Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

i5 760 2.8 GHz + 1600 MHz DDR3

Jag har en i5 760 2.8 GHZ tillsammans med 2 * 2 GB 1600 MHz RAM, som körs i 1333 MHz eftersom processorn inte stöder högre minneshastigheter.

Jag skulle vilja köra minnena i 1600 MHz och som jag har förstått det krävs det att jag gör en överklockning.

Jag har läst FAQ angående överklockning men den gjorde mig inte klokare.

Mitt moderkort är Gigabyte P55A-UD3 och jag har CPU-kylaren Noctua NH-U9B SE2.

Hur ska jag gå till väga?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av hestkraft:

Jag har en i5 760 2.8 GHZ tillsammans med 2 * 2 GB 1600 MHz RAM, som körs i 1333 MHz eftersom processorn inte stöder högre minneshastigheter.

Jag skulle vilja köra minnena i 1600 MHz och som jag har förstått det krävs det att jag gör en överklockning.

Jag har läst FAQ angående överklockning men den gjorde mig inte klokare.

Mitt moderkort är Gigabyte P55A-UD3 och jag har CPU-kylaren Noctua NH-U9B SE2.

Hur ska jag gå till väga?

Om du läst igenom den så äre ju bara in i bios och börja fiffla lite, öka din BCLK samtidigt som du höjer volten till CPUn. har samma processor som dig och den ligger i 4.2 men vad har du för kylare? för du kommer inte upp i mycket med orginal kylaren

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Jag har CPU-kylaren Noctua NH-U9B SE2. Jag kör med en fläkt och "ultra low noise"-kabel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011

Fick upp min i5 750 till 3.8 ghz å 1600 mhz på minnerna. Cpun ligger runt 60-70 vid max. Har likadan kylare som dig med ultra low noise kabeln.

Det enda jag höjde var BLCK och sänkte multiply till 19 tror jag. Fast ett par andra inställningar i bios för att bli helt optimalt. Volten höjer sig självt, har fungerat perfekt i ca 1 år än så länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Jag hittade följande instruktioner för att köra minnena på 1600 MHz på i5 750 och få den minimalt överklockad.

Citat:

1. Starta datorn och aktivera BIOS.
2. Gå in i menyn "MB Intelligent Tweaker (M.I.T)
3. Välj undermenyn "Advanced Frequency Settings"
4. Ställ om "Base Clock(BCLK) Control" till "Enabled".
5. Ställ in värdet för "BCLK Frequency (Mhz)" till "160MHz".
6. Ställ in "Enabled XMP" till "Profile1"
7. Ställ in "System Memory Multiplier" till "Auto" eller "10.0".
8. Ställ in "Memory Frequency (Mhz) till "1600".
9. Ställ in "CPU Clock Ratio :" till "17" (din CPU kommer att klockas lite högre än vad den är specificerad till, 2.720GHz, original 2,66GHz).

10. Lämna meny och gå in i nästa som heter "Advanced Memory Settings" .
11. Ställ in "Extreme Memory Profile (X.M.P.)" till "Enabled".
12. Ställ in "System Memory Multiplier (SPD)" till "Auto" eller "10.0".
13. Ställ in "Memory Frequency (Mhz)" till "1600".
14. Ställ in "Performance Enhance" till "Standard" (Default står den på Turbo).
15. Ställ in "DRAM Timing Selectable (SPD)" till "Auto".

16. Lämna menyn och gå in i nästa som heter "Advanced Voltage Settings".
17. Ställ in "Load-Line Calibration" till "Follow Intel Spec" (Default står den på "Disabled").
18. Ställ in "CPU Vcore Voltage" till "Auto".
19. Ställ in "Set QPI/Vtt Voltage" till "Auto" eller "1.150V".
20. Ställ in "Set DRAM voltage" till "1.640V".

Lämna menyn och välj "Save changed & Exit".

Starta om datorn och kontrollera om minnena går med 1600MHz och att temperaturerna ligger inom de gränser som bör vara normala (mellan ca. 30 och ca. 50 grader).

Enligt de instruktionerna processorn landa på 2.720 GHz, vilket är mindre än standardklockningen på 760 (2.8 GHz). Hur kan jag modifiera de här instruktionerna för att hålla sig på eller strax över 2.8 GHz?

EDIT: Sket i att ändra clock ratio till 17 och behöll den på 18. Nu körs minnena i 1600 MHz och processorn på 2.88 GHz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mancave
Registrerad
Maj 2007

Kan man inte ställa in ration mellan BCLK och och ram? Det kunde jag på mitt gammla 775 mobo och mitt 1155.

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT