Permalänk

Överklocka i7 950, bra tempraturer.

Hejsan!

Jag har tänkt att överclocka min i7 950 processor till runt 3.8-4Ghz men jag är osäker på tempraturerna.
Det känns som min processor är varm som den är nu och det är ett av skälen till varför jag inte överclockar min processor.

Tempraturer
Min processor sitter just nu på runt 35-40 grader i idle och 60-65 grader i full load under prime95 torture test.
Om tempraturerna verkar höga kan det vara för att jag har för mycket / för lite kylpasta vilket jag lätt kan ändra.

Kylare
Jag använder mig utav Noctua DH-14 kylaren som är en kraftig beast.
Och jag har även ett HAF X case vilket borde vara bra för airflowen.

Min fråga
Är mina nuvarande tempraturer bra för i7 950 med DH-14 kylare eller är något väldigt fel.
Är det säkert om jag överclockar min processor och vilka tempraturer är stabilt för 3.8Ghz/4Ghz.

Visa signatur

[CPU]Intel i7 950 @ Stock[RAM]Corsair XMS3 DDR3 (6GB) [Chassi]Coolermaster HaF X[PSU]Corsair AX750[Grafikkort]Asus EN480GTX[Moderkort]Asus P6X58D-e

Permalänk
Medlem

idle? testa alltid i load

Permalänk
Medlem

Idle temp är ointressant i det här sammanhanget eller när man vill klocka, däremot kör Intel burn test på maxium så ser du dom intressanta temperaturerna, kör också tex realtemp eller coretemp samtidigt
Upp till 3.8Ghz ska inte vara minsta problem med den kylaren, även om utomhus tempen sticker iväg en bit.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Sitter på samma cpu och kylare.
Ligger på samma temp i idle och i full load går den upp till 62 - 64 grader.
Tror du kan köra på den klocken då jag sítter i ett rum som blir runt 30 grader varmt på dagen.

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk

Redigerade mitt första inlägg!

Tempraturerna i full load är runt 60-65-68

Visa signatur

[CPU]Intel i7 950 @ Stock[RAM]Corsair XMS3 DDR3 (6GB) [Chassi]Coolermaster HaF X[PSU]Corsair AX750[Grafikkort]Asus EN480GTX[Moderkort]Asus P6X58D-e

Permalänk
Medlem

i7 950 klarar 3.8 ghz på stockvolt. Kan hända att du får öka den lite granna. Men 4ghz är inga problem. Har själv haft uppe min till 4399.7mhz med en load temp på 85 grader ( mest för att testa gränserna på min luftkylare) Min 24/7 klock är på 4.2ghz (kan även köra på 4.3ghz om jag vill)

Du kommer garanterat få se några felkoder när du håller på att överklocka. Specielt 0x101 som betyder att du ska öka din Vcore.

BSOD codes for overclocking
BSOD Codes for i7 x58 chipset
0x101 = increase vcore
0x124 = increase/decrease QPI/VTT first, if not increase/decrease vcore...have to test to see which one it is
0x0A = unstable RAM/IMC, increase QPI first, if that doesn't work increase vcore
0x1A = Memory management error. It usually means a bad stick of Ram. Test with Memtest or whatever you prefer. Try raising your Ram voltage
0x1E = increase vcore
0x3B = increase vcore
0x3D = increase vcore
0xD1 = QPI/VTT, increase/decrease as necessary, can also be unstable Ram, raise Ram voltage
0x9C = QPI/VTT most likely, but increasing vcore has helped in some instances
0x50 = RAM timings/Frequency or uncore multi unstable, increase RAM voltage or adjust QPI/VTT, or lower uncore if you're higher than 2x
0x109 = Not enough or too Much memory voltage
0x116 = Low IOH (NB) voltage, GPU issue (most common when running multi-GPU/overclocking GPU)
0x7E = Corrupted OS file, possibly from overclocking. Run sfc /scannow and chkdsk /r

Sen tål dom här processorna 100 grader. Men håll dig under 85 grader tycker jag. Sen är i7 950 väldigt varma i stock klock. Det finns en lite FAQ om just kylpasta här på forumet. MEn ta rätt lite som ett litet okokt riskorn.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram