Permalänk

Datorn Brinner Upp!

Hej,

Min dator har i ungefär 3 år nu stängts av sig själv typ en gång per dag och jag har aldrig vetat varför. tills jag installera speedfan, och såg att datorn nästan brinner upp. vilken e konstigt, för varje gång jag känner på chassit är det iskallt. så jag köpte kylpasta till processor fläkten och då slutade datorn stänga av sig själv. men jag ska till dreamhack i sommar och vill liksom inte starta en eldsvåda i datorn. eftersom jag är en riktig noob på intern hårdvara o kylning undrar jag om nån vet det bästa kylningen man kan få för drygt 1000-1500 kr? har en bild från speedfan här:

Visa signatur

MSI P67A GD80(B3),Intel I5 2500k med Antec khüler H2O 620,4GBx2 Corsair vengeance 1866mhz,ASUS GTX560ti,Corsair 650D,OCZ 650W 80+, Hårddiskar: 1TB,120gb och 200gb

Permalänk

Ser ingen farlig temperatur. Möjligt att GPU kan ligga lite lägre i IDLE. Men absolut inget skadligt. Eldsvåda kommer inte ske.
Om AUX-temperaturen stämmer kan ditt nätagg gå lite varmt.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

vad har du för komponenter idatorn? beroende på det måste tempsen inte vara speciellt farliga( om de är när systemet belastat). men skriv vad du har för dator annars kan ingen hjälpa dig

Permalänk
Medlem

Har du gjort rent ifrån damm?

Permalänk
Inaktiv

Köp ett Fractal Design Arc/Arc Mini och proppa i rejält med extrafläktar så får du grym kylning väldigt billigt.
Obs. Det är inte ljuddämpat så om ljudnivån är viktig kan jag rekommenderar Fractal Design Define serien som också har bra kylning och är riktigt tyst!

Permalänk
Medlem

Det är nästan så man skriver till Speedfan och undrar hur dem tänker med deras eldsymboler..Folk som inte vet bättre blir konstant lurade och tror det är något fel.

Det är alltså ingen fara med dina temperaturer med all säkerhet. Grafikkortet kan utan problem bli 100c varmt medan processorn varierar lite med maxtemp på runt 80 om jag inte minns fel med nyare intel processorer och 62 med AMD Phenom 2

Förövrigt tycker jag du bör använda något annat program att mäta med, typ HWmonitor

Permalänk
Skrivet av dodger127:

Hej,

Min dator har i ungefär 3 år nu stängts av sig själv typ en gång per dag och jag har aldrig vetat varför. tills jag installera speedfan, och såg att datorn nästan brinner upp. vilken e konstigt, för varje gång jag känner på chassit är det iskallt. så jag köpte kylpasta till processor fläkten och då slutade datorn stänga av sig själv. men jag ska till dreamhack i sommar och vill liksom inte starta en eldsvåda i datorn. eftersom jag är en riktig noob på intern hårdvara o kylning undrar jag om nån vet det bästa kylningen man kan få för drygt 1000-1500 kr? har en bild från speedfan här:
http://i54.tinypic.com/2lkcf9k.png

Menar du att du körde utan kylpasta innan? Ja de kan ju förklara saken. Men som folk säger så är de tempen som du visar ingen fara, men vill du va på säkra sidan så köp en prisvärd cpu kylare för ett par tre hundra och några chassifläktar för att få bra ventilation, alternativt ett nytt chassi beroende på va du har idag!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Inaktiv

Det är helt klart för varmt i lådan och det mår inte komponenterna bra av med att visa en eldsvåda är en överdrivt och det är inte några livsfarliga temperaturer men rekommenderar fortfarande att köpa ett nytt chassi med ett par stora fläktar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slobodan87:

Menar du att du körde utan kylpasta innan? Ja de kan ju förklara saken. Men som folk säger så är de tempen som du visar ingen fara, men vill du va på säkra sidan så köp en prisvärd cpu kylare för ett par tre hundra och några chassifläktar för att få bra ventilation, alternativt ett nytt chassi beroende på va du har idag!

Tror du verkligen att processorn håller om man inte har kylpasta på? Om du menar att den medföljande inte är bra så kan jag meddela att jag kör min i7 930 med standardkylare och den kylpasta som är påklistrad på processorn från fabrik och min processor idlar 50 grader och ca 65 vid hög belastning.

Permalänk
Medlem

Nu uppgav du ju lite lite info, men jag tror du kommer billigare undan än du tror.
Om datorn startar om sig och temperaturerna du uppgav är idle skulle jag till 90% säkerhet kunna lova att det är för att CPU:n går för varm, såvida du inte överklockar minnen eller liknande...
Min Q9550 ökar från 40 grader idle till 70 grader full load, och då ökar CPU-fläkten ändå till det dubbla och jag har ingen inställning aktiverad för att klocka ner vid idle.
Om din skulle öka liknande min så skulle den definitivt bli för varm.
Tror allt du behöver är en bättre CPU-kylare för ett par hundralappar, och om det får plats i ditt chassi, en till fläkt som suger in/blåser ut.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SpaceMan:

Nu uppgav du ju lite lite info, men jag tror du kommer billigare undan än du tror.
Om datorn startar om sig och temperaturerna du uppgav är idle skulle jag till 90% säkerhet kunna lova att det är för att CPU:n går för varm, såvida du inte överklockar minnen eller liknande...
Min Q9550 ökar från 40 grader idle till 70 grader full load, och då ökar CPU-fläkten ändå till det dubbla och jag har ingen inställning aktiverad för att klocka ner vid idle.
Om din skulle öka liknande min så skulle den definitivt bli för varm.
Tror allt du behöver är en bättre CPU-kylare för ett par hundralappar, och om det får plats i ditt chassi, en till fläkt som suger in/blåser ut.

En bättre CPU kylare sänker inte resten av datorn så mycket som ett nytt chassi samt fläktar för en tusenlapp skulle göra.

Permalänk
Skrivet av anon127781:

Tror du verkligen att processorn håller om man inte har kylpasta på? Om du menar att den medföljande inte är bra så kan jag meddela att jag kör min i7 930 med standardkylare och den kylpasta som är påklistrad på processorn från fabrik och min processor idlar 50 grader och ca 65 vid hög belastning.

Va pratar du om nu? Trådskaparen skrev de som att han kört HELT utan kylpasta, vare sig eftermarknads eller den förapplicerade, och DE är verkligen inte bra för processor, då fläkten helt kan sakna kontakt med heatspreaden på processorn och på så sätt inte göra någon nytta alls...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Helt rätt Dorsin om du utgår ifrån att hans nuvarande CPU-kylare är bra och hans nuvarande chassikylning inte går att fixa i befintligt chassi.
Tror inte övriga komponenter är i någon riskzon om han kan peta in en till fläkt.
Mitt råd är att spara tusenlappen till nått annat som prisskillnaden skulle bli.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Hedersmedlem

nu är väl inte speedfan särskilt känt för att visa tillförlitliga temperaturer direkt.
Programmet core temp för processorn, MSI afterburner för grafikkortet, everest för resten ger siffror jag litar mer på.
Sedan är det svårt att dra några rimliga slutsatser innan du specat vad du har för komponenter i datorn.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slobodan87:

Va pratar du om nu? Trådskaparen skrev de som att han kört HELT utan kylpasta, vare sig eftermarknads eller den förapplicerade, och DE är verkligen inte bra för processor, då fläkten helt kan sakna kontakt med heatspreaden på processorn och på så sätt inte göra någon nytta alls...

Försök förstå att om han inte hade haft någon kylpasta så hade processorn varit väldigt trasik vid det här laget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Försök förstå att om han inte hade haft någon kylpasta så hade processorn varit väldigt trasik vid det här laget..

Jag körde min gamla E6300 överklockad från 1,86 till 3,2GHz ett par år.
När jag bytte till Q9550 märkte jag att flänsen bara tagit i pastan runt kanten och var helt orörd över i princip hela heatspreadern.
Att köra en CPU i orginalinställningar helt utan pasta tror jag funkar ungefär så bra som han påstår att hans dator funkar.
Blir den för varm gör den en av tre grejer: Trottlar ner och går i lägre hastighet, hänger sig (BSOD tex) eller som i fallet ovan, startar om.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SpaceMan:

Jag körde min gamla E6300 överklockad från 1,86 till 3,2GHz ett par år.
När jag bytte till Q9550 märkte jag att flänsen bara tagit i pastan runt kanten och var helt orörd över i princip hela heatspreadern.
Att köra en CPU i orginalinställningar helt utan pasta tror jag funkar ungefär så bra som han påstår att hans dator funkar.
Blir den för varm gör den en av tre grejer: Trottlar ner och går i lägre hastighet, hänger sig (BSOD tex) eller som i fallet ovan, startar om.

Jag kör min prolle i standardkonf med hyperthreading samt turbo boost och processorn var uppe i max 70 grader när jag spelade Crysis 2 maxxat. Beror nog också på vad man har för kylning i övrigt och vad jag ser så verkar det rätt snålt med fläktar så det kan nog förklara saken

Permalänk

Om du har överklockat dina ram kan det vara det som orsakar problemet Sen tycker jag att du ska blåa rent din dator från damm o sånt.

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Inaktiv

Att dammsuga datorn är en bra idé, mitt gamla 8800 brann ju pga igenproppad fläkt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Att dammsuga datorn är en bra idé, mitt gamla 8800 brann ju pga igenproppad fläkt..

Verkligen ingen bra ide, använd tryckluft! Hört talas om ESD-skador?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

En liten snabb varning vad gällande dammsugning.
När dammet dras mot insidan av röret bildas statisk elektricitet. Håll ordentligt avstånd från komponenter bara.
Flänsar borde inte vara nått problem att gå emot, men akta chip...

Tryckluft på burk är ett pra komplement där en damsugare har svårt att komma åt, tex mellan flänsar och liknande.
Finns på Classe för en struntsumma.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

60+ i nästan idle låter mycket

Vet ju inte exakt vad du har för prylar.

Men ska sätta ihop lite prylar.

Fläktar är bra, behövs typ 2-3 st, beroende på hur ditt chassi ser ut.
http://www.inet.se/artikel/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo...
ganska tysta och bra

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580933
Har den på min 2600k, håller sig 25-30c i idle, beroende på hur länge man har haft igång datorn.

haft igång datorn i snart 26 timmar och den håller sig på 30c i idle, samt inte gått över 46c under hela tiden. Kört spel, prime95 samt annat skit.
Noterade precis att den hade lyckats få ner en core till 4c! xD fast lär vara en bugg.

just nu ligger tempen i chassit på 27c

Men ifall man ska köra dubbla fläktar till cpu kyllarn och ska använda dessa jag länka, så måste man klippa lite så skruvarna går i

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Att dammsuga datorn är en ytterst dålig idé om du inte är mycket försiktig och vet precis vad du gör.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Aldrig varit några problem för mig, antar att jag har haft ordentligt med tur, eller för att jag bara dammsuger på CPU kylaren, grafikkrotskylaren samt datorfläktarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gathor:

60+ i nästan idle låter mycket

Det är ganska mycket faktiskt.. Men inte skadligt då den aldrig är över 70 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Det är ganska mycket faktiskt.. Men inte skadligt då den aldrig är över 70 grader

Hur vet du att den inte går över 70?

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gathor:

Hur vet du att den inte går över 70?

Därför att jag kollar samt att jag har alarm om den går över 75 grader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Därför att jag kollar samt att jag har alarm om den går över 75 grader?

vänta.. 2 användare?

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gathor:

vänta.. 2 användare?

Vaa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

satt o pratade om dodger127 första post?

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"