Firefox 5 redo för betatestning

Permalänk
Melding Plague

Firefox 5 redo för betatestning

Mozilla släpper loss den första betaversionen av webbläsaren Firefox 5 för testning och utvärdering.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Snart kanske man kan gå tillbaks till Firefox då.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Den borde heta 4.1 tycker jag

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Avstängd

En offtopic fråga men ofrånkomlig då jag vill testa denna =D
Vad ska jag ange i about:config för att stänga av checkningen av till vilken version tilläggen/teman etc är gjorda?

Extensions.CheckComaptibility.4.0 är det till firefox 4, men blir det typ;
Extensions.CheckComaptibility.5.0b eller något där b står för beta? då jag har för mig det var något liknande för betan av 4;an =P

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Det finns framförallt en sak jag vill se i kommande Firefox versioner och det är synkning av ALLA inställningar inklusive tillägg.
Det vore helt underbart om de faktiskt fixade det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

En offtopic fråga men ofrånkomlig då jag vill testa denna =D
Vad ska jag ange i about:config för att stänga av checkningen av till vilken version tilläggen/teman etc är gjorda?

Extensions.CheckComaptibility.4.0 är det till firefox 4, men blir det typ;
Extensions.CheckComaptibility.5.0b eller något där b står för beta? då jag har för mig det var något liknande för betan av 4;an =P

Extensions.CheckComaptibility.5.0 tror jag använde.
På datorn jag sitter på just nu har jag bara extensions.checkCompatibility satt på false, och det verkar också fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Den borde heta 4.1 tycker jag

Tja, det tycker jag också, men man får ta och skylla på Google Chrome. Dom är ju uppe i version 13 :S

Permalänk
Medlem

Firefox 5 har funnits länge, FF6 står och väntar på aurora merge inför imorgon enligt mozillawiki och då borde FF7 komma igång för nightly användarna enligt den nya planeringen. På planet mozilla berättade att man hade kollat igenom en hel del addons.
"We were able to mark 3,890 add-ons as compatible with Firefox 5. There were 256 that failed our automatic scanners either due to including binary components or using navigator.language, which was changed in Firefox 5. All affected add-on authors received an email about the compatibility update and instructions depending on whether they passed or failed."
Planet mozilla+mozillawiki och mozillazine forum hittar man informationen om nyheter samt andra saker som berör mozilla:s olika program.

Annars kan man ladda ner det här tillägget som fungerar:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/add-on-compati...

Får hoppas på att Mozilla snabbar sig med följande saker som är på gång, Azure, electronysis och Ionmonkey, tyvärr får man nog vänta ett tag till. Allt nytt som händer på foxen ligger under skalet, finns inga direkta förändringar för utseendet utan mer mot bättre stabilitet.

Permalänk
Medlem

Tycker också den borde kallas 4.1. Att gå upp till version 5 tycker jag de skulle göra när de gör en större förändring/uppdatering.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd

Fungerar bättre än fyran, blir inte seg lika enkelt efter längre tids surfande. Download statusbar fungerar dock inte...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Bättre än Rockmelt ?

*citera*

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Skall testa statusbar se om den fungerar återkommer snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aridif:

Tja, det tycker jag också, men man får ta och skylla på Google Chrome. Dom är ju uppe i version 13 :S

Nja, det är väl bara Canary (den experimentella experimentversionen för de som vill experimentera) som ligger på 13? Stabila ligger på 11 och betan ligger på 12.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av kabex:

Nja, det är väl bara Canary (den experimentella experimentversionen för de som vill experimentera) som ligger på 13? Stabila ligger på 11 och betan ligger på 12.

Dev-kanalen har legat på 13 ett tag också.

Permalänk
Inaktiv

Nu får man ju hoppas att Mozilla testar sin egen webbläsare innan den släpps. 4'an blev ju ett jävla stolpskott.

