VARNING! min coolit eco ALC vattenkylning sprängdes.

Permalänk

Råkade ut för en liknande sak för ett par år sedan.
Ett av mina block i mitt asetek system gick sönder och läckte vid nippeln. Detta drog med sig både grafikkort och moderkort.
Komplett var dock bussiga och skickade nytt vattenkylningskit och nytt moderkort och grafikkort.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lop3r:

Ska maila coolit men det sega är att jag köpte kylaren av en här på forumet, oöpnad men utan kvitto (om jag minns rätt).

Brukar det inte räcka med produkt serienummert när man vänder sig till tillverkaren direkt. Kvittot brukar bara vara aktuellt när man vänder sig till återförsäljaren. Har jag fått för mig iaf.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Brukar det inte räcka med produkt serienummert när man vänder sig till tillverkaren direkt. Kvittot brukar bara vara aktuellt när man vänder sig till återförsäljaren. Har jag fått för mig iaf.

Jaha najs ifall det är så, jag håller tummarna=)

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Avstängd

kommer att följa denna tråd en intresse faktor hoppas det går bra för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurraaaa:

pics or it didnt happend

Du hänger för mycket på OCN hör jag ;P

OT: jo, man kan ju tycka att delarna borde ersättas. Hoppas det löser sig för TS!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Kommer följa denna tråden då jag har en sluten kylare i mitt väldigt kompakta system...vilket gör att en sådan här händelse skulle förstöra mycket :/

Hoppas det löser sig, keep us updated!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Läskigt värre, har själv tänkt skaffa h100 då jag bygger om systemet senare. Men detta skrämmer upp mig riktigt rejält, och sånt där med garanti och strul är inte alltid kul

Men hoppas allt går bra, försök förklara bra, men var inte små rädd och säg att det kan vara ditt fel, då utnyttjar dom bara det!

Permalänk
Medlem

Nä mitt fel är det verkligen inte, den satt där den satt i nästan ett år utan problem. Måste vara ett måndagsex som havererat av värmen eller så, i högsta grad coolits fel:-).

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk

Jo och menar då att du ska försöka låta så bestämd som möjligt om du kontaktar dom, alla företag, eller mesta dels stora antar jag, vill slingra sig ur saker och ting, för små saker förstör ju inte deras rykte i deras ögon.
Detta är iaf min teori;)

Permalänk
Medlem

Hehe jag kan ju nämna att jag har en tråd uppe angående ärendet på ett av Sveriges största datorforum:-P

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lop3r:

Hehe jag kan ju nämna att jag har en tråd uppe angående ärendet på ett av Sveriges största datorforum:-P

Kanske du ska överväga en gång till ifall de kommer in och läser att du inte köpt kylaren i butik! Det är trots allt så att en tillverkare oftast avser att garantin gäller mot första kund och inte i andra hand, det är ju sedan det butikerna går på. Jag tycker iofs att en sådan produkt, som enligt dig även var ouppackad vid köp ändå skall hålla tätt och att de därför ersätter dig. Det är annars en rätt dålig strategi från Coolits sida om de nekar dig ersättning då folk lär få uppfattningen att man kan ha en tickande bomb i sin dator om man kör deras kylare, och därför riskerar att sumpa hela datorn..

Permalänk
Medlem

Så sant så sant:-). Får se vad dom säger jag har skickat bilder och dom har öppnat ett support case till mig.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Läskigt värre, har själv tänkt skaffa h100 då jag bygger om systemet senare. Men detta skrämmer upp mig riktigt rejält, och sånt där med garanti och strul är inte alltid kul

Men hoppas allt går bra, försök förklara bra, men var inte små rädd och säg att det kan vara ditt fel, då utnyttjar dom bara det!

Corsair har sagt att dem ersätter hela datorn om deras kylare läcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Corsair har sagt att dem ersätter hela datorn om deras kylare läcker.

Vet någon om det gäller Antec också?

Visa signatur

orka

Permalänk
Medlem

Kylvätskan i coolits system är tydligen en blandning av destilerat vatten och någon form av glykol och är inte elektriskt ledande så har jag tur kan komponenterna ha klarat sig. Jordfelsbrytaren slog inte ifrån heller vilket borde indikera att det inte blev någon kortis.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Antielefant
Skrivet av lop3r:

Kylvätskan i coolits system är tydligen en blandning av destilerat vatten och någon form av glykol och är inte elektriskt ledande så har jag tur kan komponenterna ha klarat sig. Jordfelsbrytaren slog inte ifrån heller vilket borde indikera att det inte blev någon kortis.

Jordfelsbrytaren slår dock inte alltid ifrån om du får en kortis bakom en likriktare, och då kortslutningen sker i likström inne i datorn kräver detta isf att kortslutningen sker mot skyddsjord, dvs chassiet.

Jag har sett åtskilliga kortslutna datorer där varken jordfelsbrytare eller säkring går.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

coolit borde men tror inte det är en chans de gör det. sploa av komponenterna med destilerat vatten och låt de lufttorka i typ en vecka innan du försöker starta igen

Nej!!!!
gör inte det!!!
att försöka fixa skador på komponenterna själv leder till att garantin slutar gälla likaså som när man säljer vidare en produkt.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Jordfelsbrytaren slår dock inte alltid ifrån om du får en kortis bakom en likriktare, och då kortslutningen sker i likström inne i datorn kräver detta isf att kortslutningen sker mot skyddsjord, dvs chassiet.

Jag har sett åtskilliga kortslutna datorer där varken jordfelsbrytare eller säkring går.

Jaha, Hade jag ingen aning om:-)
Men en annan grej är att ingenting luktar/luktade bränt det enda som luktade var kylvätskan, man kan heller inte se några skador någonstans.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lop3r:

Jaha, Hade jag ingen aning om:-)
Men en annan grej är att ingenting luktar/luktade bränt det enda som luktade var kylvätskan, man kan heller inte se några skador någonstans.

Kontakta som sagt Coolit först. Sedan om dem inte ersätter dig kan du försöka skölja av den med destillerat vatten. Se bara till att det torkat helt före du startar datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Kontakta som sagt Coolit först. Sedan om dem inte ersätter dig kan du försöka skölja av den med destillerat vatten. Se bara till att det torkat helt före du startar datorn.

Destvatten låter lite väl risky, men kanske elektronikspray?

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lop3r:

Destvatten låter lite väl risky, men kanske elektronikspray?

Destillerat vatten är inte farligt alls. det leder inte ström, så man kan till och med köra en dator i destillerat vatten. Men så länge man låter det torka helt kan inget hända. Ungefär 3-4 dagar minst. Kör med hårtork på svag inställning för snabbare torkning. Man skulle till och med kunna använda vanligt vatten, men det rekommenderar jag inte då absolut inga rester får finnas kvar efteråt då.

Fast om du har elektronikspray kan du använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Nej!!!!
gör inte det!!!
att försöka fixa skador på komponenterna själv leder till att garantin slutar gälla likaså som när man säljer vidare en produkt.

mycket tveksma till att coolit ersätter mer än kylaren och grafikkort och dylikt lär inte gå på garantin då det inte på något sätt är den tillverkarens fel.

men han ska ju kolla upp det innan börjar

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

mycket tveksma till att coolit ersätter mer än kylaren och grafikkort och dylikt lär inte gå på garantin då det inte på något sätt är den tillverkarens fel.

men han ska ju kolla upp det innan börjar

Ungefär som att säga att det inte är Toyotas fel att deras bromsar inte funkar.
Dock eftersom det inte är du som köpt kylaren i första hand har du ingen garanti öht eftersom det i 99% av fallen bara gäller den som köpte varan från butik. Iaf har de ingen skyldighet att ersätta något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Destillerat vatten är inte farligt alls. det leder inte ström, så man kan till och med köra en dator i destillerat vatten. Men så länge man låter det torka helt kan inget hända. Ungefär 3-4 dagar minst. Kör med hårtork på svag inställning för snabbare torkning. Man skulle till och med kunna använda vanligt vatten, men det rekommenderar jag inte då absolut inga rester får finnas kvar efteråt då.

Fast om du har elektronikspray kan du använda det.

Japp, går bra att tvätta elektronik med destillerat vatten och låta det torka ordentligt. Eller sprit.
Elektronikspray är också bra, se bara till att det är rengöringsspray som avdunstar utan att lämna rester, använd inte "kontaktspray" som är till för att smörja och skydda kontakter m m!
T ex: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161086552

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ungefär som att säga att det inte är Toyotas fel att deras bromsar inte funkar.
Dock eftersom det inte är du som köpt kylaren i första hand har du ingen garanti öht eftersom det i 99% av fallen bara gäller den som köpte varan från butik. Iaf har de ingen skyldighet att ersätta något.

Det är coolits fel att kylaren gick sönder därav så skulle de(om han haft garanti) varit skyldiga att ersätta kylaren, det är bara den de garanterar. Om grafik-kortet blir vattenskadat så är det definitivt inte t.ex. xfx's fel eller corsair's fel att nätagget kortsluts. I din metfor så är det inte Toyotas fel att dina nya tredjeparts sommardäck sprängs och du crashar, bilen i sig har fortfarande presterat som utlovat.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

får gärna skriva hur allt går sen, la till denna tråden i bevakning.
Hoppas att allt löser sig iaf.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Det är coolits fel att kylaren gick sönder därav så skulle de(om han haft garanti) varit skyldiga att ersätta kylaren, det är bara den de garanterar. Om grafik-kortet blir vattenskadat så är det definitivt inte t.ex. xfx's fel eller corsair's fel att nätagget kortsluts. I din metfor så är det inte Toyotas fel att dina nya tredjeparts sommardäck sprängs och du crashar, bilen i sig har fortfarande presterat som utlovat.

De garanterar att den är sluten och läckfri. Då borde dom ersätta allt om den har sönder andra komponenter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det precis som andra har sagt att Garantin bara gäller den första köparen. Läser man deras Garanti/Warranty papper så står det så här om just CoolIi eco ALC.

"CoolIT Systems Inc. ("CoolIT") warrants each new ECO A.L.C. against defects in materials or workmanship for a period of two years from the date of purchase, and agrees to repair or replace any defective ECO A.L.C. without charge. Shipping costs are non-refundable. This warranty is non-transferable. All warranty claims must be accompanied by the original proof of purchase."

Läser man lite längre ned står det dessutom att "No responsibility is assumed for any special incidental or consequential damages due to a defective CoolIT product."

Så jag tror att du är rätt så körd, tyvärr. Det är nog ingen idé att räkna med att de kommer att ersätta dig för skador i ditt datorsystem för att kylaren har exploderat, även om man nu tycker att de faktiskt borde det.

Det bästa du kan göra är att om du inte får hjälp av dem när du har kontaktat dem är väl att rekommendera dina vänner och bekanta att inte köpa just denna kylaren om man nu är rädd att detta kan ske igen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

"No responsibility is assumed for any special incidental or consequential damages due to a defective CoolIT product."

Känns som jag aldrig kommer att peta in en sådan i min dator då :/

Någon som vet vad som gäller andra tillverkar av slutna vatten system? Säger Antec och Corsair samma sak?
Såg att någon förut skrev att Corsair ger ersätter för skador.

Skrivet av Marcusk:

Corsair har sagt att dem ersätter hela datorn om deras kylare läcker.

någon som kan konfirmera detta ?

Är sugen på att skaffa en... men vet inte om jag gillar risken dock :/
Detta är kanske lite offtopic men ändå intressant för ämnet imo.

Visa signatur

orka

Permalänk

Om inte coolit ersätter alla dina problem så är det bara att gå till olika hardware sidor och gråta ut tror mig, dom kommer ersätta dig direkt.
Dom vill inte ha skador på företaget

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296