Köpråd: Boxee eller tvix 6600 ?

Permalänk
Medlem

Köpråd: Boxee eller tvix 6600 ?

Tjena!

Har tröttnat på att PS3an strular med sitt cinavia bullshit. sen så spelar jag knappt längre.
Tänkte skaffa mig en mediespelare.
Men kan inte välja om jag ska köpa en tvix + hårddisk eller boxee dsm-380.
Fördelen med tvix är den inbyggda hårddisken, skönt att ha allt direkt på den och slippa ha igång datorn.
Ännu bättre om man kan skicka över filerna direkt från datorn till den?
Boxee har fått bättre omdömmen, väldigt bra faktiskt.
Men den har ju ingen hårddisk. Då blir det till att köpa en extern. ÄNNU mer kablar, ännu mer prylar.

Vad hade ni tagit och varför?

Visa signatur

i7 6700k(Aerocool Pulse L240),
minne 32gb,
SSD 512gb + 512gb . 250gb,
gtx 1080

Permalänk
Skrivet av Sixan:

Tjena!

Har tröttnat på att PS3an strular med sitt cinavia bullshit. sen så spelar jag knappt längre.
Tänkte skaffa mig en mediespelare.
Men kan inte välja om jag ska köpa en tvix + hårddisk eller boxee dsm-380.
Fördelen med tvix är den inbyggda hårddisken, skönt att ha allt direkt på den och slippa ha igång datorn.
Ännu bättre om man kan skicka över filerna direkt från datorn till den?
Boxee har fått bättre omdömmen, väldigt bra faktiskt.
Men den har ju ingen hårddisk. Då blir det till att köpa en extern. ÄNNU mer kablar, ännu mer prylar.

Vad hade ni tagit och varför?

Jag kör en Synology DS211J NAS + Boxee, Gillar boxeen skarpt, det är en fruktansvärt smart mediaspelare som tillochmed hämtar undertexterna åt dig, enda nackdelen är ju om man inte har en NAS och vill kunna ploppa i en Hårddisk, annars tycker jag att du ska testa tanka ner Boxee gränssnittet på Datorn å fifflar med, fruktansvärt trevligt imo, sjukt nöjd boxee ägare!

som en vis man sa till mig;

vad är bättre än en Boxee Box?
- Jo 2 stycken Boxee's!

Permalänk
Medlem

iomega skulle ju släppa en boxee enhet, som skulle komma i tre utföranden, en utan hårddisk, en med 1 TB hårddisk, o en med 2 TB. men verkar inte som om de fått ut den på marknaden ännu

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Ahh Iomegas variant verkar ha det bästa från båda världarna.
Skulle den inte lanseras redan i februari?

Visa signatur

i7 6700k(Aerocool Pulse L240),
minne 32gb,
SSD 512gb + 512gb . 250gb,
gtx 1080

Permalänk
Medlem

Boxee mjukvaran är riktigt bra. Dock är hårdvaran lite sådäri Boxee box. Visst går det att spela upp 1080p mkv och bluray utan lagg men nätverkshastigheten är riktigt pinsam med tanke på att dlink har tillverkat den. 10/100 mbit. Som för mig maxar i 6mb/s. ( inget fel i nätverket ).
Själv tänkte jag bygga en egen HTPC med Boxees mjukvara i Ubunt och skänka bort Dlink Boxee box.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixan:

Tjena!

Har tröttnat på att PS3an strular med sitt cinavia bullshit. sen så spelar jag knappt längre.

Vet inte vad cinavia är men gissar på kopieringsskyddet. Aldrig stött på några problem med det.

Hur som helst så frågade jag en kompis med en Boxee om den är bättre och enklare än en PS3 men det verkar som om den ibland har problem med en del filmer. Bilden stannar men ljudet körs så man måste börja om från början osv. Så det kommer bli en PS3 till syrran istället för en Boxee.

Enklaste och bästa sättet att kolla film på en PS3 är att skaffa PS3 media server.

1.) Starta och konfigurera servern (vilken mapp med filmer du vill dela med dig)
2.) Ladda hem filmen du vill se (lagligt!)
3.) Öppna mkv2vob och dra över filmen så konverteras den till format som PS3an lätt kan öppna.
4.) Starta PS3 och ladda hem filmen från PS3 media servern eller streama om du känner för det.

Har du problem med punkt 3 ska du ladda hem mkvtoolnix och ändra så det är uncompressed på film och ljud codec.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

jag själv sitter i samma båt, skippar min PS3 och köper en boxee box! kommer en hel del uppdateringar till den så den blir bättre o bättre!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk
Medlem

Har upplevt att större delen av alla filmer och serier har skyddet. Skit störande.
Ingen som hört nåt om iomegas boxer när den släpps?

Visa signatur

i7 6700k(Aerocool Pulse L240),
minne 32gb,
SSD 512gb + 512gb . 250gb,
gtx 1080

Permalänk
Medlem

blev lite nyfiken på iomegas boxen,vet ni nån fakta om den? vad priset kan bli tro?

uppdaterat: läste på ett forum att den blivit framskjuten till juni (det var en som jobba på iomegas som sa detta) http://forums.boxee.tv/showthread.php?t=29493&page=3

prisjakt pris: Iomega TV with Boxee 1TB (Mediacenter / Mediaextenders) 2 829kr

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk
Medlem

Nu sent i augusti verkar det som på det där forumet du länkade till =/

Visa signatur

i7 6700k(Aerocool Pulse L240),
minne 32gb,
SSD 512gb + 512gb . 250gb,
gtx 1080

Permalänk
Medlem

blir nog en boxee box då för min del tror jag! den ska ju släppas sent i augusti i usa,då dröjer det la ännu längre innan den hittar hit!?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk
Medlem

Ett tips är att skaffa en NAS och spara all media på den. Du har allt material samlat på en plats så organisering och städning blir mycket enklare.

Skrivet av Pimpim666:

1.) Starta och konfigurera servern (vilken mapp med filmer du vill dela med dig)
2.) Ladda hem filmen du vill se (lagligt!)
3.) Öppna mkv2vob och dra över filmen så konverteras den till format som PS3an lätt kan öppna.
4.) Starta PS3 och ladda hem filmen från PS3 media servern eller streama om du känner för det.

Ska det där vara ett enkelt och smidigt sätt? Inte jämfört med Boxee Box i alla fall.

På Boxees vis:
Ladda hem filmen du vill se (lagligt!) till NAS.
Starta Boxee Box (som scannar nätverksdisken automatiskt och identifierar filmen inklusive imdb-information) och streama.

Styrkan ligger i att mjukvaran själv identifierar filmerna samt att du kan lägga till undertexter när filmen spelas. Det enda jag behöver göra är att lägga upp klippet på nätverksdisken, resten kan vem som helst klara av.

Har inte hittat nån mediafil som Boxee Box inte klarat av.

Har själv en PS3 så jag vet att konverteringen är ett gissel och PS3ans trådlösa ntäverkskort är skit rent ut sagt (vill inte dra kabel genom hela huset). Dessutom kräver PS3 ungefär 12-15 gånger så mycket ström som en Boxee Box.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

har läst lite om olika media spelare nu,det blir nya Mede8er MED500X2 för min del! (1690kr ink frakt)

http://www.mede8er.com/mede8er_products_med500x2.html

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dougielol:

,
som en vis man sa till mig;

vad är bättre än en Boxee Box?
- Jo 2 stycken Boxee's!

FEL! XBMC!!!!!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III