Permalänk
Medlem

Hur uppdaterar man BIOS?

Tjena!
Jag har fortfarande samma problem med att minnena inte funkar som de ska till mitt moderkort som jag skrev först om i denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1008140-sitter-ram-minnena-ratt/
Efter mycket väntan och krångel så fick jag till slut tag på asus som tillverkat moderkortet, och de tyckte att jag skulle uppdatera BIOS och kolla så allt var som det ska..
Jaha!? Och hur uppdaterar man BIOS? Och hur vet jag om allt är som det ska i BIOS? -.-
Ingen bra hjälp direkt.. men jaja..

Men nu till frågan - någon som vet hur man uppdaterar BIOS?
Jag har ett Sabertooth P67 moderkort med grafiskt BIOS och jag testade att ladda ner den nyare versionen på asus hemsida igår, men visste inte vad jag skulle göra sedan..
Dumt att de bara har support för bärbara datorer!?

Tacksam för svar :]

/Andreas

Permalänk
Medlem

Bränn filerna på en skiva, starta om datorn o gå in i bios o ändra så att datorn bootar med dvd-spelaren ist för hårddisken, sen är det väl bara något knapptryck antar jag. Det ska gå med en USB-sticka med. Glöm bara inte att ställa tillbaka sen;)

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Asus har programmet AsusUpdate som du kan ladda ner på deras hemsida. Med det kan du uppdatera BIOS direkt i Windows. Andra alternativet är, som sagts, att du sätter ROM-filen på ett USB-minne och går in i BIOS och uppdaterar via EZ Flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Bränn filerna på en skiva, starta om datorn o gå in i bios o ändra så att datorn bootar med dvd-spelaren ist för hårddisken, sen är det väl bara något knapptryck antar jag. Det ska gå med en USB-sticka med. Glöm bara inte att ställa tillbaka sen;)

Skrivet av Tazavoo:

Asus har programmet AsusUpdate som du kan ladda ner på deras hemsida. Med det kan du uppdatera BIOS direkt i Windows. Andra alternativet är, som sagts, att du sätter ROM-filen på ett USB-minne och går in i BIOS och uppdaterar via EZ Flash.

Fixade den nya BIOS versionen, dock fungerar fortfarande inte minnena i dualchannel :[

Permalänk
Medlem

Har kollat igenom din andra tråd lite. Troligen så är det ett produktionsfel som gör att det inte går att köra i dual channel. Men testa med ett par andra stickor. Har du inga extra så be att få låna av en kompis. Om felet kvarstår så skicka in moderkortet mot ett nytt.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Jag har inte kollat igenom din andra tråd, men det kan också lösa sig av att helt enkelt byta plats på dem sinsemellan. Jag fixade tidigare en dator som körde triple channel, men den visade bara 4 GB fast det var tre stycken 2 GB stickor. Det löste sig med att byta plats på två av stickorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazavoo:

Jag har inte kollat igenom din andra tråd, men det kan också lösa sig av att helt enkelt byta plats på dem sinsemellan. Jag fixade tidigare en dator som körde triple channel, men den visade bara 4 GB fast det var tre stycken 2 GB stickor. Det löste sig med att byta plats på två av stickorna.

Har testat allt sånt.
Återstår bara att vänta tills min bror kommer hem så att ja kan testa minnena i hans dator..