Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Feb 2003

Core i7 2600k OC Guide - ej klart

Har nu sammanfattat lite information om hur man enklast överklockar en 2600k.
Dom flesta kommer bottna redan efter 5.0 på vatten så jag såg ingen anledning att "pressa" mycket mer än så. Istället tog jag 4.0, 4.4, 4.6, samt 5.0.

För 24/7 överklockning. Håll dig gärna under 1.45V (vcore) samt 80C.
Vid tex folding skulle jag hålla mig under iaf 70C.

Så låt oss börja lite lätt med 4.0. Notera att erat bios/uefi kan se lite annorlunda ut. Men principen är densamma!

Först av allt, leda reda på "spread spectrum" och stäng av den funktionen.
Sen det jag gör är att helt enkelt ändra multipliern till x40.

Uploaded with ImageShack.us

Följt av det så måste jag ändra den styrkan på volten. Nu råkar dessa chip vara så smarta att de kan reglera själva hur mycket som behövs vid både idle och full belastning. Så därför använder jag OFFSET. Ser ut som följande:

Allt vi ändrar är CPU Core Voltage, till OFFSET samt -0.010V samt CPU PLL Voltage sänker vi till 1.791V.
Då är vi klara med volten faktiskt!

Tro det eller ej men detta är ALLT man behöver göra för att få ut ~4000MHz på samtliga 4kärnor vid full belastning. Precis som x40 så kan ni ställa in till x44,x46,x48.

Ni behöver inte ändra något i t.ex DRAM inställningarna, titta här på mina. Allt är i princip orört. Allt jag ändrat är att "tvinga" bios/uefi att använda en 1600Mhz profil istället för den 1300MHz profil som den i default vill använda sig av. Detta kan vara värt att titta på, om ni kör 1600MHz minnen.

För att veta om detta då är stabilt, för det är ju faktiskt VIKTIGAST!
Googla fram HWMonitor samt Prime95, och ev. CPU-Z om ni vill validera eran överklockning och skryta lite för vännerna, eller vad sjutton det nu kan tänkas användas till.

HWMonitor är bra just för att mäta hur varm processorn blir, samt cpu vcore värdet. Ni får min/max värden och sådant är guld värt!

Prime95 måste vi köra för att få veta om överklockningen är stabil eller inte. Jag rekommenderar iaf minst 1 timmes körning med prime. Ni kan köra hur länge ni vill. Men jag ser ingen poäng i detta. Mina överklockningar fungerar 24/7 för spelande, surfning, tankning och precis vad som helst och jag kör bara 1 timmes prime. Många säger att man MÅSTE köra minst 6-24 timmar. Detta är... ja under all kritik bara ett slöseri på tid. Märker ni att ni får blåskärm och felkod 0000x124, så får ni öka lite på offset värdet. Dvs mot plus hållet.

Iaf, såhär ser prime95 ut och lite överklockningar då.
Jag kan ju även visa hur sjutton prime95 skall startas just för att få det läget som är bäst för att pressa processorn.

Starta prime och klicka på "just testing".

Sedan som följande:

Om ni nu har prime95, cpu-z och hwmonitor igång så kommer det se ut ungefär såhär.
(Jag visar bilder på alla klockningar förutom 5.0, det kommer lite längre ner)

4.0GHz på 4 kärnor och 8 trådar.

4.4GHz, samma visa här.

4.6GHz och åter igen samma visa.

Än så länge har jag bara ändrat multipliern. Dvs från x40 till x44 samt x46.

Ni som vill ta er till 5.0, bara för att. Läs vidare!

Ja altså, efter 4.8 på de flesta chip så börjar tyvärr dessa 2600k:er kräva lite mer resurser.
Ett bra sätt att kunna klocka 5.0 utan att behöva pumpa 7000 volt är att stänga av funktioner som ni förmodligen inte använder. Och det är formodligen funktioner ni inte ens har tänkt på att ni KAN stänga av, eller har jag fel nu?

Ta ett fint exempel här då:

Ja sjutton, en firewire port som jag själv inte använder. Varför ha den körandes då? Eller t.ex 2 nätverkskort, räcker inte 1? Osv osv.

En annan härliga sak är just dessa saker:

Använder ni något av dessa? Infraröd port? Hmm nää, och skrivare idag kopplas oftast via USB portarna. Så dessa prylar kan vi stänga av.

Och så vidare med 5.0 överklockningen då!

LLCn fungerar som så att antingen pumpa in mer, eller mindre volt beroende på belastning. Vi vet att 5.0GHz kräver lite sås/volt så därför ställer jag om LLCn så att den inte sänker volten något så väldigt mycket som innan (då den stod på level 5). Utan jag väljer istället att den försöker behålla volten men sänker OM det finns möjlighet till det.

Nästa sak då? Jo OFFSET såklart!

Med 5Ghz så krävs mer volt. Så istället ökar vi en del. Vi kommer fortfarande ha en låg volt när det inte finns belastning, men lite mer när det är belastning.

Här är min 5.0 överklockning.

------------------------

Några saker att tänka på nu dock. Om ni får en blåskärm, med 0x124 eller 0x9C så måste ni öka upp volten lite. Ta bara små doser. När ni väl kan starta windows, starta om och öka med ett snäpp till. Sedan provar ni stabiliteten.

Ni kan INTE gå efter mina siffror i varken cpu-z eller hwmonitor vad gäller max/min CPU voltage.
Utan ni använder programmen som hjälpmedel för att få reda på hur mycket som används.

Har ni frågor, ställ dem. Fungerar inte överklockningarna, skicka ett PM så får jag ta det 1on1 eller helt enkelt förbättra guiden.

Iaf, lycka till!

Nytt material

.:. 101218 - Mitt allt .:.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Guiden borde väl innefatta en guide som visar hur man klockar så högt som möjligt..?

Och att man sedan, baserat på kylare, processorexemplar osv osv. kan bestämma sin klockfrekvens.

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2009

Vilka frekvenser man kan ha är olika från CPU till CPU, så gör en guide om hur man kommer så långt som möjligt istället!

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hyllinge
Registrerad
Jan 2011

Har en i5 2500k med ett asrock extreme 4 och jag vill klocka till 4.0ghz men jag vill inte göra det om det kan skada min cpu. Är det möjligt? I så fall skulle jag uppskatta lite bilder på hur man gör eller bara en guide

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Feb 2003

Uppdaterad: 2011-05-16 22:22

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Fin guide!

Bra beskrivningar och mycket bilder, riktigt bra.

Kanske missade det, men jag noterade aldrig maxtempen som processorn klarar av. Kan vara bra ifall du skriver ut det så att alla överklockare hemma i stugorna utan überkylning har något att gå efter.

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Feb 2003

Fixat! skrev iaf vad jag anser vara max. Efter ett par rundor så märks det markant att allt över 1.45V har en negativ effekt. ;-/ trotts att intel påstår att 1.52 är "OK"