Intel Z68 för Sandy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Intel Z68 för Sandy Bridge

Intels nya styrkrets Z68 ger tillgång till både överklockning och processorns integrerade grafik. Dessutom tillkommer nya funktioner som SSD-cache och Lucid Virtu. SweClockers laddar testbänken med den senaste plattformen för Sandy Bridge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Varför lanserade man inte denna från början? Kommer P67 och H67 ens finnas kvar efter detta?

Permalänk

nice

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Avstängd

Helt okej mammmabräda. (:

Permalänk
Medlem

Jag är så sugen på att sälja mitt Maximus IV och köpa mig ett litet Z68 baserat moderkort för att få en mindre och smidigare dator.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Hedersmedlem

Smart Response Technology fungerar klart bättre än vad tidigare test visat så här kan man både få stor lagringsmängd och hög prestanda till ett humant pris.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Varför lanserade man inte denna från början? Kommer P67 och H67 ens finnas kvar efter detta?

Denna kom inte från start troligtvis för att Intel inte fått bukt med drivrutinerna och den funktionalitet som Virtu erbjuder.

P67 lär i praktiken försvinna, även om Intel kanske behåller den i sortimentet ett tag till.
H67 "saknar" ju bara SRT om man inte har en K-processor, så den kommer definitivt att fortleva.

Vad jag saknar i recensionen, eller i alla fall inte framgår tydligt, är om testerna med Cinebench och H264 körs med Virtu aktivt, och i vilket läge.
I D-mode borde nämligen den nya plattformen prestera rejält bättre än P67...

/Olle

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

I D-mode borde nämligen den nya plattformen prestera rejält bättre än P67...

Är inte d-mode samma sak som det diskreta grafikkortet...? Isåfall bör det ju vara likvärdigt, inte bättre. Eller tänkte du att det skulle vara som Hybrid Crossfire där båda korten används?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Så med Lucid Virtu sparar man hela 1 Watt i bästa fall, bara jag som tycker att det låter som en helt meningslös funktion?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Bra recension! Blir dock lite luddigt när ni använder er av förkortningen RST i slutsatsen, "Intel SRT och Intel 311 (Larson Creek)". Trodde först ni hade skrivit fel, RST dyker bara upp på ett ställe i recensionen vad jag kunde se.

Edit: Någon snyggade till det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2253?k=3c0489ebb97d4...

Så med Lucid Virtu sparar man hela 1 Watt i bästa fall, bara jag som tycker att det låter som en helt meningslös funktion?

Jo stämmer det, så spricker hela grejen med Lucid Virtu.

Z68 på pappret är ett väldigt intressant moderkort.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Hårddisk testet hade jag velat se med en vanlig hårddisk istället.
Kanske med en 7200 varvare eller tillochmed en wd green bara för att se vad det kan göra där..

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av skog1s:

Jo stämmer det, så spricker hela grejen med Lucid Virtu.

Z68 på pappret är ett väldigt intressant moderkort.

I d-Mode kan man använda sandy bridge GPU:n för att komma åt Intel Quick Sync för transcoding eller accelera HD-video. Utan Virtu kommer man inte åt den integrerade GPU:n för detta (står i artiklen).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 14ccKemiskt:

Varför lanserade man inte denna från början? Kommer P67 och H67 ens finnas kvar efter detta?

#1 för att tjäna pengar?
#2 förmodligen men dom blir skit billiga eller så försvinner dom flesta så bara några utvalda produkter finns kvar

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men hur många tiotusen kronor har ni eg fått för att använda den där zalmankylaren? Känns som den använts sedan början på förra decenniet...

Den är säkert bra, men sedan den kom har många fler och betydligt bättre kylare släppts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Smart Response Technology, förkortat SRT, tillåter användaren att kombinera en mekanisk hårddisk med en SSD-enhet som ett cacheminne för data som används ofta. Tekniken är helt mjukvarubaserad och skulle i teorin fungera med exempelvis styrkretsen P67 om det inte vore för spärrarna Intel har lagt in i programvaran.

Hmm, innebär detta att någon annan skulle kunna komma med mjukvara för detta som funkar för P67? Eller rent av även andra chipset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

I d-Mode kan man använda sandy bridge GPU:n för att komma åt Intel Quick Sync för transcoding eller accelera HD-video. Utan Virtu kommer man inte åt den integrerade GPU:n för detta (står i artiklen).

Quick Sync för transcoding skulle möjligtvis kunna vara användbart på en Atom eller liknande lågpresterande CPU men har du en Sandy Bridge så kan du lika gärna använda x264 så går det minst lika fort och du får betydligt bättre bildkvalitet. När det gäller decoding så klarar ju redan alla moderna grafikkort det så vad har man för nytta av att processorn också kan det?

Största fördelen med Z68 är väl egentligen bara att man kan överklocka processorn och ändå köra med den integrerade grafikkretsen ifall man ändå inte använder datorn till något grafikkrävande.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Går det att använda RST tillsammans med en RAM-disk?

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Kan man koppla in 1-2 skärmar i moderkortet och 2+ i det diskreta nu igen? (Som gick förr...)
Köra skärmar för msn/irc etc på cpun och spel/filmer på gpun.

Har saknat det sen jag bytte upp mig till p67 i5 från Athlon 64 X2 4800+

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är inte d-mode samma sak som det diskreta grafikkortet...? Isåfall bör det ju vara likvärdigt, inte bättre. Eller tänkte du att det skulle vara som Hybrid Crossfire där båda korten används?

Quick Synk, som aktiveras om man bara använder IGP eller kör Virtu i något läge, är galet effektivt!

Skrivet av Gramner:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2253?k=3c0489ebb97d4...

Så med Lucid Virtu sparar man hela 1 Watt i bästa fall, bara jag som tycker att det låter som en helt meningslös funktion?

Det intressantaste med diagrammet är att det är i-mode som skall vara det strömsnåla läget!
Anledningen till att det inte funkar är att de nuvarande grafikkorten inte stängs av, utan ligger idle.
I d-mode stängs IGP av när den inte behövs.

Skrivet av Gramner:

Quick Sync för transcoding skulle möjligtvis kunna vara användbart på en Atom eller liknande lågpresterande CPU men har du en Sandy Bridge så kan du lika gärna använda x264 så går det minst lika fort och du får betydligt bättre bildkvalitet. När det gäller decoding så klarar ju redan alla moderna grafikkort det så vad har man för nytta av att processorn också kan det?

Du har inte läst testen på Tom's va?
Jag har inte råd med de dubbla HD6990 eller så som krävs för att få motsvarande prestanda på annat sätt.

/Olle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Du har inte läst testen på Tom's va?
Jag har inte råd med de dubbla HD6990 eller så som krävs för att få motsvarande prestanda på annat sätt.

Det där testet jämför ju bara mot APP och CUDA (som är riktigt usla encoders jämfört med x264). Ganska intetsägande med andra ord.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

ööö varför inte OCZ Vertex 3 med sata 3 i testen?

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Virtu verkar ganska meningslöst. För ett tag sen var det kanske en bra idé då grafikkort drog ganska mycket i vila, men nu när Virtu och liknande tekniker börjar fungera så har grafikkorten blivit så mycket effektsnålare i vila (~20 W numera trots ~200 W i full belastning) att det inte behövs längre. Om jag skulle ha en integrerad GPU skulle jag iofs inte vilja ha nåt skräp från Intel (såvida inte de bättrar sig).

SRT verkar fungera iaf. Inte så tokigt.

Men varför skriver ni (redaktionen) så här:

"Skrivprestandan ökar i jämförelse med Enhanced mode men datasäkerheten minskar då data som endast finns på SSD:n kan gå förlorad vid plötsligt strömavbrott eller att enheten dör."

Det är ju ändå flash. Det behåller ju datan när elen går.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Olle P:

Vad jag saknar i recensionen, eller i alla fall inte framgår tydligt, är om testerna med Cinebench och H264 körs med Virtu aktivt, och i vilket läge.
I D-mode borde nämligen den nya plattformen prestera rejält bättre än P67...

Varken Cinebench eller H264 Benchmark kan använda Quicksync, alltså körs båda på endast "vanliga" CPU oavsett Virtu-läge. Quicksync är ingen generell funktion, utan mjukvaror måste kodas med stöd för att använda tekniken.

Skrivet av Blåmussla:

Lite offtopic, men hur många tiotusen kronor har ni eg fått för att använda den där zalmankylaren? Känns som den använts sedan början på förra decenniet...

