Permalänk

I5 2400

Hej

Jag har haft min dator några veckor nu och är ganska nöjd, kanske kunde fått en aning mer för pengarna men när jag beställde den var jag inte så insatt, det är jag visserligen inte nu heller men ska väl försöka ändra på det.

Till saken, har ett chassi som är ljuddämpat "Fractal Design Define R3" Det är tyst och bra. Däremot har jag en originalfläkt på I5an som säker kan bytas ut mot något tystare - återkommer till det - sen har jag ett grafikkort Navida GTX 460, vet inte om det låter så mycket, men går det att byta fläktarna till något bättre eller är dom tysta från början? vet inte vad jag ska jämföra med.

Tillbaks till I5: jag har tittat på olika fläktar bland annat sluten vattenkylning på inet. Eftersom denna processor, vad jag har läst, inte går att klocka så tänkte jag att jag vill sätta på det tystast möjliga, vad ska jag välja, och kommer det hjälpa?

Permalänk
Hedersmedlem

Finns en uppsjö av olika processorkylare, och allt beror egentligen på budget. Självklart kan du få en supertyst processorkylare, men då får du också betala för det. Noctua är iallafall för mig det givna valet om du vill ha tyst kylning, så i princip samtliga av deras modeller är väldigt tysta. Räkna iallafall med att du får lägga 400 spänn på processorkylare, ifall du verkligen vill ha en tyst. Räkna också med att vilken tredjepartskylare som helst lär slå originalfläkten med råge.

Gällande grafikkortsfläkten så gäller ungefär samma även här, även om det finns ganska få modeller att välja mellan, speciellt till ett relativt gammalt kort som GTX460. Jag själv (som också har ett 460) har bytt originalkylningen till en

http://www.inet.se/artikel/5321750/arctic-cooling-accelero-xt...

Kylaren var relativt tyst efter bytet, och levererade fantastiska temperaturer. Ska dock sägas att inte ens detta monster är helt tyst, men det har kanske mer med mitt öppna chassi att göra. I en R3:a är den nog knappt hörbar, även om man försöker.

Men som du ser, smakar det så kostar det. En femhundring per kylare är en ungefärlig beräkning om du ska få bra kvalité och en knäpptyst dator.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.