Permalänk
Medlem

Lite frågor om radiatorer och pump

Hej!

Är i fasen att övergå från vattenkylning för dummies (H70) till riktigt vattenkylning med separat block o pump. Det som ska kylas är en 2600K som är klockad.

Ska under semestern köpa CPU-block och pump så att jag får ett komplett system. Har just nu en moddad H70 med 240mm radiator och reservoar. Jag tror personligen att en 240 rad räcker för processorn men tanken är att uppgradera med ett block på grafikkortet i framtiden också. Har ett Corsair 650D och har ju naturligtvis min 240 radiator i taket (även om den inte passa i de riktiga hålen då moderbordets kylflänsar tog i).

Några frågor;

- Om jag ska ha GPUn i loopen, skulle ni då rekomendera att jag köper en 120 radiator till och sätter i fronten?

- Hur fungerar det med flera separata radiatorer i samma loop? Vilken pump skulle bli lagom?

- Vilket cpu-block rekomenderar ni? Har tittat op EK's LT-block (de lite billigare). Är de nåt att ha? andra bra?

- Det här med kylvätska. Kör med Feser One (allt i ett) just nu men funderar på att köra avjoniserat vatten o glykol. Vad rekomenderas? Gillar feser både för att det ser fint ut med uv-reaktiv samt att det är mycket lätt att se eventuella läckor med den. Men lite orolig att den sätter igen block osv?

Tacksam för svar!