Permalänk
Medlem

corsair h60

Tjenare undrar om jag lär få bättre temps med Corsair h60 än med AMDs stockkylare till en AMD 955 BE oklockad och om det lär låta lite mindre?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk

ja, mycket mindre

Permalänk

och lägre temp, konstigt vore de väl annars med en kylare för 600+kr

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Ja, det är ganska självklart.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

Okay men när jag ska montera den måste jag ta bort bakplåten från moderkortets undersida eller kan jag låta det sittta kvar för annars måste jag ta ut hela moderkortet :/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk

H60 har en egen bakplåt som du måste montera, så dessvärre måste du montera ut moderkortet för att kunna montera kylaren...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

okej aja får la göra det är det typ okej om man lägger moderkortet i sitt knä och börjar skruva och ha sig även att man har ett ESD armband på sig?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Skulle rekommendera dig att inte ha byxor på isåfall.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

okej aja får la göra det är det typ okej om man lägger moderkortet i sitt knä och börjar skruva och ha sig även att man har ett ESD armband på sig?

Kanske inte är så smart

Permalänk
Medlem

Lägg det på trä eller annat icke ledande material och jorda dig själv med jämna mellanrum så ska det gå bra.

Permalänk
Skrivet av Racka:

Lägg det på trä eller annat icke ledande material och jorda dig själv med jämna mellanrum så ska det gå bra.

i så fall får han jorda sig oftare än han blinkar. Bättre att han kör med sitt ESD armband eller?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

i så fall får han jorda sig oftare än han blinkar. Bättre att han kör med sitt ESD armband eller?

Visst man kan aldrig vara för säker, men jag har aldrig upplevt problem med statisk elektricitet överhuvudtaget. Så enligt mig går det bra, men är han osäker så kan han ju köra på ESD-band

Permalänk
Skrivet av Racka:

Visst man kan aldrig vara för säker, men jag har aldrig upplevt problem med statisk elektricitet överhuvudtaget.

Så ingen hårdvara du haft har krånglat utan att du kunnat relatera till extrem värme eller något du gjort?(det är ofta ESD skador då när det gäller finelektronik) Då har du haft riktig tur och kan bara hoppas det fortsätter så
Det kostar ju 25kr för ett armband och det gör det ganska mycket säkrare så skulle inte tipsa om att göra som vissa "rör ett element så är du säker"

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så ingen hårdvara du haft har krånglat utan att du kunnat relatera till extrem värme eller något du gjort?(det är ofta ESD skador då när det gäller finelektronik) Då har du haft riktig tur och kan bara hoppas det fortsätter så
Det kostar ju 25kr för ett armband och det gör det ganska mycket säkrare så skulle inte tipsa om att göra som vissa "rör ett element så är du säker"

Nepp, antar att jag har haft tur då. Men tills den turen tar slut står jag fast vid min åsikt, "Daredevil" som man är.

Permalänk
Medlem

men om man tar ut moderkortet och monterar själva den där saken ska man sätta fast radiatorn före eller efter man sätter dit moderkortet om ni förstår mig , måste jag ta bort gamla kylpastan från prollen och är det förapplicerat på h60?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Aldrig kört med sånt armband, aldrig hänt mig något. Så bygg på bara.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av juckeyy:

men om man tar ut moderkortet och monterar själva den där saken ska man sätta fast radiatorn före eller efter man sätter dit moderkortet om ni förstår mig , måste jag ta bort gamla kylpastan från prollen och är det förapplicerat på h60?

Sitter det kylpasta på processorn så är det bäst att ta bort den. Om det sitter någon på h60 vet jag inte men det brukar ju vara förapplicerat alternativt följa med en liten tub kylpasta.

Skrivet av Haziza:

Aldrig kört med sånt armband, aldrig hänt mig något. Så bygg på bara.

Vad är anledningen till att riskera hårdvara för många tusen kr när du kan skydda den enkelt genom att köpa ett ESD armband? Går du runt och säger att det är lungt att köra bil utan bälte för du har ju ändå aldrig krockat så varför ha det? (inte så bra jämförelse kanske men får duga)
Det går att hantera hårdvaran utan att skada utan armband också men man kan ju alltid göra någon slarvig sak av misstag...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av juckeyy:

Okay men när jag ska montera den måste jag ta bort bakplåten från moderkortets undersida eller kan jag låta det sittta kvar för annars måste jag ta ut hela moderkortet :/

Beror ju helt och hållet på hur chassit är byggt. Många chassin har ju ett "uttag" i plåten för att komma på bakplåten.

Visa signatur

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Permalänk
Medlem

hur ska jag få bort gamla kylpastan från min prolle går det att typ gnugga bort med en fuktig trasa eller någe?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Lånar lite, ska köpa ny kylare till min 2500k och satt precis och kollade på inet då dom har kampanj just på h60. Ska jag sattsa på den https://www.inet.se/artikel/5321833/corsair-cooling-hydro-h60... eller på D-14 från CDON http://cdon.se/hemelektronik/noctua_nh-d14_cpu-kylares1156%25...

Kommer klocka något men vad rekomenderar ni bäst luft eller vatten?

MVH

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har inte kört Noctua dock kört liknande genom tiderna. Jag upplever Corsair H60 som så grymt mycket mer praktiskt. Du slipper ha en enormt stor klump till kylfläns mitt i chassit. Allt blev så mycket mer smidigt i chassit. Plus att det ser bättre ut.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Som svar på Medziis fråga:
Ta H60:n. För de första är det en riktigt trevlig kylare som dessutom ser riktigt bra ut i de flesta byggen och för det andra, PRISET är för tusan orimligt lågt.

Jag kör H60 i skrivande stund med en i7 2600k klockad till 4.5 GHz och kommer inte över 51 grader vilket jag personligen är mycket nöjd med.

Visa signatur

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.