Seagate släpper batteridriven hårddisk med trådlöst nätverk och USB 3.0

Permalänk
Melding Plague

Seagate släpper batteridriven hårddisk med trådlöst nätverk och USB 3.0

Lagringsjätten Seagate släpper en trådlös och batteridriven hårddisk som fungerar med allt ifrån Windows och Mac OSX till Ipad, Iphone och Android.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Riktigt skönt då man var för lat för att betala 3000 kr för 48GB extrautrymme.
500GB film på iPaden skänns skönt

Permalänk

Undrar om man kan komma in lika lätt på hårddiskarna som med folks trådlösa nätverk eller om man måste synka den på något vis (antagligen mer sannolikt).

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk

Jag ser grymt många bra användningsområden i det här. Fan va smart!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Avstängd

Jag skulle hellre ha sett en Bluetooth-variant för oss smartphone/surfplatte-ägare då jag hör till smartphone-skaran som säkerligen skulle ha uppskattat detta, satt och kollade på hack till min SE senast igår för att kunna ha som en USB-hub inkopplad för att köra en extern hårddisk kontra laddare samtidigt till den "smarta" fånen =P
Dock så undrar jag i detta fall, om jag skulle införskaffa denna hårddisk, skulle jag kunna vara uppkopplad mot två trådlösa nätverk samtidigt på en android-lur? Då jag vet att man inte kan vara uppkopplad till mer än ett trådlöst internet med Windows, och att ge min bärbara dator en hotspot för att komma åt HDDs samtidigt som jag kommer åt Internet gör jag redan xD

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Jag skulle hellre ha sett en Bluetooth-variant för oss smartphone/surfplatte-ägare då jag hör till smartphone-skaran som säkerligen skulle ha uppskattat detta, satt och kollade på hack till min SE senast igår för att kunna ha som en USB-hub inkopplad för att köra en extern hårddisk kontra laddare samtidigt till den "smarta" fånen =P
Dock så undrar jag i detta fall, om jag skulle införskaffa denna hårddisk, skulle jag kunna vara uppkopplad mot två trådlösa nätverk samtidigt på en android-lur? Då jag vet att man inte kan vara uppkopplad till mer än ett trådlöst internet med Windows, och att ge min bärbara dator en hotspot för att komma åt HDDs samtidigt som jag kommer åt Internet gör jag redan xD

Skulle inte va så kul med bluetooth, det är ju mycket segare än WiFi och har sämre räckvidd.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

hårddisken kommer nog ligga mer åt 2000kr, tack vare copy swede

Permalänk

Blev riktigt sugen på den här när den dök upp i RSS-flödena igår.
Engadget har en liten längre genomgång och recension här för er som vill se den in action.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

hårddisken kommer nog ligga mer åt 2000kr, tack vare copy swede

Om man köper den i Sverige ja...Lätt att slippa den avgiften...jag vägrar betala den extra avgiften så det blir att köpa från andra länder.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

Om man köper den i Sverige ja...Lätt att slippa den avgiften...jag vägrar betala den extra avgiften så det blir att köpa från andra länder.

Slog mig med. Idén är ju dock ganska bra faktiskt. Från vilket land i Europa ska man handla för att slippa avgiften?

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Kul grej men jag tror inte så mycket på battriet.

Permalänk
Medlem

Ironiskt nog sitter hon i en bil på pressbilden, då kan hon lika gärna ha en usb laddare till cigguttaget

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Entusiast

Sjukt smart pryl måste jag säga. Kan ju vara praktiskt även om man inte har en surfplatta utan bara vill slippa fler sladdar till laptopen eller netbooken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

5 timmar känns ändå inte så värst vasst, men jag gillar verkligen ideén.

Permalänk

Release?! Vill ha nu, perfekt för landet!
5 timmar räcker väldigt bra när man reser. Reser man längre än fem timmar lovar jag dig att du inte vill bara titta på film och bilder.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Laddning ?

Men är det tänkt att den skall laddas genom USB eller, för det verkar som om det skickas med någon slags adapter, i alla fall som jag sett på vissa bilder ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jersey:

Men är det tänkt att den skall laddas genom USB eller, för det verkar som om det skickas med någon slags adapter, i alla fall som jag sett på vissa bilder ?

ja, det är en adapter för cigguttag + en adapter för vägg, samma usbkabel till båda dock

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Skrivet av KTL:

Slog mig med. Idén är ju dock ganska bra faktiskt. Från vilket land i Europa ska man handla för att slippa avgiften?

Det spelar ingen roll från vilket land inom EU du handlar från. Avgiften drabbar endast importörer som säljer till konsumenter. Så länge du är företagare, de kan friskriva sig från avgiften, eller handlar utanför Sveriges gräns så är det lugnt. Det är det som är "problemet" med lagen. Återförsäljarna ser en stor risk att det ska öppnas butiker som enbart säljer externa hårddiskar, precis som det gjordes för några år sedan med CD och DVD-skivor. Finns flera kända affärer bl.a. en som heter wesellcd.com som ligger i Tyskland där man köper DVD och CD-skivor mycket billigare än i Sverige, just pga. avgiften.

Uppdatering 1. Gör en sökning på 100 st dvd-skivor så ser ni vad prisskillnaden är mot Tyskland, skiljer närmare 200 kr = kopieringsavgiften

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel Celeron J1900@2 GHz| Asrock Q1900-ITX| 4GB DDR3L| Corsair Force 3 SSD 120 GB| WinTV HVR-2205 Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: Synology DS214play 3 TB