Permalänk
Medlem

Fungerar bra hittills.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Sådär, Download statusbar fungerar den har bara ännu inte blivit signad av mozilla, installera följande addon, så fungerar alla. Det här addon är enbart för aurora och beta
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/add-on-compati...
Inget trixande i about:config utan installera addon sedan kan du installera vilket addon som helst. Följande experimentella versioner är chrome canary, firefox nightly, Opera next och IE10 pre. Läste för ett tag tillbaka, vet ej om det stämmer, istället för att döpa 4.xxx på firefox gör man det till 5, 6 ,7 och så vidare, sedan att mozilla vill inte uppleva samma sak som de gjorde med FF4 och komma efter dem andra. Hur som helst bryr sig inte de trogna användarna om det heter "version 20".
Får se imorgon om det stämmer att version 6 har blivit snabbare, när den går över till aurora, befinner mig på den channel, är ingen developer utan mer en som är intresserad av ny teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Nu får man ju hoppas att Mozilla testar sin egen webbläsare innan den släpps. 4'an blev ju ett jävla stolpskott.

Av genuint intresse, vad i 4an är det du tycker är såpass dåligt som får dig att kalla det för stolpskott?

Permalänk
Medlem

Det ända som var dåligt i 4:an var att den blev seg efter 1 timme, vilket inte händer nu och att den blir snabbare på alla punkter för varje ny update, kommer nästan en dagligen på aurora, det ända jag saknar är samma speed som opera annars är den väldigt bra.

Permalänk
Avstängd

hur installerar man utan att ersätta 4 eftersom 4 ersatte 3 när jag testade betan på den

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Av genuint intresse, vad i 4an är det du tycker är såpass dåligt som får dig att kalla det för stolpskott?

I princip allt? Det har ingenting nytt som ingen annan webbläsare redan har (i normal användning), det är buggigt, det blir segt vid längre surfande...you name it.

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll vad dom döper det till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

I princip allt? Det har ingenting nytt som ingen annan webbläsare redan har (i normal användning), det är buggigt, det blir segt vid längre surfande...you name it.

Ok.
Vad för någonting nytt av den typen har någon annan webbläsare?
Jag vet inte riktigt var dina begränsningar och så går för det.

Permalänk
Medlem

Firefox 4 fick sparken av mig efter att jag läste om att det orsakade seghet hos datorn och jag som längre undrat varför min dator segade som fan efter att ha varit på ett tag.

Efter att ha avinstallerat FF4 har den aldrig segat.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Kan bara säga en sak, nya firefox är snabb och inte ett dugg seg som 4:an, nu kan jag enbart bara säga gott om firefox aurora, i början hade auroa några av dem barnsjukdomar som 4:an, medan nu i slutet av 5.0a2 är den bättre än 4:an på alla punkter, får se imorgon om den blir ännu bättre eller om det är tillbaka till nya 6 veckor med buggar, imorgon är det tydligen merge till 6.0a2, en enda punkt som behövs förbättras och mozilla firefox äger, det är speed, just nu är dem 3:a i hastighet bara opera och chrome som slår dem på den punkten annars är det väldigt dött lopp på alla övriga saker som en browser skall ha. (mina synpunkter om det hela)

Permalänk
Avstängd

Skiftar mellan Aurora och Chrome Dev 13.

Änsålänge så är det Chrome som passar bäst för mig, och fungerat bäst.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det ända som var dåligt i 4:an var att den blev seg efter 1 timme, vilket inte händer nu och att den blir snabbare på alla punkter för varje ny update, kommer nästan en dagligen på aurora, det ända jag saknar är samma speed som opera annars är den väldigt bra.

Seg blir den inte. Men minne börjar den käka tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tydligen jobbar Mozilla för fullt med att fixa det efter läsning, verkar som det har minskat för varje update, du kan ju kolla själv, bara ta ner senaste version, det går snabbt att installera och avinstallera foxen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chenz:

Extensions.CheckComaptibility.5.0 tror jag använde.
På datorn jag sitter på just nu har jag bara extensions.checkCompatibility satt på false, och det verkar också fungera.

Inget av raderna hjälpte att lägga till =/

Skrivet av buddaz:

Annars kan man ladda ner det här tillägget som fungerar:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/add-on-compati...

Tack, det gjorde susen

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Det här är ju märkligt. Har kört FF 5 engelska versionen ett tag nu och gladde mig åt att den var mycket snabbare än FF4. Nästan ikapp IE 9.
Men så bytte jag igår till den svenska versionen eftersom det på något sätt känns mera bekant och rättstavningen förhoppningsvis funkar bättre. Und hast du mir gesehen den känns ännu snabbare än 5.0b2 eng.

Är det inbillning eller är det så?