Permalänk
Medlem

Om man kan få fram ett bra förnyelsebart bränsle (från skog eller grödor) tror jag att en liten högeffektiv förbränningsmotor som driver en generator är rätt väg att gå. Stora batterier bör undvikas för att spara råmaterial, litium är i motsats till bränslet inte förnybart. Bränsleceller är av samma anledning inte att föredra. Vi har dessutom idag ingen riktigt bra metod för att utvinna väte.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Sorry, att det otydligt, menade liter vs kilogram

Jag uppfattade det så i alla fall:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Olegh:

Fast det där haltar ju lite. Alla som har bott i hyresrätt med gemensam tvättstuga vet att det kan funka rätt knackigt. Desto fler som delar, desto mindre bryr sig folk om att hålla rent och respektera tider. Ibland kanske det händer att man måste "paniktvätta" något och då är givetvis alla tvättmaskiner upptagna.
Bokningssystemet du pratar om har jag då aldrig varken sett eller hört talas om, men absolut, det är en grundläggande del med ett välfungerande system. Dock är det mycket lättare att se till att folk håller sina tvättider i en tvättstuga som är stationär, till skillnad från en bil som är raka motsatsen.

Mycket hänger ju givetvis på hur dessa bilpooler implementeras och sköts, men desto mer styrd och välordnad, desto högre kostnad. I slutändan blir det kanske mer som biluthyrning, var vid det snabbt börjar bli ointressant jämfört med att ha en egen bil för den absoluta merparten.

Fast för många skulle det gå att få ekonomi i ren bilhyrning och taxi i kombination med kollektivtrafik jämfört med att äga egen bil. Som sagt, detta kommer hända förr eller senare för vi har inte resurser nog att unna oss lyxen att låta alla köra egen bil. Utan en så billig energibärare som olja går det inte. Eller jo, det skulle väl gå om vi lyckas få ner världsbefolkningen rejält. Faktum är att vi i västvärlden redan i dag lever långt över våra resurser. Såg en underökning för ett tag sedan som kom fram till att jorden bara kan försörja ca 2 miljarder amerikaner till exempel. I delar av Europa såg det bättre ut med en fyra till fem miljarder. Detta när jordens befolkning snart passerar 7 miljarder och det är inte troligt att vi kommer kunna vända befolkningstillväxten innan vi passerar 10 miljarder vilket troligtvis kommer ske inom vår livstid. Vi lever i intressanta tider och mycket kommer kommer antagligen förändras inom de närmsta 50 åren.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast för många skulle det gå att få ekonomi i ren bilhyrning och taxi i kombination med kollektivtrafik jämfört med att äga egen bil. Som sagt, detta kommer hända förr eller senare för vi har inte resurser nog att unna oss lyxen att låta alla köra egen bil. Utan en så billig energibärare som olja går det inte. Eller jo, det skulle väl gå om vi lyckas få ner världsbefolkningen rejält. Faktum är att vi i västvärlden redan i dag lever långt över våra resurser. Såg en underökning för ett tag sedan som kom fram till att jorden bara kan försörja ca 2 miljarder amerikaner till exempel. I delar av Europa såg det bättre ut med en fyra till fem miljarder. Detta när jordens befolkning snart passerar 7 miljarder och det är inte troligt att vi kommer kunna vända befolkningstillväxten innan vi passerar 10 miljarder vilket troligtvis kommer ske inom vår livstid. Vi lever i intressanta tider och mycket kommer kommer antagligen förändras inom de närmsta 50 åren.

Det enda jag ville få fram är att bilpooler visst innebär stora nackdelar för gemene man. Jag tror som du att vi står inför stora förändringar, jag är mest rädd att de inte kommer ske tillräckligt fort.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Olegh:

Det enda jag ville få fram är att bilpooler visst innebär stora nackdelar för gemene man. Jag tror som du att vi står inför stora förändringar, jag är mest rädd att de inte kommer ske tillräckligt fort.

Nackdelar och fördelar. Man slipper trassel med besiktning, service, reparationer, byta vinterdäck, förvara vinterdäck och för att inte tala om alla pengar man kan spara.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nackdelar och fördelar. Man slipper trassel med besiktning, service, reparationer, byta vinterdäck, förvara vinterdäck och för att inte tala om alla pengar man kan spara.

Fast så länge folk har råd genom att prioritera bort andra saker så kommer ingen förändring att ske. När vi kommer fram till att man kommer vara tvungen att prioritera bort ett finare boende för att åka bil så tror jag att en förändring kommer att ske. Bilen underlättar så mycket för många av oss att det kommer få bli jävligt dyrt innan man väljer bort bilen. Ett bensinpris på 20kr klarar jag, närmar vi oss 30kr tar jag nog en funderare, vid 40kr är det nog en dealbreaker.

Permalänk
Medlem

Förbättrad kommunaltrafik tillsammans med bilpooler som kompletteras med hyrbilar tror jag är ett bra sätt att begränsa antalet bilar i användning.
Jag känner flera personer som klarar sig fint utan bil, de kan t.ex. promenera till köpcentret och ta en taxi hem en gång i veckan när de storhandlar.
På semestern tar de en hyrbil en eller två veckor och kan då njuta av en fräsch, välfungerande och trafiksäker bil.

I allmänhet så tror jag att många helt enkelt hade kunnat gå/cykla många av de sträckor man annars tar bilen dessa dagar.

Själv har jag börjat cykla till jobbet, 1 mil enkel resa. Detta istället för att gå på ett spinningpass blir både billigare och tidsbesparande :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nmc:

Fast så länge folk har råd genom att prioritera bort andra saker så kommer ingen förändring att ske. När vi kommer fram till att man kommer vara tvungen att prioritera bort ett finare boende för att åka bil så tror jag att en förändring kommer att ske. Bilen underlättar så mycket för många av oss att det kommer få bli jävligt dyrt innan man väljer bort bilen. Ett bensinpris på 20kr klarar jag, närmar vi oss 30kr tar jag nog en funderare, vid 40kr är det nog en dealbreaker.

Farsan skulle sälja bilen och köra bilpool om alternativet fanns.
Jag ser personligen inte alls fram emot att äga bil och tänker göra mycket för att slippa skiten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Precis som Olegh skriver så krävs det mycket energi (el) för att framställa vätgas, om man ska göra det genom elektrolys. Så att först skapa el och sedan sönderdela vattnet och ta fram vätgasen med hjälp av el för att till sist skapa el av den igen. Nja ganska bra om det går att lösa på ett bra sätt. Det finns ju andra sätt att ta fram vätgas men de är inte lika miljövänliga som elektrolysen.

Så ja, vätgasbilar bidrar inte till någon miljöförstöring vid drift. Men å andra sidan så har det ju förekommit (läs kanske) utsläpp innan om man inte valt förnyelsebara källor. Batterier är ju inte helt miljövänliga heller.

Något som faktiskt talar för bensinen är att den har en energitäthet på (kommer inte riktigt ihåg) men ca 60ggr högre än normala batterier. Så för att få ut samma energimängd ur ett batteri som från 1kg bensin skulle man behöva ett batteri på 60kg.

Ok, jag hade fel om vätgasframställning, men ifall det finns ett bra sätt att framställa flytande väte så vad för nytta gör då alla elbilar som måste laddas ifall en vätedriven bil har A) inga utsläpp som en eldriven och är B) helt likadan i användandet som en bil med bensinmotor?

Jag tror fortfarande stenhårt på Clarityn, skulle jag haft råd och möjlighet hade jag gladeligen bytt bort min Volvo 850 mot en Clarity, helt klart.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SpammerN^:

Ok, jag hade fel om vätgasframställning, men ifall det finns ett bra sätt att framställa flytande väte så vad för nytta gör då alla elbilar som måste laddas ifall en vätedriven bil har A) inga utsläpp som en eldriven och är B) helt likadan i användandet som en bil med bensinmotor?

Jag tror fortfarande stenhårt på Clarityn, skulle jag haft råd och möjlighet hade jag gladeligen bytt bort min Volvo 850 mot en Clarity, helt klart.

Zotamedu har ju kommit med en del bra inlägg om vätgas
Väte är ju fortfarande ganska svårhanterligt eftersom det behöver kylas till extrema grader för att få högre energitäthet. I vanliga bränsleceller använder man ju platina också, det finns det inte så mycket av. Men om vi snackar en vätgasbil med förbränningsmotor så är det ju fortfarande hög förlusteffekt. (Det är ju en vanlig bil). Men en "vätgasbil" har ju bränsleceller som omvandlar den kemiska energin till el som driver elmotorerna.
Men innan ni förhör mig djupare, så insatt är jag inte

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SpammerN^:

Ok, jag hade fel om vätgasframställning, men ifall det finns ett bra sätt att framställa flytande väte så vad för nytta gör då alla elbilar som måste laddas ifall en vätedriven bil har A) inga utsläpp som en eldriven och är B) helt likadan i användandet som en bil med bensinmotor?

