Dåligt tbud av AM3 + SLI -fortsätta eller byta till nytt?

Permalänk
Medlem

Dåligt tbud av AM3 + SLI -fortsätta eller byta till nytt?

Kollade lite på inet.se då jag är små sugen på byta ut mitt moderkort.
Men utbudet av socket AM3 & sli verkade inte så stort.

trista med intel är ju att deras 1155 moderkort är snäppet dyrare än amd´s.
och då innebär det att jag måste byta cpu på köpet och pengarna rullar iväg snabbt.

sen måste jag medge att jag är ganska vilse i intel socket bytande.
känns som om dom byter oftare än jag byter strumpor :S

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Så farligt ofta byter de ju inte sockel, 1156 kom väl 2009?

Men hursomhelst, de enda med sli stöd är väl de med Nvidia chipsetten.

AM3+ skulle väl ha sli stöd? Föressten, har du kollat om det finns sli-hack till din bräda? har för mig att det fanns iaf till asus Crosshair.

Permalänk
Medlem

Tänkte mer på att deras AM3 & AM3+ brädor fungerar till samma cpu osv.
Men som sagt så är det iallafall prisskillnad på cpu & moderkort från dom olika.

Är inte ute efter några hack för att få något att fungera.
bättre att köpa något som fungerar direkt ur lådan.

Får avvakta till efter sommaren då och se hur allt ligger till.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det moderkortet jag har i sign är ju am3 och sli, enda jag kanske skulle vilja ha är usb3 men men.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

mjo,kollade på det.
Men det får bli att man håller i plånboken och inväntar dom nya moderkorten som vankas då.
Eller lägga till 249kr och köpa Gigabyte 990FXA-UD3 som tar både SLI & CF när det väl trillar ut på marknaden.

Tack ändå för svaren.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

am3+sli

tjena jag är sj på väg att bygga nytt och sitter och kikar efter am3 med SLi De enda jag hittar på inet komplett och prisjakt med just am3 och sli stöd Utan hack är http://www.inet.se/artikel/1901838/asus-m4n98td-evo-sli men då har du inga usb3 el sata 3 platser vilket för min egen del inte är accepetabelt. Är åxå helt off när de gäller intel och vet inte vad ja ska tycka om det riktigt säkert skit bra prylar men är man amd fan så är man. Tex så kosta intels i7 1366 Hexa 6core på komplett 4.449:- och en amd am3 1100t 6core kosta 1645:- ja har bestämmt att min burk inte ska bli begränsad utav plånboken för en gångs skull så efter mycke funderande tror jag iaf att kommer behålla mitt gigabyte 790xta-ud4 och byta till phenomII x6 och invänta bulldozer mobo. Hoppas att dom kommer med SLi så jag kan inhandla ett nr gtx590 och slänga Vatten på de med=). Har du pengarna och inte kan vänta så köp en intel men kan du hejda dig så är mitt tips vänta på bulldozer moderkorten och se vad dom har att erbjuda. Skickar med en länk till några am3+ mobo som redan finns att köpa och ja dom har stöd för våra current socks. http://www.webhallen.com/hardvara/135091-gigabyte_990fxa-ud5-... de kortet verkar vara helt ok inte sett några asus 990fx ännu men giga ha kommit med ud3 ud5 och ud7. Hoppas du fått några nya ideér utav detta.

Mvh Micke

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D/Corsair Ax850W/Asus P8P67 WS Revolution B3 1155/i5, 2500k/Corsair H100/Uv-grön,vit sleeve/Asus dc top II hd 7970/1Tb Samsung spinpoint/8gig corsair 1600mhz

Projje BenQ MP780ST Dlp-3d rdy.
Duk Draper Luma 106 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subbs:

Tapet av text

yes, har redan tittat på dom, men dom är inte lanserade än.
Inväntar till dom kommer ut på marknaden.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

yes, har redan tittat på dom, men dom är inte lanserade än.
Inväntar till dom kommer ut på marknaden.

http://www.webhallen.com/hardvara/135091-gigabyte_990fxa-ud5-...
http://www.webhallen.com/hardvara/135092-gigabyte_990fxa-ud7-...
http://www.webhallen.com/hardvara/135093-gigabyte_990fxa-ud3-...
http://www.webhallen.com/hardvara/135128-msi_990fxa-gd80-atx-...
sista länken e msi. Men dessa 4 kort kan du beställa idag om du vill så de finns am3+ mobo att få tag på ha dock ingen aning om vad folk tycker om dessa. Sj bestämmde jag mig för 5 min sen att ja kommer vänta med mobo till asus släpper sina am3+ kort. Blir en 1100t x6 propp fram till bulldozer kommer för de kommer dröja till slutet av juli till mitten av aug.
Däremot komme rjag iaf att börja köpa graffe burk agg osv osv och tar mobo+ny propp när nya chipett kommer. ska se om jag kan hitta några recsensioner på nån utav länkarna och se om de kan vara värt att köpa ett am3+ mobo redan nu=)

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D/Corsair Ax850W/Asus P8P67 WS Revolution B3 1155/i5, 2500k/Corsair H100/Uv-grön,vit sleeve/Asus dc top II hd 7970/1Tb Samsung spinpoint/8gig corsair 1600mhz

Projje BenQ MP780ST Dlp-3d rdy.
Duk Draper Luma 106 tum

Permalänk
Medlem

Update. Am3+ kommer ha stöd för SLi+CrossFire pratat med komplett och dom håller på att lägga in gigabytes och asus kort på sin hemsida vilken dag som helst.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D/Corsair Ax850W/Asus P8P67 WS Revolution B3 1155/i5, 2500k/Corsair H100/Uv-grön,vit sleeve/Asus dc top II hd 7970/1Tb Samsung spinpoint/8gig corsair 1600mhz

Projje BenQ MP780ST Dlp-3d rdy.
Duk Draper Luma 106 tum

Permalänk
Medlem

vet, pratade med komplett igår.
och gick nu in på sajten, UD3 finns i lager hos dom nu.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

haha dom måste ha lagt in de igår då efter ja skrev mitt inlägg:p då blir de beställa av då=)

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D/Corsair Ax850W/Asus P8P67 WS Revolution B3 1155/i5, 2500k/Corsair H100/Uv-grön,vit sleeve/Asus dc top II hd 7970/1Tb Samsung spinpoint/8gig corsair 1600mhz

Projje BenQ MP780ST Dlp-3d rdy.
Duk Draper Luma 106 tum

Permalänk
Skrivet av Subbs:

tjena jag är sj på väg att bygga nytt och sitter och kikar efter am3 med SLi De enda jag hittar på inet komplett och prisjakt med just am3 och sli stöd Utan hack är http://www.inet.se/artikel/1901838/asus-m4n98td-evo-sli men då har du inga usb3 el sata 3 platser vilket för min egen del inte är accepetabelt. Är åxå helt off när de gäller intel och vet inte vad ja ska tycka om det riktigt säkert skit bra prylar men är man amd fan så är man. Tex så kosta intels i7 1366 Hexa 6core på komplett 4.449:- och en amd am3 1100t 6core kosta 1645:- ja har bestämmt att min burk inte ska bli begränsad utav plånboken för en gångs skull så efter mycke funderande tror jag iaf att kommer behålla mitt gigabyte 790xta-ud4 och byta till phenomII x6 och invänta bulldozer mobo. Hoppas att dom kommer med SLi så jag kan inhandla ett nr gtx590 och slänga Vatten på de med=). Har du pengarna och inte kan vänta så köp en intel men kan du hejda dig så är mitt tips vänta på bulldozer moderkorten och se vad dom har att erbjuda. Skickar med en länk till några am3+ mobo som redan finns att köpa och ja dom har stöd för våra current socks. http://www.webhallen.com/hardvara/135091-gigabyte_990fxa-ud5-... de kortet verkar vara helt ok inte sett några asus 990fx ännu men giga ha kommit med ud3 ud5 och ud7. Hoppas du fått några nya ideér utav detta.

Mvh Micke

Prisjämförelsen mellan Intel's hexacore och AMD's dito vore så mycket mer relevant om prestandan mellan dem varit likadan, men nu presterar ju Intel's sexkärniga rätt mycket bättre. Iofs inte tillräckligt mycket bättre för att rättfärdiga det höga priset, men då det räcker med Intels i7 2600K med fyra kärnor (åtta virtuella med HT påslagen), för att få prestanda som är klart bättre än 1100T, så kan de ta ut ett prispremium för sina sexkärniga (för det finns ingen konkurrens i det prestandasegmentet).
1100T vs i7 2600K (observera att högst stapel inte alltid är bäst, läs vid basen av stapeln om ett högt eller lågt värde är bäst):
http://www.anandtech.com/bench/Product/203?vs=287

Åter till topic, så skulle jag väntat på de nya AM3+ moderkorten, då dessa båda har stöd för CF och SLI (och för de nya Bulldozer-procesorerna).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Prisjämförelsen mellan Intel's hexacore och AMD's dito vore så mycket mer relevant om prestandan mellan dem varit likadan, men nu presterar ju Intel's sexkärniga rätt mycket bättre. Iofs inte tillräckligt mycket bättre för att rättfärdiga det höga priset, men då det räcker med Intels i7 2600K med fyra kärnor (åtta virtuella med HT påslagen), för att få prestanda som är klart bättre än 1100T, så kan de ta ut ett prispremium för sina sexkärniga (för det finns ingen konkurrens i det prestandasegmentet).
1100T vs i7 2600K (observera att högst stapel inte alltid är bäst, läs vid basen av stapeln om ett högt eller lågt värde är bäst):
http://www.anandtech.com/bench/Product/203?vs=287

Åter till topic, så skulle jag väntat på de nya AM3+ moderkorten, då dessa båda har stöd för CF och SLI (och för de nya Bulldozer-procesorerna).

Sant Sant och 6 kärnor betyder ju ej auto bättre. Men jag föredar personligen amd sj över intel av flera anledningar. gillar man intel så ska man absolut köpa deras saker då dom är riktigt bra inget snack om de=). Men jag menar bara att en x6 1100t räcker till och blir över för de pris man endå får bet för den.

på topic jag kommer köpa ett antingen ud5 el ud7 har inget behov av alla platser på ud7 då ja kommer köra 2 kort i sli. Men Då jag ska ha de i obsidian 800d så skulle ud7 se snyggare ut då de är eatx och ud5 inte är de. Asus variant hade vart trevligt åxå men då är de rött i de och mitt vatten projekt kommer bli Vit/Grön/Svart och då passar inte rött in av den anledningen. Ska man bara köra ett graffe kort alltid då duger ud3 alldeles utmärkt Och som sagt man får ju stöd för bulldozer åxå=) Vem kommer kunna motstå när dom släpps inte jag iaf=).

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D/Corsair Ax850W/Asus P8P67 WS Revolution B3 1155/i5, 2500k/Corsair H100/Uv-grön,vit sleeve/Asus dc top II hd 7970/1Tb Samsung spinpoint/8gig corsair 1600mhz

Projje BenQ MP780ST Dlp-3d rdy.
Duk Draper Luma 106 tum

Permalänk

Kortet i min signatur är ju visserligen gammalt men fungerar då bra för mig. kör AM3 och crossfire, det skulle väl kunna fungera? Men som sagt, kanske lite väl gammalt..?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

fördelen med nya 990fx är att dom har stöd för både SLi och Cf nu mer. så de gör ju att folk kan kombinera breadre mellan intel och amd=)

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D/Corsair Ax850W/Asus P8P67 WS Revolution B3 1155/i5, 2500k/Corsair H100/Uv-grön,vit sleeve/Asus dc top II hd 7970/1Tb Samsung spinpoint/8gig corsair 1600mhz

Projje BenQ MP780ST Dlp-3d rdy.
Duk Draper Luma 106 tum