Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Apr 2002

Hjälp mig köpa ny kylare

Tjenare

Eftersom jag är helt grön på den här biten tänkte jag be om hjälp att köpa en ny kylare till min i5 2500. Med stock kylaren idlar CPU'n runt 45 grader, och går upp i 60-65 grader vid load. Dessa temperaturer i sig är väl inte så bra i det långa loppet, men mitt största problem med kylaren är ändå ljudnivån. Fläkten väsnas ALLDELES för mycket vid påfrestning.

överklockning är inget som står på agendan, utan jag vill helt enkelt ha en kylare som håller hyffsad temperatur och gärna går tystare. Därför antar jag att jag kan komma undan med en relativt billig sådan? Moderkortet är ett ASRock P67 EXTREME6 https://www.inet.se/artikel/1901997/asrock-p67-extreme6 (vill inte råka köpa en kylare som täcker platser för RAM minnet som jag hört vissa råka ut för)

Så, vad ska man köpa för kylare?

"That's when you know you've found somebody really special; When you can just shut the fuck up for a minute and comfortably share silence"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

Till att börja med så är 60-65 absolut ingenting du behöver oroa dig för.

Vad har du för budget? Noctuas är jag lite förtjust i själv..

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Romuhousu:

Tjenare

Eftersom jag är helt grön på den här biten tänkte jag be om hjälp att köpa en ny kylare till min i5 2500. Med stock kylaren idlar CPU'n runt 45 grader, och går upp i 60-65 grader vid load. Dessa temperaturer i sig är väl inte så bra i det långa loppet, men mitt största problem med kylaren är ändå ljudnivån. Fläkten väsnas ALLDELES för mycket vid påfrestning.

överklockning är inget som står på agendan, utan jag vill helt enkelt ha en kylare som håller hyffsad temperatur och gärna går tystare. Därför antar jag att jag kan komma undan med en relativt billig sådan? Moderkortet är ett ASRock P67 EXTREME6 https://www.inet.se/artikel/1901997/asrock-p67-extreme6 (vill inte råka köpa en kylare som täcker platser för RAM minnet som jag hört vissa råka ut för)

Så, vad ska man köpa för kylare?

Du önskar billigt, bra och tyst.

http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: EVGA GTX980TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2007

Eftersom du ej ska klocka, vill ha lite bättre temps och framförallt lägre ljudnivå så rekommenderar jag:
http://www.inet.se/artikel/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...

4690K + Phanteks PH-TC14PE | 24GB DDR3 | MSI 1070 Gaming X | Asus Z97-Pro Gamer | EVGA Supernova G2 650W | Samsung 840 Pro 512+256Gb | Bitfenix Shinobi XL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av zeleni:

Jättebra kylare, men originalfläkten är allt annat än tyst.

I5-6400 | GTX 960 | 8 GB RAM | 256GB SSD | Asus VG248QE | Logitech G710+ | Logitech G400s | MacBook Pro 13" Late 2016 | I5-6200U | 8GB DDR3 | 256GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2008

Har själv denna:

http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

Billig men låter ganska mycket, bytte dock ut den medföljande fläkten mot en annan. Alternativt kan man sänka hastigheten på den medföljande fläkten.

http://www.inet.se/artikel/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 || Ipad 2 3G || Nexus 5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av El1min4tor:

Jättebra kylare, men originalfläkten är allt annat än tyst.

Om du kör Prime95 kanske.

Vet fan vad ni pratar om. Orginal fläkt kör 600 rpm i idle, och min 2600K håller 28-29 grader. I load så går fläkten upp til 1500 rpm, men då hörs den inte pga grafik kylaren.

Enda gången jag hör cpu kylaren är när jag kör i gång prime95. Som belastar bare CPU. Och jag har precis varit på hälsoundersökning och testad hörsel

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: EVGA GTX980TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Problemet är att köper du en lite billigare kylare som tex CM 212, så visst den kyler mycket bättre, och är lite tystare. Men är inte jättetyst, så du kanske vill byta till tystare fläktar senare.

Jag hade hellre sett dig köpa en Noctua. Lite dyrare, men du får med riktigt tysta fläktar också.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av zeleni:

Om du kör Prime95 kanske.

Vet fan vad ni pratar om. Orginal fläkt kör 600 rpm i idle, och min 2600K håller 28-29 grader. I load så går fläkten upp til 1500 rpm, men då hörs den inte pga grafik kylaren.

Enda gången jag hör cpu kylaren är när jag kör i gång prime95. Som belastar bare CPU. Och jag har precis varit på hälsoundersökning och testad hörsel

Jag har också varit på hörselundersökning och har nedsatt hörsel + tinnitus och jag tycker den låter för mycket! Alla är vi olika när det gäller ljudnivåer.

Två Noctua fläktar på så går det finnemang! (Dock hade man lika gärna kunnat köpa en Noctua kylare från början eftersom fläktarna kostade 400:-)

I5-6400 | GTX 960 | 8 GB RAM | 256GB SSD | Asus VG248QE | Logitech G710+ | Logitech G400s | MacBook Pro 13" Late 2016 | I5-6200U | 8GB DDR3 | 256GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Apr 2002

Tack för alla förslag får fundera lite på vilken man ska köra på. Noctua NH-U9B SE2 (473:- på Inet) verkar ha fått bra omdömen och låter som något jag letar efter, även om jag hade önskat något lite billigare ändå eftersom jag inte kommer överklocka något. Fast samtidigt ska man väl inte vara dumsnål heller antar jag. Är värt slantarna att bara slippa maxa volymen på stereon för att överrösta fläktjäveln i datorn

"That's when you know you've found somebody really special; When you can just shut the fuck up for a minute and comfortably share silence"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Jan 2010

En Hyper 212+ med en Scythe GT 1150rpm kyler tillräckligt bra och låter tillräckligt lite.

i7 6700k @ 4.7GHz | NH-U12S | ASUS Maximus VIII Gene | Palit 1080 GameRock | 16GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 850 Evo M.2 250GB, 840 250GB, 840 EVO 120GB | 3x2TB | Silverstone TJ08B-E | QX2710 | U2412M | AW2310 | Filco Majestouch MX Brown | Logitech G402

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Romuhousu:

Tack för alla förslag får fundera lite på vilken man ska köra på. Noctua NH-U9B SE2 (473:- på Inet) verkar ha fått bra omdömen och låter som något jag letar efter, även om jag hade önskat något lite billigare ändå eftersom jag inte kommer överklocka något. Fast samtidigt ska man väl inte vara dumsnål heller antar jag. Är värt slantarna att bara slippa maxa volymen på stereon för att överrösta fläktjäveln i datorn

Helt rätt att köpa en Noctua från början. Min 212 har gått på totalt 600:- med två Noctua fläktar i push n pull så varför inte köra Noctua direkt?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Unit simplex
Registrerad
Jun 2004

Varför lägga så mycket pengar på dyra och inte alls prisvärda fläktar (noctua)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Aser:

Varför lägga så mycket pengar på dyra och inte alls prisvärda fläktar (noctua)?

Vad sägs om att bidra med något konstruktivt till tråden istället.
Ok, Noctua är inte prisvärd, så vad ska TS då köpa?!

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av biorrith:

Vad sägs om att bidra med något konstruktivt till tråden istället.
Ok, Noctua är inte prisvärd, så vad ska TS då köpa?!

http://www.inet.se/artikel/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoo...

| InWin 303 | MSI X99A MPOWER | Intel Core i7-5930K | 32GB Corsair Vengeance LPX | Nvidia GeForce GTX Titan XP | 240GB HyperX Predator M.2 | 500GB Samsung 850 EVO | Asus PG279Q | Vattenkylning | Mayflower Objective2/ODAC | Sennheiser HD700 | Windows 10 Pro |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Unit simplex
Registrerad
Jun 2004

T.ex. ja. Ett alternativ som tyst chassifläkt (vanligen för ca 50kr) är ju Nexus Real Silent 120mm. Finns ganska många trådar om fläktar och jag föreslår de som är intresserade att använda sökfunktionen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Om en skal köpa en hyper 212+ och så byta fläkt så kan man gärna köpa noctua d14.

Köpte själv en hyper212+ och hade en scythe slipstream 800rpm liggande som jag kör som pull fläkt. Push är orginal.

Så om du önskar en tyst billig kylare, köp en 212+, om du skal vara en primadonna och börja byta til dyra fläkt, så kan du satsa på en d14 med en gång.

Bosna u <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gdansk polen
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av PeeWee90:

Eftersom du ej ska klocka, vill ha lite bättre temps och framförallt lägre ljudnivå så rekommenderar jag:
http://www.inet.se/artikel/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...

en fråga

får man bättre kylning om man böjer kylflänsarna?? som en scythe grand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gdansk polen
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Romuhousu:

vrf inte köpa en scythe grand den är billigare och har 2 heatpipar mer än den du har tänkt köpa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Jan 2011

Varför inte bara köpa en hyper 212+ och en billig tyst fläkt? Han skulle ju ändå inte överklocka och en hyper 212+ med vilken fläkt som helt kyler ju mycket bättre än orginalkylaren.

Chassi Bitfenix Prodigy Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair RM 650W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + FiiO E10 (Olympus) + Modmic 3.0 / Samson Meteorite Mus/tangentbord Steelseries 6Gv2 Red Edition + Steelseries Rival

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Gulbanan:

en fråga

Eftersom värmeavstrålningsytan är densamma så nej, inte i teorin iallafall.
Däremot får det ju plats mer luft mellan flänsarna för att transportera bort den varma luften, men jag vete tusan om det gör någon egentlig skillnad.

» AMD Phenom2 940 x4 3.0 GHz BE » 4 Gb DDRII @ 1066 MHz » ASUS GTX 660 Ti CUIIOC 2Gb » 128Gb SSD
Fraktfritt från Inet för Sweclockersmedlemmar
Vänligen citera om du pratar med mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2004

Jag använder Corsair H50 med 2st (Schythe Gentle Typhoon). Min i7 @ 4Ghz ligger runt 34grader idle. Kan bara prata varmt om den kylaren. Kostar dock lite mer än dom billigare luftkylarna + att fläktarna kostar lite extra om man inte vill använda orginalfläktarna som följer med H50

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
karlskoga
Registrerad
Dec 2008

Ska byta upp mig från cm 212+ och har ni några bra förslag på bra luft kylare? Tycker cm 212 kyler för lite.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Gulbanan:

en fråga

Skrivet av Bebben:

Eftersom värmeavstrålningsytan är densamma så nej, inte i teorin iallafall.
Däremot får det ju plats mer luft mellan flänsarna för att transportera bort den varma luften, men jag vete tusan om det gör någon egentlig skillnad.

Detta är väldigt svårt att svara på endast med logik. Med ojämna flänsar kan man skapa ett turbulent flöde vilket för att större andel av den passerande svala luften slår i metallytan. Å andra sidan kan ojämna flänsar göra att det bildas luftfickor vilket gör att den passerande luften endast träffar en mindre del av flänsytan även om denna luftström är turbulent.

Oavsett så är det Bebben säger viktigt att tänka på. Du får inte större yta på dina kylflänsar bara för att de blir bockade.

Aerodynamik är en ganska klurig grej att pyssla med så skall du ta reda på om bockade flänsar är prestationshöjande endast med logik så får du vara ordentligt insatt i aerodynamik. Annars är det enda sättet helt enkelt att prova själv och mäta efteråt. Men det finns som jag nämnde ovan även nackdelar med bockade flänsar så jag vet inte om det kommer lyckas...

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...