigheten eftersom det endast låter som "F*N" när du spelar. TX3:an låter däremot en hel del vid belastning och skulle jag vara i dina skor skulle jag tänka på att byta fläkten till kylaren. Med lite finurliga buntband borde du kunna få dit en Scythe Gentle Typhoon. Den fläkten borde ge bättre temperaturer och låta betydligt mycket mindre.

Utöver det, kan grafikkortet vara en medhjälpare till oljudet när du spelar? Vissa kort låtar fasligt mycket.

Datorer: Vattenkyld Shinobi XL | Passiv HTPC med aktiv kylning
Dysphorian Breed (musikprojekt): http://dysphorian.com/
Raspberry PI webbserver/blogg: http://hraffe.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010

Byt processorkylare, troligen den som lever om.

#framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2009

Vilken fläkt är det?
Vad har du för grafikkort?

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
Many wow, such coin
MSI Z87 MPOWER | i7 4770k | MSI Gaming GTX 970 | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 840 EVO 250GB | Steelseries Sensei, Rival | Q-pad QH-90 | Q-pad MK85

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kil
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Hraf:

Cool n' quiet har väldigt lite med fläkthastighet att göra, det handlar snarare om att processorn klockar ner sig vid inaktivitet. Det verkar också som om bios reglerar fläkthastigheten eftersom det endast låter som "F*N" när du spelar. TX3:an låter däremot en hel del vid belastning och skulle jag vara i dina skor skulle jag tänka på att byta fläkten till kylaren. Med lite finurliga buntband borde du kunna få dit en Scythe Gentle Typhoon. Den fläkten borde ge bättre temperaturer och låta betydligt mycket mindre.

Utöver det, kan grafikkortet vara en medhjälpare till oljudet när du spelar? Vissa kort låtar fasligt mycket.

har ett gigabyte radeon 6850 OC tror dock inte att det är den som låter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kil
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Mansonite:

Vilken fläkt är det?
Vad har du för grafikkort?

har ingen aning vilken fläkt det är som låter och jag har ett Gigabyte radeon 6850 OC!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköööping
Registrerad
Dec 2007

Byt fläkten till en 92 mm Nexus Real Silent. Du slipper styra den.

Går även byta kylare på grafikkortet.

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
öckerö
Registrerad
Feb 2010

Om det är fläkten till prollekylaren som låter så kan du väll bara sänka den i bios ?

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kil
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av sam9707:

Om det är fläkten till prollekylaren som låter så kan du väll bara sänka den i bios ?

kan du säga hur man gör då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Feb 2003

Du får nog säga vilket moderkort du har.
Samt, grafikkort kan låta duktigt mycket.
Spela med öppet chassi så märker du. Eller så laddar du ner Prime95, prova "small FTT" och lyssna om surret kommer. Då är det fläkten på kylaren till processorn

.:. 101218 - Mitt allt .:.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kil
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av XrOo:

Du får nog säga vilket moderkort du har.
Samt, grafikkort kan låta duktigt mycket.
Spela med öppet chassi så märker du. Eller så laddar du ner Prime95, prova "small FTT" och lyssna om surret kommer. Då är det fläkten på kylaren till processorn

Har ett MSI 870A-G54 AM3 Ska ladda ner programmet och kolla

Tack för hjälpen !

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Testa som övriga skriver. Du kan ju även sänka fläktar i SpeedFan.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det är dumt att sänka fläktar när man börjar spela, det finns en anledning till att de varvar upp, värme....... man får byta till bättre modeller eller kanske rengöra, men att bara sänka varvtalet är mycket dumt.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009

börja med o kolla temperaturer på gpu o cpu, risken finns att du har insallerat cpu kylaren fel.

Sen är d bara o öppna burken o lyssna på vilken fläkt det är som låter mest xD

Node 304: i7-6700K | Corsair LP 16 gb@3000mhz | Evga gtx 1070 ftw | Gigabyte Z170N-wifi | | Antec EW 500W | Samsung 850 EVO 500gb |Asus Xonar U7| Ducky Shine Cherry MX Brown | Qpad 5k | Asus ROG SWIFT PG278Q | M-Audio Bx5 D2 | ATH-AD700x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åmål
Registrerad
Mar 2011

Testa och dra ner HWMonitor och kolla temperaturen på processorn så ser du ju ifall det är något galet med processorn

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
öckerö
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av themadz:

kan du säga hur man gör då?

vilket moderkort har du ?

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kil
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Iwar:

börja med o kolla temperaturer på gpu o cpu, risken finns att du har insallerat cpu kylaren fel.

Sen är d bara o öppna burken o lyssna på vilken fläkt det är som låter mest xD

Cpu-temperaturen är ungefär 51-55c när jag spelar och 39-45c när jag inte spelar.
och det är inet som satte ihop datorn
Gpu temperaturen är ungefär samma som CPUn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kil
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av sam9707:

vilket moderkort har du ?

Jag har ett MSI 870A-G54 AM3

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Falköping
Registrerad
Jun 2008

I en av flikarna i bios ställer du in om du har 3/4 pin, och vilka grader som den ska dra igång på mer och vilken den lägsta hastigheten ska va på fläkten osv. En mainflik, men kommer inte ihåg vad den heter då jag inte orkar starta om datorn och kolla

Corsair Obsidian 900D, Intel Core i7 6800k@4.2ghz/1.290v, Asus Rampage V Edition 10, Asus Strix GTX 1080, Corsair Vengeance LPX 3000mhz 4x4gb, Corsair RM650i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kil
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av eparaggare:

I en av flikarna i bios ställer du in om du har 3/4 pin, och vilka grader som den ska dra igång på mer och vilken den lägsta hastigheten ska va på fläkten osv. En mainflik, men kommer inte ihåg vad den heter då jag inte orkar starta om datorn och kolla

Tack!, det ska jag kolla på dirr

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
öckerö
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av themadz:

Jag har ett MSI 870A-G54 AM3

i bios ditt bios så ska det finnas en flik som "H/W Monitor" gå in där och ställ in vilken fläkt kontakt det är (4 eller 3 pin) sedan så ställer du in fläkt hastigheten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerbotten
Registrerad
Sep 2009

Coolermasters hyperfläktar ( dock har jag +212 ) är ju inte dem bästa, om du har någon fractal design-fläkt som du kan skifta med ?

Har tagit bort min för tillfället och det blev en stor skillnad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002

Vet du att det är processorkylaren som låter?

Om inte, stoppa den och se om det är den som är orsaken, om det är felet, byt kylare eller endast fläkt.
Om det inte är processorkylaren som låter, hitta vilken fläkt som är orsaken och byt ut den.

Problemet löst.

Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel.