Tips till mitt första vattenkylningskit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2002

Tips till mitt första vattenkylningskit

Jag har tänkt köpa min första vattenkylning. Jag har tänkt börja med att kyla min grafikkort (för att primärt få ner ljudnivån som det är idag, men vill också ha möjlighet att även koppla in CPU'n i loopen).

Detta är vad jag har tittat på hos EK Water Blocks (hittade ingen funktion för att spara kundvagn dessvärre):
- 2st EK-FX5X0 GTXGW - Acetal + Nickel (GPU Block)
- 1st EK-DCP 4.0 (12V DC Pump)
- 1st EK-CoolStream RAD XT 360 (Radiator)
- 1st EK-CoolStream RAD XT 240 (Radiator)
- 1st EK-Bay Spin Reservoir - Acetal (Reservoar)
- 10st 8/11 Screw On Fittings G1/4 (Anslutningar)
- 3m Tube PVC 8/11

Sedan tillkommer vätska men det köper jag lokalt.
- Låter detta som en vettig lösning?
- Har jag möjlighet att koppla in även CPU på denna loopen eller rekommenderas en egen?
- Vad hade ni köpt?

Min dator står i min signatur.

Tacksam för svar.

Intel Core i7 2600k @ 4.5GHz 24/7 Vattenkyld, Asus Maximus IV Extreme, 4x4GB Corsair Dominance 1600MHz (8-8-8-24), SLI Gainward GTX 580 "GOOD" Edition 1536 MB Vattenkylt, Intel X25-M G2 SSD 120GB, 2x Intel 320 120GB RAID 0, Corsair Obsidian 800D, Corsair CPMSU-1200AX 1200W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2010

Inte alls en så dum kundvagn det där. Det jag hade ändrat är pumpen eller åtminstone att du köper till en pumpkontroller så att du kan spänningsreglera den. På full fräs är den inte tyst för fem öre.

Jag tror att en 2.2 pump borde palla din loop även om det kan vara lite småknepigt vid första påfyllningen. Bästa alternativet är däremot helt klart Laing D5. Med rätt ljuddämpning av pumpen är den knäpptyst samtidigt som du får riktigt bra flöde.

Du kan få in CPU i loopen också. Fördelen med att ha CPU i en separat loop är att GPU:erna inte kommer att värma upp vattnet så din CPU får sämre temps. Däremot lär det bi relativt ljudligt med två pumpar.

Datorer: Vattenkyld Shinobi XL | Passiv HTPC med aktiv kylning
Dysphorian Breed (musikprojekt): http://dysphorian.com/
Raspberry PI webbserver/blogg: http://hraffe.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2002

Nu är det dags att lägga beställningen sådär dags efter att lön har kommit. Men nu har vissa saker tagit slut på lager så har gjort vissa modifikationer, vad tror ni?

Uploaded with ImageShack.us

Intel Core i7 2600k @ 4.5GHz 24/7 Vattenkyld, Asus Maximus IV Extreme, 4x4GB Corsair Dominance 1600MHz (8-8-8-24), SLI Gainward GTX 580 "GOOD" Edition 1536 MB Vattenkylt, Intel X25-M G2 SSD 120GB, 2x Intel 320 120GB RAID 0, Corsair Obsidian 800D, Corsair CPMSU-1200AX 1200W