behöver man kylpasta för noctua nh-d14

Permalänk
Medlem

Ja i mitten. Men hur kärnorna ligger under IHSen skiljer från socker till socket.

Hur många IHSer har du haft loss undrar jag

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

nej men jag köpt en ny processor , i7 2600k

Permalänk
Hedersmedlem

Över en sida och ingen har länkat till FAQen?

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Den kylpastan som följer med är minst lika bra som arctic silver.

Permalänk
Medlem

I7 2600k. En ärta i mitten fungerar utmärkt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Entusiast

Varför får folk för sig att en "ärta" är den rätta mängden kylpasta?
Det är extremt på tok alldeles för mycket.
Som de flesta säger, är ett riskorns storlek en bättre mängd.

Med en "ärtas" mängd, hamnar det mesta utanför värmespridaren (eng: Heatspreader) och gör ingen nytta, bara onödigt slöseri.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

I7 2600k. En ärta i mitten fungerar utmärkt.

Steg 2. Beroende på vilken sorts kylpasta du använder ska du applicera olika mycket kylasta på platsen du ska kyla. Det vanliga "måttet" är kylpasta som motsvarar ett okokt riskkorn i storlek på P4-processorer och ett halvt okokt riskkorn på AMD-processorer. Märk väl att om du använder för mycket kan du få motsatta effekt, alltså sämre kylning. För lite är bättre än för mycket.

Steg 3. Sänk ner kylaren på platsen. Var noga med att den kommer ner med sidorna samtidigt. Vrid den försiktigt medsols och sedan motsols om det är möjligt. En grad eller två räcker. Lyft inte bort kylaren när du väl sänkt ner den! Luft får inte nå kylpastan efter att du satt på kylaren. Om du gör det måste den bytas.

läs detta, och kom ihåg det nästa gång du bråkar om hur man ska göra.

Permalänk
Medlem

Ja min Personliga erfarnenhet tänker jag verkligen byta ut mot din. Eller inte jag doppar här. Att läsa en guide från 90 talet gör ju folk puckade.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

Jag använder 100% ren aceton och funkar svin bra inga rester what so ever Finns att köpas på biltema (1liters flaskor )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kan tilläga att jag vid perioder byter pasta 10 gånger på en natt. Och i snitt kanske 50gånger på en vecka när det är överklockning på gång. Detta sker minst 3-4 gånger per år. Och mina överklockningar fungerar bevisligen. Världs etta med 2600k på vatten för stunden. Är inte medlem på hwbot. Detta görs för skojs skull. Och för att pengarna finns.

59x100, 58x100.
Superpi 6.5 blankt på 5.7 med 4 kärnor och 8 trådar.
Ett rent exempel på resultat

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Det kallas nail polish remover min vän och är en orenare form av aceton

Nagellackborttagning på svenska

Nåja. Ren aceton funkar bra iaf.

Permalänk
Medlem

Jag satte på en NH-D14 i fredags och tvättade med kemiskt ren bensin och tops/papper. funkade superbt. sedan klickade jag på små kluttar i form av en 5:a på en tärning, och jag tror iaf att det blev jäkligt bra total mängd blev väl ungefär som ett okokt riskorn, konstigt mått egentligen då det finns så många olika storlekar på ris..
personligen tycker jag en "ärt-mängd" låter mycket.

ligger för närvarande på 65-70 grader efter 40min prime95 på en I5 2500K@4,3Ghz 1,2V Ultralow noise adapter på kylfläkten. typ 500rpm

kan för övrigt rekommendera att sätta i fläktsladden i moderkortet innan monteringen ifall du låter moderkortet sitta i chassiet.

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachie:

Jag satte på en NH-D14 i fredags och tvättade med kemiskt ren bensin och tops/papper. funkade superbt. sedan klickade jag på små kluttar i form av en 5:a på en tärning, och jag tror iaf att det blev jäkligt bra total mängd blev väl ungefär som ett okokt riskorn, konstigt mått egentligen då det finns så många olika storlekar på ris..
personligen tycker jag en "ärt-mängd" låter mycket.

ligger för närvarande på 65-70 grader efter 40min prime95 på en I5 2500K@4,3Ghz 1,2V Ultralow noise adapter på kylfläkten. typ 500rpm

kan för övrigt rekommendera att sätta i fläktsladden i moderkortet innan monteringen ifall du låter moderkortet sitta i chassiet.

Du borde kolla på den här videon vid 2:08

http://www.youtube.com/watch?v=ffK7L0Qj13Q

Kylpastan sprider sig dåligt om du sätter på den i form av en femma

Permalänk
Entusiast

"Pea-method" är lite vilseledande. Metoden anger "formen" på appliceringen, inte mängden. Jag tror folk har missuppfattat det där.
Har själv sett diverse "skräck-exempel" på folk som antigen tömmer hela tuben, eller fått för sig att "ärt-mängd" är rätt.

Både "Pea-method" och "rice-grain method" har båda en liten mängd motsvarande ett riskorn. Det enda som skilljer sig är appliceringen.

För mig är en ärta en "rätt stor sak" i sammanhangen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

ärtan såg ju säkrasts ut

Permalänk
Medlem

SysGhost ah trodde att man skulle lägga på så mycket som en ärta fast den ska bara vara formad som en ärta.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Hushållspapper fungerar rätt bra att ta bort kylpastan med också. Bara att lägga lite kärlek på putsningen ;). Och så slipper man köpa små dyra flaskor som ändå inte gör så stor skillnad.

I videon med applicering av kylpasta syntes att pea method täckte minst yta av alla sätt. Spread method gav luftbubblor i kanterna, men ytan som täcktes sammanlagt var bra mycket större än för pea method.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hushållspapper fungerar rätt bra att ta bort kylpastan med också. Bara att lägga lite kärlek på putsningen ;). Och så slipper man köpa små dyra flaskor som ändå inte gör så stor skillnad.

I videon med applicering av kylpasta syntes att pea method täckte minst yta av alla sätt. Spread method gav luftbubblor i kanterna, men ytan som täcktes sammanlagt var bra mycket större än för pea method.

OM du bara rengör med papper lämnas rester av gammal kylpasta.

Man behöver inte täcka hela, då processorkärnan är liten under heatspreadern:

Permalänk
Medlem

Varför inte bara använda den kylpastan som redan sitter på kylaren? Sedan det där med att man inte får lyfta på kylaren efter pastan är påsatt är överdrivet, du kommer inte märka någon skillnad och luftbubblor kommer inte synas såvida du inte vrider och krånglar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av satero:

Varför inte bara använda den kylpastan som redan sitter på kylaren? Sedan det där med att man inte får lyfta på kylaren efter pastan är påsatt är överdrivet, du kommer inte märka någon skillnad och luftbubblor kommer inte synas såvida du inte vrider och krånglar.

Ny kylpasta är applicerbar och behöver sätta sig, eller "brännas in".
Efter att pastan har satts sig har den sin bästa värmeledningsförmåga.
När man flyttar/rubbar redan satt/"inbränd" pasta så förlorar man en stor del av dess värmeledningsförmåga. Därför behöver man byta ut den.

En väl inbränd/satt pasta är "stelare" och i vissa fall smular den när kylflänsen rubbas/flyttas.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marcusk:

OM du bara rengör med papper lämnas rester av gammal kylpasta.

Man behöver inte täcka hela, då processorkärnan är liten under heatspreadern:
http://images.tweaktown.com/content/1/6/1642_8.jpg

Och de små resterna består av vad? Just det, värmeledande rester nämligen kylpasta ;).

Att kylpastan inte fungerar efter att man tagit bort kylaren stämmer inte riktigt. Om man tar bort den och sedan sätter dit den igen så blir det dock en hel del luftbubblor mellan metallerna vilket inte är så önskvärt. Och eftersom att den stelnat en del så har luftbubblorna ännu svårare att hitta ut.

Men att gnugga bort allt med papper är inga som helst problem. Rykten och nojor får en hel del utrymme i denna fråga ofta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Ny kylpasta är applicerbar och behöver sätta sig, eller "brännas in".
Efter att pastan har satts sig har den sin bästa värmeledningsförmåga.
När man flyttar/rubbar redan satt/"inbränd" pasta så förlorar man en stor del av dess värmeledningsförmåga. Därför behöver man byta ut den.

En väl inbränd/satt pasta är "stelare" och i vissa fall smular den när kylflänsen rubbas/flyttas.

Själv har man rubbat kylaren ett antal ggr utan att behöva byta ut stockkylaren och ligger fortfarande max 30 grader i idle med min i5 2500k Och nej, inte enligt Speedfan enbart. 60 grader i full load

Permalänk
Medlem

Ärta i storlek av 3mm. Så låt säga "en liten rund boll" istället.
Har haft bort ett par IHSer. Och kärnan = kärnorna. Idag så sitter inte allt ihop utan är lite delat, men ja i mitten av själva chippet.
T.ex så kunde dual-core ha två i ett led. Då fungerar ju självklart en liten linje med pasta.
Man vill gärna täcka hela. Eftersom HELA IHSen fångar värme. Lika bra att utnyttja tillräckligt med TIM för att tecka HELA chippet.

Det går att "lappa" IHSen, ca 2.3mm högst på i7-2 serien, sen börjar man nagga på "lödningen". Färgen är åt silver hållet.
Det går ju också ta bort IHSen, men får då göra om själva backplaten eller modifiera armen som lägger press på "locket" som håller fast CPUn mot sockeln.

Osv osv osv.
Billigast och lättast. Aceton utan kemisk olja, ärta i liten storlek.
Det går att ta en tunn plexiglas bit eller motsvarande för att se spridningen.

Och att vrida kylaren resulterar i ungefär samma sak som att vrida den mot ett A4 papper på diskbänken. Det blir vågor och inte 100% jämnt oavsett hur mycket ni nu känner för att säga tvärtom om det hela.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

[QUOTE="XrOo;11026473"]Ärta i storlek av 3mm. Så låt säga "en liten rund boll" istället...QUOTE]

Ja, det var en stor skillnad mellan en "ärta" i storleken 3mm och en verklig ärta ;).
Det kanske hade varit bra att förklarat lite tidigare när du fick mothugg av så många.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär