Datorn går tok för varmt! Stänger av sig själv vid spel! 103c!

Permalänk
Medlem

Datorn går tok för varmt! Stänger av sig själv vid spel! 103c!

Hej!

Har brottas med ett problem jag inte riktigt kan sätta fingret på. Därav vänder jag mig till er!

Hade en hdd crash för ungefär en vecka sedan. Efter det installerade jag två nya hdds och trodde faran var över, men ikke!
Efter installation och uppdateringar börjar datorn helt plötsligt att stänga av sig själv vid spel. Jag hinner spela kanske 5-10minuter innan den dör.

Trodde från början att det var problem med diskarna, Så beställde 1 ny från komplett som kom till mig idag och är precis installerad i datorn. Vid uppstart med den nya hddn rullar allt fint fint som det ska. Efter ett par minuter utav installation och div. Testar jag ett spel(Minecraft) och datorn dör direkt efter 5-10min igen.

Får sedan tips att ladda ner temp mjukvara som kan kolla om det har med det att göra. Då ser jag till min fasa detta:

System temp CPUID är vid MAX (103C) när jag spelar minecraft.
I ren panik öppnade jag då upp datorn och såg genast att min CPU fläkt var fullproppad utav damm... Så dammsög den och bootade upp igen.
Fortfarande samma temp, dock har den inte crashat ännu. Är då MYCKET orolig då den fortfarande ligger vid den där höga tempen...

så efter ovanstående tog jag bort sidolocket från datorn och kände på mina fläktar. Både den som sitter i locket och den som sitter brevid moderkortet är INTE gång.
Så frågan är: I Idle(windows) kanske det finns energisparläge eller liknande för dessa två fläktar? Finns det något sätt för mig att köra igång dom till att alltid rulla på 100%?

Något annat tips ni kan ge?

Lite spec:
cpu: Intel Core 2 quad q9650
Motherboard: EVGA - Model: 132 - YW - E179 - FTW
Memory: 8gig Corsair dominator
Grafik: Radeon HD 5870 Eyefinity
nätagg: 700watt

Chassit jag har är: CoolingMaster
Totalt: 5 fläktar sitter i chassit.

Övrigt: Jag kan göra alla windows aktiviteter utan problem. Editera bilder i photoshop, lightroom och titta på filmer osv.

Tack I förhand!
Med vänliga hälsningar
Nasel.

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem

Fått ner datorn till 96c iaf I windows.
Tog bort sidolocket och satte dit en bordsfläkt som går på fullt just nu.

Om jag kan läsa av speedfan rätt, så säger den att 2 fläktar är igång?
vilket då stämmer då jag känner att två andra fläktar är helt avstängda. Hur I hela friden får jag igång dom igen till 100%?:X

Visa signatur

^^