Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

"Lagom" stor CPU-kylare till i5 2500K

Hej!

Jag tänkte uppgradera min gamla Core2 Quad till Sandy Bridge och gick och köpte mig ett ASUS P8P67 moderkort och en i5 2500K. Jag köpte även 16GB Corsair XMS Vengeance och en Noctua D14-kylare. När jag skulle sätta ihop grejerna märkte jag dock att kylflänsarna på minnena gjorde så kylaren inte kunde monteras (fysatan vad stor den var), och jag är därför fast med stock-kylaren.

Därför undrar jag: någon som har tips på en bra CPU-kylare (luft) som inte har samma problem som Noctua D-14 att den krockar med höga minneskylflänsar?

Cheers!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2008

Cooler Master V10

Den kyler dessutom RAM-minnenerna, med eller utan kylflänsar. Enda problemet jag märkt av är med Dominator minnerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Vad är det för problem med Dominator-minnena då? Det är ju lika stor fläns på Corsair Vengeance (som jag har)...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av raynak:

Hej!

Jag tänkte uppgradera min gamla Core2 Quad till Sandy Bridge och gick och köpte mig ett ASUS P8P67 moderkort och en i5 2500K. Jag köpte även 16GB Corsair XMS Vengeance och en Noctua D14-kylare. När jag skulle sätta ihop grejerna märkte jag dock att kylflänsarna på minnena gjorde så kylaren inte kunde monteras (fysatan vad stor den var), och jag är därför fast med stock-kylaren.

Därför undrar jag: någon som har tips på en bra CPU-kylare (luft) som inte har samma problem som Noctua D-14 att den krockar med höga minneskylflänsar?

Cheers!

Testat med att flytta upp fläkten lite bara? annars kan du böja ett par flänsar på fläkten.
Alternativt ta bort kylflänsen på de närmaste minnena som tar i, detta tar nog bort garantin.
Om du nu redan har bytt in den så skulle jag ta en Antec Kühler H2O 920.

Stationär: i5 2500k, HD6850, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD
Högtalare: M-Audio Bx5 D2, Pioneer S-DJ08, Dynavoice Dynamite 12
Förstärkare: HK3490, Hörlurar: Aiaiai TMA-1, Sennheiser HD600
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av raynak:

Vad är det för problem med Dominator-minnena då? Det är ju lika stor fläns på Corsair Vengeance (som jag har)...

Antog dem var större (högre) enligt bilderna där små taggar/piggar sticker ut?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av PCFreak:

Testat med att flytta upp fläkten lite bara? annars kan du böja ett par flänsar på fläkten.
Alternativt ta bort kylflänsen på de närmaste minnena som tar i, detta tar nog bort garantin.
Om du nu redan har bytt in den så skulle jag ta en Antec Kühler H2O 920.

Alltså, det är inte fläkten utan själva flänsen som går i... och det är inte ens i närheten av att funka. Skulle typ behöva skära bort 2 cm av den. Hmm... Antec Kühler, var sätter man själva flänsen på den då? Har du nån erfarenhet av den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svenstavik
Registrerad
Jan 2010

de borde fungera fint om du flyttar upp ena fläkten alt. böjer på några flänsar (kommer inte göra nå mer än att de ser lite udda ut)
d14 är en riktigt bra kylare så de hade ju varit synd att inte kunna använda den, läst att flera fått plats med dem om de flyttar på fläkten så de är ju bara pröva på (lite svårt att veta vad som skulle behöva göras utan att se hur de ser ut själv xD)

en V10 ska du då inte ha, högljud å ineffektiv, inte en suck emot D14 eller H50 (ända v10 har emot D14 är att V10 kanske är mindre, kommer inte ihåg men D14 är enorm som du vet )

FD R4|ASUS p8z77-V LX| Intel core i7 2700k @ 4.3Ghz|Noctua NH-D14|Corsair XMS3 DDR3 24GB |MSI 980 Ti Gaming 6G|Samsung 840 EVO 500GB + 14TB lagrning |EVGA superNOVA g2 750w |Asus VG248QE + BenQ GL2450 x2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Applesin:

Antog dem var större (högre) enligt bilderna där små taggar/piggar sticker ut?

Mja vad jag ska döma från bilderna på Dominator så är flänsarna (taggarna som sticker ut) lika höga på Vengeance-minnena som jag har.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av raynak:

Alltså, det är inte fläkten utan själva flänsen som går i... och det är inte ens i närheten av att funka. Skulle typ behöva skära bort 2 cm av den. Hmm... Antec Kühler, var sätter man själva flänsen på den då? Har du nån erfarenhet av den?

Den använder sig av ett CPU-Block samt en 120mm Radiator vilket gör att den knappt tar någon plats vid sockeln utan istället vid 120mm utsuget bak på datorn.

Stationär: i5 2500k, HD6850, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD
Högtalare: M-Audio Bx5 D2, Pioneer S-DJ08, Dynavoice Dynamite 12
Förstärkare: HK3490, Hörlurar: Aiaiai TMA-1, Sennheiser HD600
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av PCFreak:

Den använder sig av ett CPU-Block samt en 120mm Radiator vilket gör att den knappt tar någon plats vid sockeln utan istället vid 120mm utsuget bak på datorn.

Hmm okej! Tack för tipset!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arboga
Registrerad
Dec 2010

En Zalman CNPS-9900 MAX kör jag på 4,8 GHz på 70 grader load bara ett tips

Datorn: Fractal Design R3 Pearl Black | ASUS Sabertooth P67 | Intel i5 2500k 4,3GHz | Gainward GTX 570 Phantom | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | Corsair HX 750w | Corsair Force 120GB | Samsung F3 Spinpoint 1TB | Cooler Master Hyper 212 EVO Gaminggear: Steelseries 7G | Steelseries Sensei | Steelseries Qck+ | Logitech G35 7.1 Surround Headset Ljud: Asus Xonar Essence STX | Bose Companion 3 Series II | Sennheiser HD 598

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av raynak:

vengeance flänsarna är mycket större.

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown