Permalänk
Medlem

Nackdelar med att sova lite.

Jag har sedan många år tillbaka när jag går i skolan eller som nu när jag jobbar snittat ca 5,5 timmar per natt och jag vet att det är dåligt.

Egentligen är jag inte så trött och sova är ju så jävla tråkigt så jag gör det inte mer än jag behöver egentligen.

Så vad finns det för nackdelar? Är det några funktioner som fungerar sämre när man sover lite?

Finns det några fördelar? ( Förutom att man får mer fler timmar ut av dygnet )

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Hur mycket sömn man behöver varierar en hel del mellan olika individer.
Så känner du dig inte trött så tror jag inte att det är någon fara eller försämrar några funktioner alltför mycket.
Annars är det väl främst koncentrationen som försämras rätt ordentligt om man känner sig trött. Man får svårare att lära sig saker.

Några direkta fördelar vet jag inte om det finns. Möjligen att man kan vänja sig så att man kräver mindre sömn och då får mer vaken tid, som du skriver..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Tror att immunförsvaret inte mår så bra av för lite sömn. Men som sagt så är ju "för lite" väldigt individuellt. Själv blir jag lätt förkyld när jag sover för lite

Permalänk
Medlem

En fördel med att vara trött är att man, eller iaf jag, uppskattar musik mer.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Egentligen är jag inte så trött och sova är ju så --->JÄVLA TRÅKIGT<--- så jag gör det inte mer än jag behöver egentligen.

Varför ljuger du för?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Varför ljuger du för?

Så uppfattar jag det iallafall eftersom man får mycket mindre fritid.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Jag har sedan många år tillbaka när jag går i skolan eller som nu när jag jobbar snittat ca 5,5 timmar per natt och jag vet att det är dåligt.

Egentligen är jag inte så trött och sova är ju så jävla tråkigt...

Antar att du menar att det inte är så jävla tråkigt att sova när du väl är trött. Utan att det är tråkigt att gå och lägga sig när det finns så mycket annat att göra när du ej känner dig trött ännu. Även fast klockan är mycket.

Permalänk

Det finns ju absolut inget som är skönare än att sova :>

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Varför ljuger du för?

Vad ljuger han om :O?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Precis, alltså det är ju inte så att man har roligt när man sover. Mycket roligare att kolla på simpsons eller gejma eller whatever Och ju mer man sover desto närmre kommer morgondagen!

Och nej jag vantrivs inte på mitt jobb

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Och ju mer man sover desto närmre kommer morgondagen!

Där känner jag igen mig själv på söndagar. Försöker alltid dra ut på tiden innan jag går till sängs för när man väl har lagt sig så vaknar man direkt :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Där känner jag igen mig själv på söndagar. Försöker alltid dra ut på tiden innan jag går till sängs för när man väl har lagt sig så vaknar man direkt :D.

Igår var verkligen en sånn natt. Somnade och vaknade 5 min senare..trodde jag, var helt sjukt trött imorse när jag var tvungen att gå upp efter 5min ( Trodde jag iallafall )

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Du kan undersöka själv hur mycket du behöver sova. Samtidigt får du ut din sömncykel, vilken varierar från individ till individ. Oftast behöver människan sova om 2 cykler om 4 timmar per dygn. Själv är min sömncykel ca 3,5 h med variation under året där vintern är längre och sommaren kortare.
Du kommer lätt fram till din sömncykel genom trial and error, ställa väckarklockan på olika tider och notera din dagsform, under en längre period.
Efter det kan du experimentera vilt. Du kan testa hålla dig vaken under låååånga perioder, enkom genom att växla tempo under dygnen, äta speciellt, inte alls eller helt enkelt bara leka superhjälte och köra på tilsl du slocknar. Du kan även testa dela in dygnet i flera sovfaser och därmed t.o.m. korta din totala sömnperiod.
I optimala fall kan du korta din sömn till endast 2 timmar per dygn, men det kräver samtidigt att du håller dig i fysisk trim och att du tar disciplinerade perioder av lägre tempo under dagen. Själv har jag aldrig lyckats med detta, då jag är för odisciplinerad och har ett icke inramat schema.

Av för lite, störd eller felaktig sömn så får man minnessvårigheter, sämre immunförsvar och av för lite vila får man fysiska förhinder.
Oavsett sömn eller ej, vila är viktigt i sig och låter man bli att vila så _antar_ jag att man kortar sin livslängd.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Sova är det bästa som finns!!

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk

Man forskar oerhört mycket på sömn för tillfället. Hur mycket man bör sova per natt, vad som händer om man inte sover och framförallt, varför man behöver sova överhuvudtaget. Om man gräver lite i det hela kommer man att finna spaltmeter med teorier och fakta, det ena än mer extremt än det andra. Immunförsvar, inlärning, minne, tillväxt, blodtryck, kortisolnivåer osv osv osv. Mycket är säkert rätt men det är svårt att få någon klarhet i det hela. Sömn har stor betydelse, men det är så ofattbart många luckor som finns att man inte kan ge några direkta råd om rätt och fel.

Något man har enats om är att olika individer har olika sömnbehov. Därför brukar man säga att om man upplever sig själv trött eller upplever koncentrations eller inlärningsvårigheter under dagen så sover man inte tillträckligt. Fungerar man å andra sidan normalt trots att man "bara" sover 5 timmar per natt så finns det ingen anledning att ändra på det.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Precis, alltså det är ju inte så att man har roligt när man sover. Mycket roligare att kolla på simpsons eller gejma eller whatever Och ju mer man sover desto närmre kommer morgondagen!

Och nej jag vantrivs inte på mitt jobb

Måste hålla med. Jag kan ibland somna vid 21, ibland vid 03.. spelar inte så stor roll men blir jag väckt/vaknar 06 då är det bara gå upp och kan inte somna om - DET ÄR SÅ FÖRBANNAT TRÅKIGT!!! - och man förlorar så mycket tid. Känner mig ofta lika pigg oavsett sömntid.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Måste hålla med. Jag kan ibland somna vid 21, ibland vid 03.. spelar inte så stor roll men blir jag väckt/vaknar 06 då är det bara gå upp och kan inte somna om - DET ÄR SÅ FÖRBANNAT TRÅKIGT!!! - och man förlorar så mycket tid. Känner mig ofta lika pigg oavsett sömntid.

Kan ju vara så att du inte blir tillräckligt stimulerad på dagarna som gör att du inte uppskattar sömnen lika bra som vanligt.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Kan ju vara så att du inte blir tillräckligt stimulerad på dagarna som gör att du inte uppskattar sömnen lika bra som vanligt.

Hehe iof, har ett stillasittande jobb som inte är direkt stimulerande. Kanske blir ändring då föräldraledighet väntar

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”