Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Apr 2006

Processorfläkt på högvarv!

Hej!

Jag har tittat igenom era trådar angående högljudda processorfläktar, men jag har inte riktigt fått svar på just MIN fråga.

Så här är det
Jag har en dator som är 1 år gammal, till en början lät den inte alls mycket. Nu på senare dagar har det blivit ett betydligt högre ljud ifrån min processorfläkt. Jag har nu bytt ut den processorfläkten mot en SPRILLANS ny men ljudet kvarstår. Det var ett tystare ljud i bara några dagar men nu har det alltså återgått till det höga ljudet. Jag vet inte vad som kan vara fel och jag undrar om någon har varit med om något liknande innan?

Jag har haft datorn i olika rumstemperaturer, om det nu skulle ha gjort någon skillnad vet jag inte.
Jag har som sagt provat både gammal och ny fläkt men ingen förbättring.
Datorn funkar annars precis som den ska men ljudet börjar driva mig vansinnig.

Och ja, jag är säker på att det är processorfläkten i och med att jag fick bort ljudet i några dagar med den nya processorfläkten.

Hjälp?!

Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

vad bytte du till för fläkt? stock?

inställningar i bios? quietfan tjofräs grejerna?

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Live long
Registrerad
Feb 2009

Asus P5Q-Premium / Core 2 Quad Q9550 / Corsair XMS2 DDR2 1066MHz 4x2GB / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Corsair HX 520w / Xigmatek HDT-S1283 / Samsung SSD 830 64GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Antec Sonata Elite / BENQ FP241W 24# /
Fri frakt Inet
Chappy 80cc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Apr 2006

Jag är inte superhajj på dom här grejerna så jag kan tyvärr inte svara på din fråga, sorry.

ska kolla dom tips jag har fått, tack så mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Apr 2006

Hej igen!

Har sänkt min fläkt nu och den är väldigt tyst, ville bara säga tack till er som hjälpt mig.
Jag har bara en fråga dock, i och med att jag har sänkt farten på fläkten, finns det ingen risk nu att saker blir för varma? Jag menar, fläkten gick väl på så högt varv av en anledning??

Tack!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2008

kolla tempen med Core Temp tex så ser du.. Själv kör jag med H50 och vid spel låg cpun på 60++ vet inte om de är mycke men läste nånstans att amd kan muppa sig över 60 grader.. så jag plockade nyss ner radiatorn å fläkten å där imellan va de ett TJOCKT lager damm =( rengjorde å montera ihop igen. Har ej testat me nåt spel än för å se tempen.. men back to topic.. ladda ner tex Core temp och kolla din temp där.

Gammal dator-->*AMD Phenom II X6 1090T 3.2GHz BE* | *GA-870A-UD3* | *ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII* | *Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3* | *H50* | *Corsair HX 650W 80+* | *Fractal Design Define R3, Titanium* | *Logitech Z-5500 5.1* | *Corsair SSD Force Series 60GB* | *Corsair SSD Force Series 120GB* | *+ diverse mekaniska diskar*