8 GB @ 1333 MHz eller 4 GB @ 1600 MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

8 GB @ 1333 MHz eller 4 GB @ 1600 MHz

Tjena!
Jag byggde en egen rigg för ett halvår sedan som började krångla. Kom fram till att det var en konflikt mellan moderkortet och minnena, då moderkortet vill att jag kör 2 eller 4 stickor, medan jag har kört med 3x2GB @ 1600 MHz.

Min fråga är då om det är värt att köpa en till 2GB-sticka med samma timings fast i 1333 MHz. Går det att skruva upp den så att systemet ligger på 8GB @ 1600 MHz, eller gör jag bäst i att stanna kvar med 4 GB @ 1600. Kommer jag att märka någon skillnad på hastigheterna? Jag använder endast datorn till film och spel. Funderar även på att överklocka senare, har hört att det är dåligt med för mycket minne (>4GB). Stämmer detta?

Tack på förhand!
Heenok

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Som du kör nu tappar du prestanda så rådet är att antingen gå ner till 4GB eller upp till 8GB men man skall helst ha alla fyra moduler från samma tillverkare och i samma frekvens och nej du tappar mycket lite om du går ner till 1333MHz. 1333MHz minnen fungerar ofta bra även i 1600MHz men det kan krävas att du ställer upp spänning till 1,65V.

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av MaLo:

Som du kör nu tappar du prestanda så rådet är att antingen gå ner till 4GB eller upp till 8GB men man skall helst ha alla fyra moduler från samma tillverkare och i samma frekvens och nej du tappar mycket lite om du går ner till 1333MHz. 1333MHz minnen fungerar ofta bra även i 1600MHz men det kan krävas att du ställer upp spänning till 1,65V.

Okej tack för tipset. Men hur blir det om jag ska överklocka. Jag kommer inte göra en extrem OC då det blir första gången, men är det sant att det blir mycket svårare med 8GB istället för 4GB?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Heenok:

Okej tack för tipset. Men hur blir det om jag ska överklocka. Jag kommer inte göra en extrem OC då det blir första gången, men är det sant att det blir mycket svårare med 8GB istället för 4GB?

Det beror på plattformen man kör på LGA1155 så är det inga problem då man klockar med processorns multipel och spänning så där kan man säga att minnena är helt frånkopplade. På LGA1156 plattformen blir det knepiga då man styr en central systembuss som sedan förändrar de andra bussarna och här krävs det lite mer av minnena så har du LGA1156 så får du lära dig mer om överklockning innan du ger dig in och börjar klocka.

Så första frågan är vilken plattform du har?

Rocking hard !!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Heenok:

men är det sant att det blir mycket svårare med 8GB istället för 4GB?

inte nödvändigtvis

antalet stickor är betydande.
4 stickor stressar minneskontrollern mer än 2 .

dock går det att köra både 4 och 8 gig med två stickor .

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av MaLo:

Det beror på plattformen man kör på LGA1155 så är det inga problem då man klockar med processorns multipel och spänning så där kan man säga att minnena är helt frånkopplade. På LGA1156 plattformen blir det knepiga då man styr en central systembuss som sedan förändrar de andra bussarna och här krävs det lite mer av minnena så har du LGA1156 så får du lära dig mer om överklockning innan du ger dig in och börjar klocka.

Så första frågan är vilken plattform du har?

Jag kör AM3 med Phenom II x6.

Skrivet av Devildoll:

inte nödvändigtvis

antalet stickor är betydande.
4 stickor stressar minneskontrollern mer än 2 .

dock går det att köra både 4 och 8 gig med två stickor .

Jag kör med 2GB stickor, så det blir 4 st om jag ska uppgradera till 8GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tumba
Registrerad
Mar 2011

Jag kör 8gb 1333mhz. Jag fårgade inet om det var någon skillnad mellan 1600 och 1333 och fick detta svaret: Minnet räcker på 1333 då det är den frekvens som processorn jobbar emot och om du vill överklocka så räcker det att du klockar processorn då det är lätt att systemet blir ostabilt om man klockar minnen.

Rigg: ASUS GTX 780 3gb, Corsair 128gb SSD, 8gb RAM, i7 3770K @4.5Ghz AX 750W GOLD, ASRock Fatal1ty, HAF X, V8 GTS kylare.

Annat kul; Samsung Galaxy S4, iPod touch 4, Nikon D3100, iPad 3gen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Tholun:

Jag kör 8gb 1333mhz. Jag fårgade inet om det var någon skillnad mellan 1600 och 1333 och fick detta svaret: Minnet räcker på 1333 då det är den frekvens som processorn jobbar emot och om du vill överklocka så räcker det att du klockar processorn då det är lätt att systemet blir ostabilt om man klockar minnen.

Men är det inte så att minnena också klockas upp när man överklockar processorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tumba
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Heenok:

Men är det inte så att minnena också klockas upp när man överklockar processorn?

nej, hur ska det kunna bli så?

Rigg: ASUS GTX 780 3gb, Corsair 128gb SSD, 8gb RAM, i7 3770K @4.5Ghz AX 750W GOLD, ASRock Fatal1ty, HAF X, V8 GTS kylare.

Annat kul; Samsung Galaxy S4, iPod touch 4, Nikon D3100, iPad 3gen.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Jo så kan det bli men det är då beroende på plattform och här har Tholun lite för lätt för sig med LGA155 plattformen.

Här kam man läsa om hur man klockar AMD.
http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii

Rocking hard !!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av MaLo:

Jo så kan det bli men det är då beroende på plattform och här har Tholun lite för lätt för sig med LGA155 plattformen.

Här kam man läsa om hur man klockar AMD.
http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii

Juste, kom på att jag glömde fråga en sak. Minnena körs väl fortfarande i dual-channel?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Heenok:

Juste, kom på att jag glömde fråga en sak. Minnena körs väl fortfarande i dual-channel?

Så länge som man kör dem i par (2 eller 4) så blir det automatiskt dual channel oavsett klockning.

Rocking hard !!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mancave
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Heenok:

Jag kör AM3 med Phenom II x6.

Är det en black-edition så går det att öka multipeln utan att påverka minnets hastighet. Minnen gör generellt mycket liten skilnad i spel.

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT