Permalänk

noctua nh-u12p se2 vs noctua nh-d14

z

Permalänk

Jag själv kör på NH-U12P SE2 med en i7 920 @ 3.6GHz (alltså 1GHz överklock) idle:ar på 35 grader och vid full load hamnar jag runt 70 så jag kan varmt rekommendera den. Ljudet fläktarna ger ifrån sig är helt försumbart, de hörs verkligen inte över huvud taget.

Min låga temperatur kan till viss del bero på mitt chassi (Coolermaster HAF 932) och väldigt pedantisk kabeldragning men jag tvivlar inte för en sekund att NH-U12P gör sitt jobb superbt.

Visa signatur

Cooler Master HAF 932 | Intel Core i7 920 @3.6 GHz | ATI XFX 6970 2GB | 18GB Corsair XMS3 @1600MHz | Corsair HX750 | Noctua NH-U12P | ASUS P6TD Deluxe | Samsung 830 Series 128GB SSD | Samsung Spinpoint 1 TB 7200 RPM | Windows 7 Professional 64 bit | Das Keyboard S Ultimate | Steelseries Siberia V2 | Steelseries Ikari

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/12510-corsair-h70-mot-h5...
U12P är lite bättre än H50, jag hade H50 innan jag bytade till D14, klockad till 3.6Ghz gick jag från 75C och bluescreen till under 60C i full load.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan säga med 99% sannolikhet att du har monterat den medföljande kylaren fel. Det kan vara lite lurigt att få den att sitta perfekt. Om du ändå har andra skäl för att köpa en ny kylare så ska du självklart göra det, men den medföljande kylaren ska klara alla belastningar utan problem om du inte överklockar.

Permalänk
Skrivet av widL:

Jag kan säga med 99% sannolikhet att du har monterat den medföljande kylaren fel. Det kan vara lite lurigt att få den att sitta perfekt. Om du ändå har andra skäl för att köpa en ny kylare så ska du självklart göra det, men den medföljande kylaren ska klara alla belastningar utan problem om du inte överklockar.

Var detta till mig?

Hur som helst, turbo boost räknas väl som OC? Kylaren pallar med oklockat utan turbo boost. Hamnar runt 75 grader vid full belastning. Har monterat kylaren enligt anvisningarna från både intel och det som står i moderkortets manual (samma sak). Idlar just nu på ca 45-50 grader på dem olika kärnorna överklockad till 3.5GHz med en manual vcore inställd på 1.23v. Dock så är temperaturen hög vid full belastning, ca 85 grader på kärnorna enligt coretemp.

En sak som kan vara värd att veta, var att jag tog direkt bort den förapplicerade pastan från kylaren och tog på en annan pasta från noctua. Tog ca som ett riskorn i mitten på kylaren.

Spelar placeringen av kylaren någon roll (intel standard)? Jag satte den så loggan hamnade horisontellt.

edit:

Testade precis att sätta allt tillbaka på auto förutom fläkten då som jag fortfarande har på 100% hela tiden. Dessa temps fick jag ut då: http://image.bayimg.com/eaiilaadf.jpg

Permalänk

Jag har nu försökt montera om kylaren men märker inga förändringar. Noterade dock att det var något lite pasta på så tog mer denna gången. Verkar ha sänkt tempen i alla fall 2-3-4 grader som mest. Går inte att montera fläkten annorlunda än vad jag har gjort.

Nu har kärna #2 varit uppe i som mest 93 grader med turbo aktiverat.

Är något fortfarande fel? Skulle inte tro det.

Edit:

Just nu är temperaturen vid idle: http://image.bayimg.com/gaincaadf.jpg

Temperaturen efter fem minuter i Prime95 (In-place large FFTs): http://image.bayimg.com/gaindaadf.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizor:

Jag har nu försökt montera om kylaren men märker inga förändringar. Noterade dock att det var något lite pasta på så tog mer denna gången. Verkar ha sänkt tempen i alla fall 2-3-4 grader som mest. Går inte att montera fläkten annorlunda än vad jag har gjort. [/url]

Antar att du tryckt igenom kylarens pushpins helt... Hände mig en gång att jag slarvade och två pins blev som "step 3 fail" i bilden. http://i340.photobucket.com/albums/o335/geforce4ebay/personal/pushpins.png Kylaren satt fast men kylde tokdåligt.

Gillar NH-U12P SE2 skarpt. Effektiv, tyst och inte lika asastor och tung som D-14.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Skrivet av LucaBoo:

Antar att du tryckt igenom kylarens pushpins helt... Hände mig en gång att jag slarvade och två pins blev som "step 3 fail" i bilden. http://i340.photobucket.com/albums/o335/geforce4ebay/personal/pushpins.png Kylaren satt fast men kylde tokdåligt.

Gillar NH-U12P SE2 skarpt. Effektiv, tyst och inte lika asastor och tung som D-14.

Ja precis så har jag gjort. Det är ju för övrigt precis samma sätt som man använder till s775 som jag haft innan det jag har nu. Först sätter man cpu-kylaren mot hålen, trycker ner alla pushpins så att dem liksom går i hålen, sen trycker i dem helt ("korsdra"). Har kollat bakpå vid moderkortet och allt ser normalt ut.

Permalänk
Medlem

Är mycket nöjd med min NH-U12P SE2.
31 grader idle och 58 grader full load på min i5 2500+ som jag klockat till 4.4GHz.

Kan inget annat är rekommendera den.

Permalänk
Medlem

Har haft båda på samma komponenter, gick från NH-U12P till NH-D14. Min PHII gick från 50-52 grader full rulle till ~44grader, sen med en extra fläkt kan man sänka ytterligare nån/ett par grader. Om platsen finns så kör på D14 helt klart, fläktarna är inte dom tystaste men det finns det som låter mer helt klart och dom behöver inte gå på fullt fräs heller för att kyla bra utan flänsen funkar bra med lågvarviga fläktar också. D14 är dessutom något lägre i höjd än U12P om jag minns rätt, en fin sak tycker jag också är mittenfläkten som man kan köra ner så den vispar luften vid VRM lite mer än en vanlig tornkylare.

Så kan inget annat än rekommendera D14 om du har plats och råd, men U12P kyler fint den också. Och gratis monteringshårdvara för nya socklar är en trevligt egenskap med Noctua också.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10