Är extra kylning för överklockning värt det?

Permalänk
Medlem

Är extra kylning för överklockning värt det?

Jag tycker att det är jävligt roligt att överklocka, modda och pilla allmänt i datorn. Har dock funderat lite, på senare tid, huruvida det generellt är värt att lägga pengar på bättre kylning om man ser till prestanda/krona.
Anledningen är att jag själv jag själv har lagt 2-2,5k på kylning av processor och grafikkort. Och jag är helt övertygad om att jag hade fått bättre prestanda om jag lagt pengarna på komponenterna direkt. Å andra sidan kommer jag att kunna använda kylningskomponenterna vid nästa uppgradering. Och har dessutom fått ett tystare system. Däremot har jag lagt lite extra pengar på moderkort och förmodligen förkortat livslängden på komponenterna något.
Men även om man bara lagt 300 :- för exempelvis en processorkylare, får man generellt verkligen tillbaka det i prestanda? Det går ju ofta överklocka en del på stock.

Det finns ju en del aspekter som är svåra att räkna med; ljudnivå, "överklockningsglädje", livslängd, bäst-på-marknaden-komponenter osv.

Jag kommer nog alltid att kyla så bra som jag har råd med och överklocka så långt jag kan, bara för att jag finner en stor glädje i det. Men jag är nog inte övertygad om att det är värt pengarna.

Det har säkert redan tagits upp en miljon gånger, men kunde inte hitta någon spännande tråd. Kan också vara någon aspekt jag missat.

TREVLIG HELG!

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Keeper of the Bamse

Överklockning av CPU är ju väldigt tacksamt. På 1366-sockeln skiljer det 4000kr mellan en 970 och en 990X. Köp en kylare för 600kr så har du en 970 på 4.4ghz

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man överklockar så är nästan alltid en bra kylare tystare, även vid överklockning.

Bra klyning på grafikkort är ofta väldigt prisvärt. tycker jag iallafall. Fått ut enorm prestandaskillnad av mina grafikkort.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

En bra kylare/fläkt betyder oftast lägre varvtal på fläkten. Men om fläkten med fördel flyttar mycket luft så är det bättre.
Vid vattenkylning så är det nästan samma sak. Dock tittar man mer på hur starkt fläkten kan trycka luften.

Så till din fråga om det är värt det. Tja, är det värt att ha en vinterjacka på vintern?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Överklockning av CPU är ju väldigt tacksamt. På 1366-sockeln skiljer det 4000kr mellan en 970 och en 990X. Köp en kylare för 600kr så har du en 970 på 4.4ghz

Ja, det finns ju undantagsfall där det finn en tydlig vinst, men det gäller inte generellt.?

Skrivet av ceogar:

Om man överklockar så är nästan alltid en bra kylare tystare, även vid överklockning.

Bra klyning på grafikkort är ofta väldigt prisvärt. tycker jag iallafall. Fått ut enorm prestandaskillnad av mina grafikkort.

Jag kan hålla med om att det ger en bra prestandaskillnad, men väger det verkligen upp de kronor i skillnad du skulle lägga på ett bättre kort? Det nya kortet går ju klocka en del från stock. Däremot har vi ju ljudnivån att ta hänsyn till.

Skrivet av XrOo:

En bra kylare/fläkt betyder oftast lägre varvtal på fläkten. Men om fläkten med fördel flyttar mycket luft så är det bättre.
Vid vattenkylning så är det nästan samma sak. Dock tittar man mer på hur starkt fläkten kan trycka luften.

Så till din fråga om det är värt det. Tja, är det värt att ha en vinterjacka på vintern?

Jo, men där har vi nästan bara ljudnivå i beräkning. Det beror ju naturligtvis på hur högt man värderar det. Och värmen.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

En BRA fläkt presterar bra och har en låg ljudnivå. Punkt

Visa signatur

Star Citizen ❤