Jag tror fortfarande stenhårt på Clarityn, skulle jag haft råd och möjlighet hade jag gladeligen bytt bort min Volvo 850 mot en Clarity, helt klart.

För att lagra väte i några större kvantiteter krävs tryck på flera hundra bar. Vätgastankarna på jobbet ligger på en 300 bars tryck. En vanlig gasoltub har ett par bars tryck och ett bildäck ligger typiskt lite över 2 bar. Dykartuber brukar ligga i den storleksordningen också och du kan titta lite på youtube vad som händer om en sådan går sönder. Vet att Mythbusters körde en dykartub genom en mur av betongblock.
Sen har vi det lilla extra trasslet med att vätgasatomer är väldigt väldigt små så de har en förmåga att diffundera ut genom packningar och till och med rakt igenom metaller. Det är lösbart men ställer till en del problem när man ska bygga grejerna. Det räcker inte med gummislang och slangklämmor tyvärr.

Sen är tekniken med bränsleceller inte riktigt mogen än då den bygger på en katalysator av platina eller andra sällsynta ädelmetaller. Det finns inte tillräckligt med platina för att ersätta hela vår bilpol med bränsleceller tyvärr.

Det finns dock hopp. Problemet med bränslet är enkelt löst då man inte behöver köra på rent väte utan det går bra med kemiskt bundet väte. Kör man till exempel på metanol som är relativt lätt och billigt att framställa från trä så kan vi till och med använda befintlig infrastruktur med bensinstationer. Bara att fixa en pump med metanol så är det klart. Ska man vara petig blir inte utsläppen rent vatten längre utan då får man med koldioxid från metanolen men eftersom det är ett biobränsle spelar det ingen roll. Verkningsgraden för att omvandla trä till metanol är rätt bra, mycket bättre än att jäsa etanol. Går säkert att få upp verkningsgraden lite till där också om man forskar lite på det.
Sen har vi problemet med katalysatorn och det går säkert också att lösa med billigare katalysatorer. Det forskas mycket på katalys och ytkemi eftersom det blir allt viktigare. Platina och andra dyra ädelmetaller används inte bara i avgassystemet på bilar utan även inom den kemiska industrin för att katalysera olika reaktioner. De blir dock mer och mer utbytta mot andra, billigare katalysatorer. Med mer forskning kan man säkert hitta något enklare material som gör samma sak och då försvinner även det problemet. Då är det enda som står i vägen tillgången på biobränslen vs. tillgången på mat och det är inte en lätt nöt att knäcka men det är genomförbart.

Som sagt, det är intressanta år framför oss och jag är sjukt nyfiken på framtiden. Det verkar som om jag som blivande civilingenjör i energiområdet har hittat helt rätt tid att arbeta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det härliga är att trots hela energi och oljekrisen så har antalet superbilar och sportbilar bara ökat. Precis som för en hundra år sen så kommer nya el/väte/hybrid-bilar att frigöra sportbilen till entustiaster såsom bilen gjorde för hästarna.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Jag säger då det, elbilar är framtiden, vid rödljus sticker man i från och lämnar bensinbilarna med ett litet surr och ett dammoln om klimatet tillåter

Faaan, va untz det är i den lilla motorn, bottenvridet är helt stört Fast den toppar bara 132 km/h.

Snabbrecension av Mitsubishi i-MIEV.

Synd dock att den är så förbannat ful.

Att tro att batteribilar ska kunna ersätta dagens fossila bränslen inom en snar framtid är extremt naivt.
Batteritekniken har inte utvecklats sen tidigt 2000-tal och inga större framsteg annat än på prototyp-nivå finns att tillgå inom de närmsta 10 åren. Det kommer inte att hända, tekniken finns helt enkelt inte.
Vi får vänta MINST 15-20 år innan vi når upp till 20% batteridrivna fordon sett till den totala nybilsförsäljningen.

Sen tycker jag det är patitiskt att skriva att "miljöbilen" som gör 0-100 på 15.6s "lämnar bensinbilarna med ett litet surr och ett dammoln" Haha min etanol-drivna V70 gör det på under HALVA tiden, 7,7s och då är det en stor kombi... Sen att V70 toppar 230 gör inte saken bättre, en elbil är helt värdelös på motorvägen eller att ens köra någon längre sträcka över 10-20 mil då batteriet inte orkar och man måste stanna ett par timmar för att "tanka"

Men visst kör du din dyra, fula, lilla och opraktiska batteribil så fortsätter vi andra vanliga människor som vanligt.
Ni kan ju skratta er lyckliga i tron att ni gör miljön en tjänst genom att använda sällsynta metaller i mängder och ladda med tysk kolkraft

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det finns dock hopp. Problemet med bränslet är enkelt löst då man inte behöver köra på rent väte utan det går bra med kemiskt bundet väte. Kör man till exempel på metanol som är relativt lätt och billigt att framställa från trä så kan vi till och med använda befintlig infrastruktur med bensinstationer. Bara att fixa en pump med metanol så är det klart. Ska man vara petig blir inte utsläppen rent vatten längre utan då får man med koldioxid från metanolen men eftersom det är ett biobränsle spelar det ingen roll. Verkningsgraden för att omvandla trä till metanol är rätt bra, mycket bättre än att jäsa etanol. Går säkert att få upp verkningsgraden lite till där också om man forskar lite på det.

Vad är skillnaden mellan att använda etanol och metanol som bränsle ? Jag kommer ihåg att för länge sedan fanns det metanolbussar i Stockholm, men nu för tiden prata man ju bara om etanol.
Vad jag har hört så har forskningen om att framställa etanol från trä på ett effektivt sätt har ännu inte gett resultat. Om det nu är lättare att framställa metanol ur trä, varför är det etanol som är det som "gäller" nu för tiden ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Skrivet av flukke:

Att tro att batteribilar ska kunna ersätta dagens fossila bränslen inom en snar framtid är extremt naivt.
Batteritekniken har inte utvecklats sen tidigt 2000-tal och inga större framsteg annat än på prototyp-nivå finns att tillgå inom de närmsta 10 åren. Det kommer inte att hända, tekniken finns helt enkelt inte.
Vi får vänta MINST 15-20 år innan vi når upp till 20% batteridrivna fordon sett till den totala nybilsförsäljningen.

Sen tycker jag det är patitiskt att skriva att "miljöbilen" som gör 0-100 på 15.6s "lämnar bensinbilarna med ett litet surr och ett dammoln" Haha min etanol-drivna V70 gör det på under HALVA tiden, 7,7s och då är det en stor kombi... Sen att V70 toppar 230 gör inte saken bättre, en elbil är helt värdelös på motorvägen eller att ens köra någon längre sträcka över 10-20 mil då batteriet inte orkar och man måste stanna ett par timmar för att "tanka"

Men visst kör du din dyra, fula, lilla och opraktiska batteribil så fortsätter vi andra vanliga människor som vanligt.
Ni kan ju skratta er lyckliga i tron att ni gör miljön en tjänst genom att använda sällsynta metaller i mängder och ladda med tysk kolkraft

Bilen är inte min, jag har bara lånat den.
Och om bilen har 180nm 0-2500rpm så skulle jag väl säga att den har ganska mycket mer att ge än en bensinbil. När man gasar upp till ca 70 hinner man inte tänka på vad som hänt, medans när man ska upp i högre hastigheter så går det segt.
Förreten kan ajg tillägga att vi, när vi använt den har laddat med Svensk vindkraft, vi har nämligen andelar i ett vindkraftverk hos O2.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flukke:

Att tro att batteribilar ska kunna ersätta dagens fossila bränslen inom en snar framtid är extremt naivt.
Batteritekniken har inte utvecklats sen tidigt 2000-tal och inga större framsteg annat än på prototyp-nivå finns att tillgå inom de närmsta 10 åren. Det kommer inte att hända, tekniken finns helt enkelt inte.
Vi får vänta MINST 15-20 år innan vi når upp till 20% batteridrivna fordon sett till den totala nybilsförsäljningen.

Sen tycker jag det är patitiskt att skriva att "miljöbilen" som gör 0-100 på 15.6s "lämnar bensinbilarna med ett litet surr och ett dammoln" Haha min etanol-drivna V70 gör det på under HALVA tiden, 7,7s och då är det en stor kombi... Sen att V70 toppar 230 gör inte saken bättre, en elbil är helt värdelös på motorvägen eller att ens köra någon längre sträcka över 10-20 mil då batteriet inte orkar och man måste stanna ett par timmar för att "tanka"

Men visst kör du din dyra, fula, lilla och opraktiska batteribil så fortsätter vi andra vanliga människor som vanligt.
Ni kan ju skratta er lyckliga i tron att ni gör miljön en tjänst genom att använda sällsynta metaller i mängder och ladda med tysk kolkraft

Har vi sagt att vi tror att elbilen kommer ersätta den bensin/diesel-drivna bilen inom en snar framtid? Inte vad jag vet, men vi hoppas

Har du hört talas om Telsa Roadster (http://www.teslamotors.com/roadster/specs? Dyr, jo den är ju ganska dyr, men det är ju en sportbil och väldigt "teknisk" folk betalar bra för ny teknik;) Ful, nejdå jag tycker den är riktigt snygg (men det är ju subjektivt). Opraktisk, nja delvis men det är ju ingen bruksbil.

Sällsynta metaller i mängder? Visste Clarityn använder bränsleceller men Teslan använder sig av vanliga litiumjonbatterier, litum är inte så ovanligt vad jag vet. Även om vi laddar med (tysk) kolkraft eller oljedriva kraftverk så förbrukar vi mindre energi än vanliga förbränningsmotorer eftersom Telsan förbrukar motsvarande ca 0.2 liter bensin milen i stadstrafik. Dessutom så är ju verkningsgraden högre i kol/oljekraftverken än i förbränningsmotorn.

(I värsta fall om ingen el kommer från förnyelsebara källor så förbrukar Teslan ändå mindre energi). Men i Sverige så kommer ca 50% av energin från förnyelsebara källor. Och då räknas inte kärnkraftverken in (som inte skadar naturen under drift, nu får inte alla kärnkraftsfanatiker komma och säga att jag ha fel).
Så vi i Sverige har ganska "grön" el.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Bilen är inte min, jag har bara lånat den.
Och om bilen har 180nm 0-2500rpm så skulle jag väl säga att den har ganska mycket mer att ge än en bensinbil. När man gasar upp till ca 70 hinner man inte tänka på vad som hänt, medans när man ska upp i högre hastigheter så går det segt.
Förreten kan ajg tillägga att vi, när vi använt den har laddat med Svensk vindkraft, vi har nämligen andelar i ett vindkraftverk hos O2.

Tänk om vindkraftverket ni hade andelar i inte snurrade vid just det tillfället bilen laddades?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xellofan:

Vad är skillnaden mellan att använda etanol och metanol som bränsle ? Jag kommer ihåg att för länge sedan fanns det metanolbussar i Stockholm, men nu för tiden prata man ju bara om etanol.
Vad jag har hört så har forskningen om att framställa etanol från trä på ett effektivt sätt har ännu inte gett resultat. Om det nu är lättare att framställa metanol ur trä, varför är det etanol som är det som "gäller" nu för tiden ?

Etanol har lite högre värmevärde än metanol men den största anledningen till att det blev etanol är troligtvis för att metanol är lite elakare mot en del slangar och packningar. Etanol är snällare så man slipper byta ut massa grejer i motorn för att köra på det. Sen har säljer Brasilien enorma mängder etanol billigt.
Att göra etanol av trä är fortfarande på forskningsstadiet ja men det kan säkert lösas. Annars kanske det blir något helt annat som någon sorts biodiesel. Det är relativt lätt att göra från syntesgas, mer känt gengas här i Sverige från bilarna som körde på det under kriget. Det är en blandning av kolmonoxid, vätgas, vatten och koldioxid som man får fram av att bränna trä med syreunderskott. Kolmonoxiden kan man sedan använda för att bygga större kolmolekyler med om man har rätt katalysator. Den typen av reaktorer är inte särskilt dyra.

Det finns alltså massa alternativ och etanol lär inte vara hållbart i längden. I alla fall inte i hela världen. Det fungerar väldigt bra i Brasilien men inte på andra ställen. Jag tror inte vi kommer ha ett bränsle i framtiden som vi har nu utan det kommer variera mer lokalt efter förutsättningar. Det gäller hela energisektorn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Direkt det finns en elbil som en vanlig knegare har råd med kommer jag köpa en, tillsvidare blir det att glida amazon 28mil i veckan

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Bilen är inte min, jag har bara lånat den.
Och om bilen har 180nm 0-2500rpm så skulle jag väl säga att den har ganska mycket mer att ge än en bensinbil. När man gasar upp till ca 70 hinner man inte tänka på vad som hänt, medans när man ska upp i högre hastigheter så går det segt.
Förreten kan ajg tillägga att vi, när vi använt den har laddat med Svensk vindkraft, vi har nämligen andelar i ett vindkraftverk hos O2.

Det faktum att bilen gör 0-100 på över 15 sekunder går inte att förbise, det är en usel tid och att säga att man "inte hinner tänka på vad som hänt" är någonting du har hittat på eller så har du bara kört mopeder. Halvera den tiden och det vore en i alla fall skaplig tid. Min min V70 som jag nämnde innan är inget fartmonster precis och den accelererar ändå dubbelt så fort och kostar 100 000 mindre och är dessutom också miljöbil.

Skrivet av MulleEng:

Har vi sagt att vi tror att elbilen kommer ersätta den bensin/diesel-drivna bilen inom en snar framtid? Inte vad jag vet, men vi hoppas
..
Har du hört talas om Tesla Roadster?..
....

Slarvade kanske lite med läsningen, dock så förstår jag mig inte på människor som gillar Elbilar kommer till varför snart.
Jo jag har sett och läst mycket om Tesla Roadster och det verkar ju vara den bästa elbilen som finns att tillgå just nu om jag inte har missat något otroligt?

Skrivet av MulleEng:

...
Opraktisk, nja delvis men det är ju ingen bruksbil.
...

Delvis??

För det första, priset: 1.3miljoner... Det är i supersportbil klass.. Det får man nästan två st Nissan GTR för.. Om vi ser på Tesla som en supersportbil, ja men då är Nissan GTR snabbare än Roadstern 0-100 och har 100km/h högre topphastighet (310+). Då är den helt plösligt inte så lämplig som sportbil heller då en billig Nissan slår den hårt på fingrarna. Lägg till räckvidden på det, man kommer ju för fan knappt runt ringen

Ja och ska man ens försöka leta några praktiska fördelar med den bästa elbilen som finns på marknaden, går det?..
Jo för 1.3 miljoner SEK så får man en bil som MAX klarar 15 mil på en laddning. och måste byta batteri vart 7e år, det kostar nästan 100 000 SEK.. Billigt och bra.
Sen tar det 3 timmar att ladda med ett specialuttag som Tesla kallar för "Tesla High Power Wall Connector" Det är specialanpassat och kräver riktigt dyra installationer för att klara av 240v, 70A!
Det blir hela 21 timmar med ett standard 240V, 10Ah vägguttag i hemmet.... och även om man skulle fläska på med 16Ah så skulle det ändå ta över 13 timmar bara för att ladda fullt, dvs Max 15 mil igen...
1 timme per mil låter som en bra deal? Jag jobbar för fan fortare och då är jag en kass löpare

INGEN människa i världen kan tycka att det är rimligt att man ska tvingas övernatta 3-4 ggr på en resa mellan GBG-STHML, den kan inte ens delvis vara praktiskt

Slutsatsen blir därför dålig då den BÄSTA elbilen som finns att få tag i just nu inte är lämplig varken som sportbil eller för praktisk användning.. Men fan va snygg och miljövänlig den ärl! Jag hade gärna haft en och kört som en dåre

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Skrivet av Murer:

Tänk om vindkraftverket ni hade andelar i inte snurrade vid just det tillfället bilen laddades?

Det är vindkraftverk utspridda över hela Sverige, kolla O2's hemsida för det praktiska.

Skrivet av flukke:

Det faktum att bilen gör 0-100 på över 15 sekunder går inte att förbise, det är en usel tid och att säga att man "inte hinner tänka på vad som hänt" är någonting du har hittat på eller så har du bara kört mopeder. Halvera den tiden och det vore en i alla fall skaplig tid. Min min V70 som jag nämnde innan är inget fartmonster precis och den accelererar ändå dubbelt så fort och kostar 100 000 mindre och är dessutom också miljöbil.

Jag har kört en trimmad SAAB 9-3 och en 900 aero bla. men det har inte med det att göra.
Du har ju själv inte kört elbilen och jag lovar att om du inte kollar på hastighetsmätaren när du ger plattan i mattan så kör du snabbare än du borde, snabbare än du tror. 0-100 är en ganska missvisande siffra då den blir ganska slö i hastigheter över 70.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flukke:

Det faktum att bilen gör 0-100 på över 15 sekunder går inte att förbise, det är en usel tid och att säga att man "inte hinner tänka på vad som hänt" är någonting du har hittat på eller så har du bara kört mopeder. Halvera den tiden och det vore en i alla fall skaplig tid. Min min V70 som jag nämnde innan är inget fartmonster precis och den accelererar ändå dubbelt så fort och kostar 100 000 mindre och är dessutom också miljöbil.

Slarvade kanske lite med läsningen, dock så förstår jag mig inte på människor som gillar Elbilar kommer till varför snart.
Jo jag har sett och läst mycket om Tesla Roadster och det verkar ju vara den bästa elbilen som finns att tillgå just nu om jag inte har missat något otroligt?

Delvis??

För det första, priset: 1.3miljoner... Det är i supersportbil klass.. Det får man nästan två st Nissan GTR för.. Om vi ser på Tesla som en supersportbil, ja men då är Nissan GTR snabbare än Roadstern 0-100 och har 100km/h högre topphastighet (310+). Då är den helt plösligt inte så lämplig som sportbil heller då en billig Nissan slår den hårt på fingrarna. Lägg till räckvidden på det, man kommer ju för fan knappt runt ringen

Ja och ska man ens försöka leta några praktiska fördelar med den bästa elbilen som finns på marknaden, går det?..
Jo för 1.3 miljoner SEK så får man en bil som MAX klarar 15 mil på en laddning. och måste byta batteri vart 7e år, det kostar nästan 100 000 SEK.. Billigt och bra.
Sen tar det 3 timmar att ladda med ett specialuttag som Tesla kallar för "Tesla High Power Wall Connector" Det är specialanpassat och kräver riktigt dyra installationer för att klara av 240v, 70A!
Det blir hela 21 timmar med ett standard 240V, 10Ah vägguttag i hemmet.... och även om man skulle fläska på med 16Ah så skulle det ändå ta över 13 timmar bara för att ladda fullt, dvs Max 15 mil igen...
1 timme per mil låter som en bra deal? Jag jobbar för fan fortare och då är jag en kass löpare

INGEN människa i världen kan tycka att det är rimligt att man ska tvingas övernatta 3-4 ggr på en resa mellan GBG-STHML, den kan inte ens delvis vara praktiskt

Slutsatsen blir därför dålig då den BÄSTA elbilen som finns att få tag i just nu inte är lämplig varken som sportbil eller för praktisk användning.. Men fan va snygg och miljövänlig den ärl! Jag hade gärna haft en och kört som en dåre

Har du någon mer fakta om att Roadstern bara klarar 15 mil på en laddning? För den specificerade sträckan är ju 38 mil. Jag har faktiskt till och med hört om såna som kört nästan 50 mil på en laddning. Visst den passar inte till långa resor men kortare är den mer lämplig till. 90% av alla resor vi gör är ju under 5km.

Som sagt är det ju inte fel med elbilar utan det är batterierna (energitätheten) och hur lång tid det tar att ladda som behöver förbättras:)

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Har du någon mer fakta om att Roadstern bara klarar 15 mil på en laddning? För den specificerade sträckan är ju 38 mil. Jag har faktiskt till och med hört om såna som kört nästan 50 mil på en laddning. Visst den passar inte till långa resor men kortare är den mer lämplig till. 90% av alla resor vi gör är ju under 5km.

Som sagt är det ju inte fel med elbilar utan det är batterierna (energitätheten) och hur lång tid det tar att ladda som behöver förbättras:)

Lite Fail på mig, slant på räknaren när jag gjorde om Miles till km...

21 timmar i laddningstid stämmer dock fortfarande..

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flukke:

Lite Fail på mig, slant på räknaren när jag gjorde om Miles till km...

21 timmar i laddningstid stämmer dock fortfarande..

Aha, jo laddtiden är ju helt klart en stor nackdel.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.