Permalänk
Medlem

"Lagom" stor CPU-kylare till i5 2500K

Hej!

Jag tänkte uppgradera min gamla Core2 Quad till Sandy Bridge och gick och köpte mig ett ASUS P8P67 moderkort och en i5 2500K. Jag köpte även 16GB Corsair XMS Vengeance och en Noctua D14-kylare. När jag skulle sätta ihop grejerna märkte jag dock att kylflänsarna på minnena gjorde så kylaren inte kunde monteras (fysatan vad stor den var), och jag är därför fast med stock-kylaren.

Därför undrar jag: någon som har tips på en bra CPU-kylare (luft) som inte har samma problem som Noctua D-14 att den krockar med höga minneskylflänsar?

Cheers!

Permalänk
Medlem

Cooler Master V10

Den kyler dessutom RAM-minnenerna, med eller utan kylflänsar. Enda problemet jag märkt av är med Dominator minnerna.

Permalänk
Medlem

Vad är det för problem med Dominator-minnena då? Det är ju lika stor fläns på Corsair Vengeance (som jag har)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av raynak:

Hej!

Jag tänkte uppgradera min gamla Core2 Quad till Sandy Bridge och gick och köpte mig ett ASUS P8P67 moderkort och en i5 2500K. Jag köpte även 16GB Corsair XMS Vengeance och en Noctua D14-kylare. När jag skulle sätta ihop grejerna märkte jag dock att kylflänsarna på minnena gjorde så kylaren inte kunde monteras (fysatan vad stor den var), och jag är därför fast med stock-kylaren.

Därför undrar jag: någon som har tips på en bra CPU-kylare (luft) som inte har samma problem som Noctua D-14 att den krockar med höga minneskylflänsar?

Cheers!

Testat med att flytta upp fläkten lite bara? annars kan du böja ett par flänsar på fläkten.
Alternativt ta bort kylflänsen på de närmaste minnena som tar i, detta tar nog bort garantin.
Om du nu redan har bytt in den så skulle jag ta en Antec Kühler H2O 920.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av raynak:

Vad är det för problem med Dominator-minnena då? Det är ju lika stor fläns på Corsair Vengeance (som jag har)...

Antog dem var större (högre) enligt bilderna där små taggar/piggar sticker ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Testat med att flytta upp fläkten lite bara? annars kan du böja ett par flänsar på fläkten.
Alternativt ta bort kylflänsen på de närmaste minnena som tar i, detta tar nog bort garantin.
Om du nu redan har bytt in den så skulle jag ta en Antec Kühler H2O 920.

Alltså, det är inte fläkten utan själva flänsen som går i... och det är inte ens i närheten av att funka. Skulle typ behöva skära bort 2 cm av den. Hmm... Antec Kühler, var sätter man själva flänsen på den då? Har du nån erfarenhet av den?

Permalänk
Medlem

de borde fungera fint om du flyttar upp ena fläkten alt. böjer på några flänsar (kommer inte göra nå mer än att de ser lite udda ut)
d14 är en riktigt bra kylare så de hade ju varit synd att inte kunna använda den, läst att flera fått plats med dem om de flyttar på fläkten så de är ju bara pröva på (lite svårt att veta vad som skulle behöva göras utan att se hur de ser ut själv xD)

en V10 ska du då inte ha, högljud å ineffektiv, inte en suck emot D14 eller H50 (ända v10 har emot D14 är att V10 kanske är mindre, kommer inte ihåg men D14 är enorm som du vet )

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applesin:

Antog dem var större (högre) enligt bilderna där små taggar/piggar sticker ut?

Mja vad jag ska döma från bilderna på Dominator så är flänsarna (taggarna som sticker ut) lika höga på Vengeance-minnena som jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raynak:

Alltså, det är inte fläkten utan själva flänsen som går i... och det är inte ens i närheten av att funka. Skulle typ behöva skära bort 2 cm av den. Hmm... Antec Kühler, var sätter man själva flänsen på den då? Har du nån erfarenhet av den?

Den använder sig av ett CPU-Block samt en 120mm Radiator vilket gör att den knappt tar någon plats vid sockeln utan istället vid 120mm utsuget bak på datorn.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Den använder sig av ett CPU-Block samt en 120mm Radiator vilket gör att den knappt tar någon plats vid sockeln utan istället vid 120mm utsuget bak på datorn.

Hmm okej! Tack för tipset!

Permalänk

En Zalman CNPS-9900 MAX kör jag på 4,8 GHz på 70 grader load bara ett tips

Visa signatur

Dator: Fractal Design R3 | Asus P67 Sabertooth | Intel i5 2500k 3.3ghz | Cooler Master EVO 212 | Corsair Force 120GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | G.Skill Ripjaws 8gb 1600mhz | Corsair HX 750w | Gainward GeForce GTX 570 "Phantom"
Tillbehör: Mionix Naos 8200 | Mionix Zibal 60 | Mionix Sargas 900 | Sennheiser G4ME One | Harman/Kardon Soundsticks II

Permalänk
Skrivet av raynak:

Vad är det för problem med Dominator-minnena då? Det är ju lika stor fläns på Corsair Vengeance (som jag har)...

vengeance flänsarna är mycket större.

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown