Kan P8P67 PRO inte visa chassi fan speed?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2011

Kan P8P67 PRO inte visa chassi fan speed?

Hej

Har precis köpt en ny dator ifrån Inet (de monterade den) och kan inte få upp chassi eller power fan speed varken i BIOS eller i ASUS monitor program. De står på 0. CPU fan speed kan jag se på båda ställena. Jag har ett Fractal Define XL. Har Inet monterat något fel eller kan inte moderkort och chassifläktar prata med varandra?

Tacksam för hjälp!

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Youngshield:

Hej

Har precis köpt en ny dator ifrån Inet (de monterade den) och kan inte få upp chassi eller power fan speed varken i BIOS eller i ASUS monitor program. De står på 0. CPU fan speed kan jag se på båda ställena. Jag har ett Fractal Define XL. Har Inet monterat något fel eller kan inte moderkort och chassifläktar prata med varandra?

Tacksam för hjälp!

Möjligen har de använt molex från PSU:n istället för att sätta de i moderkortet, jag personligen vet inte hur de monterar så någon annan kanske vet bättre.

Stationär: i5 2500k, HD6850, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD
Högtalare: M-Audio Bx5 D2, Pioneer S-DJ08, Dynavoice Dynamite 12
Förstärkare: HK3490, Hörlurar: Aiaiai TMA-1, Sennheiser HD600
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2011

Ok, öppnade lådan och kikade lite. Fläktarna är inte kopplade till moderkortet utan till en lite separat "sak" som har ett reglage på sig (som sticker ut bak på datorn). Detta reglage är i sin tur ström kopplat till agget. Maxar jag reglaget startar alla tre fläktar på max, minimerar jag det stängs en av helt och de andra två går ner i varv.

Två frågor:
1) Vad är fördelen med ett sådant system kontra att ha dem kopplade till moderkortet.
2) Hur kopplar jag fläktarna om jag istället vill gå via moderkortet?

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green