Råd om vattenkylning AMD X6 och HD6950 !!??

Permalänk
Medlem

Råd om vattenkylning AMD X6 och HD6950 !!??

Kan någon hjälpa mig med vattenkylning? Jag har tänkt att köpa vattenkylning till min dator har ATI HD6950 och AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition och lådan Antec Performance one P183 V3! Tänkte kolla om någon kan slänga ihop ett kit ja behöver för att kyla CPU och GPUn ?
Vill helst ha det så tyst som möjligt, vill även ha en övervaknings skärm eller något på fronten av datorn typ som mätertempen på gpun och cpun för att veta liksom .. Ny börjar på vattenkylning märks nog ;D haha

Pump: Phpbya DC12-220
Reservoar: Phobya Balancer svart nickel 150
Radiator: EK CoolStream XT 240
Fläktar: Enermax TB Silence VRM (2st)
Slang: 3m Masterkleer (typ Orange) 10/16
Anslutningar: Slangsockel Fatboy NK10 Svart nickel (10st)
CPU block: Black Water GTX Acetal
GPU block: EK FC-6970 Acetal (passar också till HD6950)

låter detta fint ?

kommer även bli en byggblogg här på swe så ni får se

Skulle vara tacksam för svaren som förhoppningsvis dykur upp!

Mvh Robbin

Visa signatur

Rätta mig om jag har fel, det har jag inget emot

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en 320-radiator. Även om en 240-radiator räcker lär du inte få speciellt bra temperaturer eller mycket utrymme för överklockning. Har du dessutom tänkt ha lågvarviga fläktar så är det extra viktigt att köra med en lite större radiator.

Fläktarna har jag ingen koll på alls. Jag hade personligen valt Scythe GT då de är de absolut tystaste som jag har testat och som även flyttar luft. De är också perfekta att använda som radiatorfläktar till skillnad från exempelvis Noctua.

Vill du ha det tyst rekommenderar jag också att du skaffar en fläktkontroller. Då pumpen du har valt är så pass strömsnål går det att styra även den med de flesta fläktkontroller på marknaden. Exempelvis denna som du även kan koppla några tempsensorer till: http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p3711_Scythe-K...

I övrigt verkar kittet som du har valt ut helt ok.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skriver. Fast om du får plats med t.ex en 360 och en 240 så är det super. 240in direkt efter GPUn sedan till 360in och CPUn.

Annars blir nog CPUn lite varm efter ett tag

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Som ovanstående skriver. Fast om du får plats med t.ex en 360 och en 240 så är det super. 240in direkt efter GPUn sedan till 360in och CPUn.

Annars blir nog CPUn lite varm efter ett tag

360 + 240 lär ge bättre resultat i överlag, men det spelar ju knappt någon roll var man placerar radiatorerna. Har man ett bra flöde så kommer vattentempen att hållas ganska jämnt i hela loopen. Däremot så lär det vara super att ha två separata flöden för GPU och CPU, men det lär också låta lite mer iom två st pumpar.

Permalänk
Medlem

Men du, om du sätter slingan som följande:
Pump > res > GPU > CPU > rad > pump
Så kommer GPU värmen flytta sig till CPUn = inte bra.
Och bättre flöde + stor slang = flyttar mkt värme = ännu varmare CPU jag kör för stunden en H70 med dubbla rads och det funkar skitbra. Men man måste tänka lite logiskt också, hur värmen effektivast leds bort

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Men du, om du sätter slingan som följande:
Pump > res > GPU > CPU > rad > pump
Så kommer GPU värmen flytta sig till CPUn = inte bra.
Och bättre flöde + stor slang = flyttar mkt värme = ännu varmare CPU jag kör för stunden en H70 med dubbla rads och det funkar skitbra. Men man måste tänka lite logiskt också, hur värmen effektivast leds bort

Det är just det jag menar, placeringen i slingan spelar inte så stor roll. Det handlar om en till två grader som skiljer om CPU:n ligger före GPU:n i slingan. Vid bra flöde så rör sig vattnet så snabbt att temperaturerna kommer att jämna ut sig över hela slingan. Det är ju inte som att vattnet automatiskt kommer att stanna i radiatorerna tills det är helt nedkylt.

Permalänk
Medlem

Om GPUn blir 60-90C vid belastning så kan jag garantera att det skiljer mer än 1-2C mot CPUn vid belastning. I mitt fall 6-10C.
En bra slinga:

Pump > 240 rad > GPU > 360 rad > CPU > reservoir > loop.
Reservoiren blir nedkyld med hjälp av luften dom pressas genom 240 radiatorn (om den sitter i bak - pull/push) 360in kyler övre delen av iaf ett grafikkort, det översta som oftast blir varmast. Om 360in sitter överst med pull/push. Samtliga fläktar måste suga in luft i chassit.
Tillgång till fläkt på dörren är ett plus, om den kan suga in luft mot resterande GPUer, samt i fronten en/två fläktar som blåser ut varmluften.

Dvs omvänd ordning vid t.ex luftkyld CPU

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Om GPUn blir 60-90C vid belastning så kan jag garantera att det skiljer mer än 1-2C mot CPUn vid belastning. I mitt fall 6-10C.
En bra slinga:

Pump > 240 rad > GPU > 360 rad > CPU > reservoir > loop.
Reservoiren blir nedkyld med hjälp av luften dom pressas genom 240 radiatorn (om den sitter i bak - pull/push) 360in kyler övre delen av iaf ett grafikkort, det översta som oftast blir varmast. Om 360in sitter överst med pull/push. Samtliga fläktar måste suga in luft i chassit.
Tillgång till fläkt på dörren är ett plus, om den kan suga in luft mot resterande GPUer, samt i fronten en/två fläktar som blåser ut varmluften.

Dvs omvänd ordning vid t.ex luftkyld CPU

I ditt fall? Körde inte du med en H70? Jag håller med om att det är skillnad om man endast belastar CPU eller GPU enskilt, men kör man bägge på hög belastning så är jag otroligt tveksam till att det är 10 graders skillnad mellan slingorna.

Rservoaren är till för att hålla vatten, inte att agera som en ghetto-mods radiator. Det lär inte vara stor skillnad att få en fläkt blåsande mot den då den redan är inkapslad. Samma sak gäller grafikkorten. Då de redan är inkapslade så bör inte en sidofläkt göra speciellt stor skillnad. Tänk om man levde i en värld där alla vattenblock hade kylflänsar.

När det gäller om fläktarna ska blåsa in eller ut beror lite på hur ens system ser ut. Knappast att fläktarna MÅSTE blåsa in luft, det kan bli rejäla värmeproblem om man har dålig ventilation i chassit. Jag valde själv att blåsa in med ena radiatorn i botten, därefter låta chassifläktarna blåsa ut varmluften och ta in kall luft. Den övre radiatorn blåser ut den nyinkomna kalla luften. Det gav mig bättre temperaturer i chassit än att ha bägge radiatorerna som inblås.

Permalänk
Medlem

H70in i mitt fall aggerar bara som pump. Och körs i ett haf x skall. Den står den vid fönstret, så får kall luft på så vis.
Tja, det gör skillnad. Värmen hinner sprida sig i reservoiren. En del av värmen försvinner faktiskt och jo, fläktar som blåser på den gör skillnad också eftersom reservoiren blir svalare.
Anyhow, som jag beskrev en bra slinga fungerar i mitt fall och många byggen till vänner och bekanta. Överklockning står i fokus så varje grad är viktig. Sitter även med en till slinga vid behov. Dock behövs den inte på "fjuttiga" 5.0+.
Dvs 2 setuper.
2 x 6970 samt 5.2 på CPUn eller alt.
2 x 5770 och 4.8 på CPUn.

Självklart fungerar slingor olika. Allt handlar om vart i rummet luften är som kallast och hur man drar nytta av det.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

H70in i mitt fall aggerar bara som pump. Och körs i ett haf x skall. Den står den vid fönstret, så får kall luft på så vis.
Tja, det gör skillnad. Värmen hinner sprida sig i reservoiren. En del av värmen försvinner faktiskt och jo, fläktar som blåser på den gör skillnad också eftersom reservoiren blir svalare.
Anyhow, som jag beskrev en bra slinga fungerar i mitt fall och många byggen till vänner och bekanta. Överklockning står i fokus så varje grad är viktig. Sitter även med en till slinga vid behov. Dock behövs den inte på "fjuttiga" 5.0+.
Dvs 2 setuper.
2 x 6970 samt 5.2 på CPUn eller alt.
2 x 5770 och 4.8 på CPUn.

Självklart fungerar slingor olika. Allt handlar om vart i rummet luften är som kallast och hur man drar nytta av det.

Nu beskrev du det helt klart bättre och jag håller faktiskt med dig.

Jag tänkte inte så kraftigt innan heller, klart det är större skillnad om man kör en CPU som 2600k som faktiskt kan bli rejält varm. Inte att jämföra med någon Phenom2 CPU i värme direkt. Även kylningen av reservoaren var lite oklar för mig, men är det rejält varmt i lådan så är det klart att det hjälper att blåsa kall luft rakt på reservoaren om än inte lika mycket som om den faktiskt hade flänsar.

Har själv nyss dragit om slangarna i mitt bygge och märker redan att temperaturerna håller sig på något bättre nivåer. Slanglängden räknas minst lika mycket som något annat i slingan.

Jag kör på gamla goda hörnet i lägenheten, långt ifrån någon som helst sorts ventilation. Det fungerar dock.