Den är säkert bra, men sedan den kom har många fler och betydligt bättre kylare släppts.

Vi har använt kylarna sedan i slutet av 2010, det vill säga ett knappt halvår. Dels är det en bra, PWM-styrd, konstruktion som är enkelt att montera och tar lite plats, dels vill vi inte byta för ofta då vi tappar möjligheten att återanvända äldre resultat. Nästa gång vi uppgraderar testsystemen lär vi också byta ut kylarna.

Skrivet av buskspas12:

ööö varför inte OCZ Vertex 3 med sata 3 i testen?

För att det är ett test av Intel SRT, inte av SSD-enheter. En sådan genomgång ligger på planeringsbordet för sommaren.

Skrivet av m3tr0:

"Skrivprestandan ökar i jämförelse med Enhanced mode men datasäkerheten minskar då data som endast finns på SSD:n kan gå förlorad vid plötsligt strömavbrott eller att enheten dör."

Det är ju ändå flash. Det behåller ju datan när elen går.

Som vi förstår det kan även saker som ett plötsligt strömavbrott utgöra en risk för dataintegreteten. Antagligen handlar det om hur SRT cachear datan och vad som kan återuppbyggas, samt kanske även om data i sin tur ligger på SSD-enhetens DRAM-cache.
Största risken är dock helt klart att SSD-enheten krånglar på andra sätt, till exempel genom att celler slits över lång tid.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Som vi förstår det kan även saker som ett plötsligt strömavbrott utgöra en risk för dataintegreteten. Antagligen handlar det om hur SRT cachear datan och vad som kan återuppbyggas, samt kanske även om data i sin tur ligger på SSD-enhetens DRAM-cache.
Största risken är dock helt klart att SSD-enheten krånglar på andra sätt, till exempel genom att celler slits över lång tid.

OK, så det kanske beror lite på hur den hanterar datan.

Men det där med risken med att celler slits ut så är den starkt överdriven. Det är i princip det minsta man behöver oroa sig över (static wear leveling tar hand om det problemet galant). Speciellt när det gäller SandForce-enheter med sin komprimering och extra utrymme utöver det som står på förpackningen (båda teknikerna förlänger livslängden - speciellt om SSD:n är välfylld med data).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kan man koppla in 1-2 skärmar i moderkortet och 2+ i det diskreta nu igen? (Som gick förr...)
Köra skärmar för msn/irc etc på cpun och spel/filmer på gpun.

Har saknat det sen jag bytte upp mig till p67 i5 från Athlon 64 X2 4800+

Detta vill jag också veta. Är det möjligt att köra 2st skärmar på moderkortet samtidigt (tex, HDMI samt DVI)? Någon som har koll på det?

Permalänk
Skrivet av remne:

Detta vill jag också veta. Är det möjligt att köra 2st skärmar på moderkortet samtidigt (tex, HDMI samt DVI)? Någon som har koll på det?

Det ska gå alldeles utmärkt.

Jag tittade precis på denna nyhet från en och en halv månad sedan. Eftersom kortet har två HDMI-utgångar (men ingen DVI) kan jag inte tolka det som annat än att man kan köra två skärmar på digitalutgångarna.

BergHas fråga kan jag dock inte svara på men om det gick förr så borde de gå nu också.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Så att eh, om jag bara vill klocka fint och använda mitt fina grafkort som källa så tjänar jag inget på att välja Z58 framför P67?
(Är obviously gamer)
mvh

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av tyrenberg:

Så att eh, om jag bara vill klocka fint och använda mitt fina grafkort som källa så tjänar jag inget på att välja Z58 framför P67?
(Är obviously gamer)
mvh

Använder man systemet för spel framförallt finns det ingen aledning att välja Z68 framför P67 som du säger, du klarar dig utmärkt med P67. Z68 har ändå en prispremie på nästan 200 SEK, bara chipset.

Personligen skulle jag välja att köpa en 80-120GB SSD mellan 1200 och 1600 kr ihop med ett P67-moderkort. Spelar sällan fler än två till tre spel i samma period och det ryms utan problem på en 80GB SSD så länge det inte är 3st MMO Rör sig om ungefär samma budget och uppmanar dessutom en till att inte låta gamla spel ligga kvar och skräpa.