Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämjö
Registrerad
Mar 2011

I5 760 normala temperaturer?

Tjo!
Har precis införskaffat mig en i5 760 prolle och det är första gången jag byter ut min cpu men det var ingen avancerad process precis. Det enda som oroar mig lite är temperaturen som ligger lite högt verkar det som. Idle ligger den på runt 45 enligt pc-probe och när jag kollar dem enskilda temperaturerna för varje kärna ser det ut något såhär idle~

När jag spelar ligger temperaturerna på ca: 59-63.

Det verkar ju lite konstigt att den klockar upp till 3,1 när jag bara har firefox/msn uppe? när Basklocken ligger på 2,8 Ghz. Jag har inte planerat att överklocka än på ett tag då jag kör med standardkylaren. Sedan så undrar jag vad som är bast att använda för bios settings. Alltså har satt cpu voltage till "manual" nu för bryr mig inte alltför mycket om energisparnings funktioner men har även satt fan duty cycle till att köra på 60% hela tiden med detm här screenshotsen kan jag tilllägga.

Eftersom det var första gången jag applicerat kylpasta så är jag inte 100 % säker på att det blev helt rätt. Men har fått göra om det sedan första gången då jag råkade dra över lite för mycket. Nu är det ett så tjockt lager så man näääästan ser texten igenom lagret av pasta.

Jag vet inte om detta har med processor temperaturer att göra men tänkte att det var lika bra att jag frågar. Kör denna cpu:n och ett 560 Ti kort på min 500w silver power psu och undrar bara om det är något som kan gå snett vid hur den skickar ut strömmen dock så verkar allt vara stabilt och flyta på bra.

Det blev mycket frågor nu på en gång men är mycket tacksam för bra svar för hurvida jag gjort något fel eller om jag behöver ändra något för att köra min dator stabilt med normala temperaturer!
/Filip

Edit:

När jag startar pc-probe så verkar det som att cpu:n får högre volt, vCore stod på 1.27 precis när jag startade programmet och då låg temperaturen på 56 vilket verkar vara lite väl för idle ^^? Men gick sedan ner till runt 0.88-0.92v

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2009

Jag ser inget fel på din cpu. Standars kylare är kände för att vara kassa. Dom är bara bygga för att hålla original klocken inget annat.

Merlin SM8 - 5820K - Asus x99 pro - Evga gtx 980 ti - 16gb 3000mhz domin - Evga supernova g2 850 - Intel 530 240gb 2x - Custom loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2010

det är samma för mig, det är så den gör helt enkelt

Dator 1: Intel i7 4770k @ stock | 16GB Kingston Blu | EVGA GTX 970 | Corsair Cx 750w|

Dator 2: (Skoldator) Apple Macbook Pro 13 tum| 2.3 Ghz Intel i5 | 4GB DRR3 | Intel 3000HD | 240GB SSD|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007

Har aldrig kört med standardkylaren så vet inte vad den borde ligga på (jag ligger på runt 30C i idle med hyper 212). Något hög idle temperatur men det kan ha mycket att göra med den övriga luftströmningen i lådan. Så länge den inte går över 70C i load behöver du dock inte fundera på om det någon fara.

Ett tips för nästa gång är att bara applicera en klick stor som ett riskorn i mitten av processorn, sen smetar kylaren ut det lagom mycket.

I5-6400 | GTX 960 | 8 GB RAM | 256GB SSD | Asus VG248QE | Logitech G710+ | Logitech G400s | MacBook Pro 13" Late 2016 | I5-6200U | 8GB DDR3 | 256GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämjö
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av El1min4tor:

Har aldrig kört med standardkylaren så vet inte vad den borde ligga på (jag ligger på runt 30C i idle med hyper 212). Något hög idle temperatur men det kan ha mycket att göra med den övriga luftströmningen i lådan. Så länge den inte går över 70C i load behöver du dock inte fundera på om det någon fara.

Ett tips för nästa gång är att bara applicera en klick stor som ett riskorn i mitten av processorn, sen smetar kylaren ut det lagom mycket.

Jo det var det jag gjorde nu andra gången faktiskt (:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm, Hagsätra
Registrerad
Nov 2009

Det ska inte vara någon fara. Men om processorn börjar åka upp i 70+ så börjar det bli dax att göra ngnting åt det.

MVH

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av virtuosoe:

Perfekt, du behöver absolut inte oroa dig. Som någon sa tidigare: stockkylaren är bara till för att hålla en oklockad processor inom någorlunda temperaturer. Vill du klocka senare kan du köpa kylare som presterar mycket bättre för bara några hundralappar.

Skulle du skaffa en hyper 212 någon gång så kan jag bara tipsa om det motsatta med kylpastan. Den kylaren ska du ösa på med pasta, får dålig kontakt med processorn annars eftersom det finns små "valgravar" i den mellan kylrören. Jag fick inga vettiga temperaturer förren jag spacklade igen valgravarna totalt, men nu kyler den som en dröm.

I5-6400 | GTX 960 | 8 GB RAM | 256GB SSD | Asus VG248QE | Logitech G710+ | Logitech G400s | MacBook Pro 13" Late 2016 | I5-6200U | 8GB DDR3 | 256GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämjö
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av El1min4tor:

Perfekt, du behöver absolut inte oroa dig. Som någon sa tidigare stockkylaren är bara till för att hålla en oklockad processor inom någorlunda temperaturer. Vill du klocka senare kan du köpa kylare som presterar mycket bättre för bara några hundralappar.

Det låter ju rätt gott att investera i inom en snar framtid då kanske (:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av virtuosoe:

stock kylaren har ju för applicerad kylpasta. du tog väl bor den? sen hoppas jag att du rengjorde ordentligt när du bytte andra gången

Primär dator: XPS 15, 6700HQ, 16GB, 512GB SSD, FHD (Arch WM:i3)
Remote Server: Xeon D-1531, 32GB, 256 x 2 SSD (Proxmox)
Lokal Server: R610 2x Xeon X5650, 32GB, 2x 256GB SSD + 4x 1TB HDD (Proxmox)
Spel Dator: 4690K, 8GB, GTX 670, 120GB SSD + 3TB HDD (Spyware 10)
Nätverk: pfSense, HP 1910 24G, Unifi AP-AC PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämjö
Registrerad
Mar 2011

Ska komma ihåg det om jag kommer över en hyper 212 då!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämjö
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av upl8447:

stock kylaren har ju för applicerad kylpasta. du tog väl bor den? sen hoppas jag att du rengjorde ordentligt när du bytte andra gången

Jodå hyffsat ordentligt iaf. Med tanke på att både processorn och stockkylaren var skinande rena ! Jag kommer inte ihåg att det var förapplicerat på kylaren faktiskt haha för jag drog in till stan för att köpa mig en tub Arctic mx-3 på teknik magasinet. Jag kan ju också ha varit för snabb med att kolla för att jag var i extas för min nya processor!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2009

Min låg i 45 idle och 65 i load med standardkylaren så nej, inget farligt Ligger i 30 idle nu med Corsair A50.

Antec Threehundred | Intel Core i5 760 @ Stock | ASUS GTX760 DirectCU II | Corsair TX650W | Asus P7P55D | Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz XMS3 | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ & Intel 530 180GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämjö
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av MeckarN:

Min låg i 45 idle och 65 i load med standardkylaren så nej, inget farligt Ligger i 30 idle nu med Corsair A50.

Jag antar att jag inte är van vid i5ornas stockkylning med tanke på att jag fick lägre temperaturer med min i3 dual core @ 3,7 Ghz haha. Men Corsair A50 verkar rätt soft !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ödeshög
Registrerad
Feb 2011

det intrssanta är juh vilken temeperatur du har i 100% load.
kör min 760 med u12-p och har idle på ca: 38 och load på ca 79 grader o de har funkat en längre tid nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

har i5 760 jag med, vid vanligt surfande+musiklyssnande ligger den 3 grader över rumstemperatur, 25 grader för tillfället.

vid stresstest en halvtimme låg den uppe på strax över 50 grader.
vid normalkylt R3 chassi, utöver en extra 120mm i fronten, dvs tre 120mm sammanlagt.
och Noctua NH-U12 som processorkylare, fläkten inkopplad med motståndet som ger lägst fart.

med standardkylare låg den ungefär som din gör.

for the heck of it startade jag prime95 igen nu, med fläkt igång stannar den mycket riktigt på 50-51 grader, med ett visitkort inmeckat i fläkten ligger den nu efter 10 minuter på 70 grader. känner att det är onödigt att jävlas mer med den
med visitkortet urdraget igen sjönk den vackert ner till 49,50,51, 50

så utan fläkt igång blir den halvledsen, men vill du ha datorn tystare och processorn svalare kan det vara idée att titta på någon ny processorkylare.

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com