Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2008

Problem med CPU Kylning!!

Hej,

Köpte en uppgraderings paket, och byggde ihop datorn själv, har gjort det 12 gånger förut, men har aldrig haft problem med CPU Kylning, denna gången blev det en "AMD Phenom II X6 1075T" jag la original kylare åt sidan & använde en "Cooler Master Hyper TX3 CPU Kylare" applicerade medföljande kylpasta (tub), hade problem med datorn direkt när jag startade, den stängde av sig hela tiden, då applicerade mer pasta & den fungerade bra, men temperaturen steg kraftigt om man tittade på film eller spel, då köpte jag en "CoolIT ECO A.L.C. CPU Kylare" Jag tog bort den gamla kylare samt tog bort den gamla pastan med bomull tops, den A.L.C kylare hade redan pasta på sig, så jag använde inget extra utan kopplade in den, har samma problem med tempraturen, den ligger fortfarande på 45 C vid ingen användning, tittar jag på bluray 1080p så går tempraturen över 55 C och belastar jag datorn mer så stänger den av sig.
Har provat med fläkten på högsta hastighet men det blir inte mycket skillnad.
Andra som använder samma kylare säger att deras temp ligger på 30 - 35 C.

Hjälp!!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

och du har fått ner kylaren ordentligt mot processorn? riskornet kylpasta kletas ut jämt och bra?

är du hundra procent säker på att kylaren har kontakt med processorn låter det nästan som du har en defekt processor, men jag har bara fixat med Intel det sista, så jag kan mycket väl ha fel.

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2008

Aaaa har provat koppla den flera gånger, den sitter ordentligt. Om det nu är fel på processor, går det att få den utbytt? Köpte den i Mars.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2008

Ingen som känner till problemet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2003

kyl"kudden" som sitter på som standard är värdelös. Ta bort den, sätt på ordentlig kylpasta.

Sen är ju frågan hur kylningen ser ut i övrigt, har du fler fläktar och hur blåser dom osv.

iom att du testat med två olika kylflänsar så har du väl ganska dålig kylning i resten av lådan, kolla upp in och utblås.
Se till att kall luft utifrån lådan kommer in till processorn så direkt som det är möjligt.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av uneo:

Aaaa har provat koppla den flera gånger, den sitter ordentligt. Om det nu är fel på processor, går det att få den utbytt? Köpte den i Mars.

OM det verkligen är problem med cpu:n går det givetvis på garantin, men det kan mycket väl vara en defekt sensor, kasst mätningsprogram, dålig montering eller du kanske behöver uppdatera BIOS. När du har uteslutit allt är det dax att felanmäla. Har du bytt kylpasta vid varje montering? Hur har du kopplat in pumpen? Den ska antingen kopplas direkt till Molex eller PWR uttaget på moderkortet (hetar så på Asus, men iaf. ett uttag där inte moderkortet kan ändra spänningen).
Bra mätningsprogram är HWMonitor och coretemp. Ifall du har avläst temperaturen i BIOS får du tänka på att det inte räknas som idle.

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk