AMD Southern Islands presenteras för utvecklare

Permalänk
Melding Plague

AMD Southern Islands presenteras för utvecklare

Från Fusion Developer Summit framkommer de första detaljerna om nästa generations grafikprocessor från AMD. Mycket handlar om möjligheten att använda GPU till annat än grafik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Låter helt klart intressant!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast

Här har kanske AMD ett litet försprång mot Intel så om ett par generationer kanske det blir mer jämt. Den här utvecklingen är ju sjukt intressant där grafikprocessorer och vanligt x86 kärnor blir mer och mer integrerade. Jag tror att snart blir det bara en enda gröt så det är inte en processor med 4 vanliga kärnor och en lös grafikdel utan att allt sitter ihop. AMD har ju också lite intressanta saker för sig med sin Bulldozer så snart kommer väl det inte vara intressant eller ens möjligt att tala om antal kärnor när det är ett antal olika flyttal, heltal och stream enheter, alla ihopkopplade med ett stort cacheminne. Då kan vi börja snacka prestanda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Dags snart för GDDR minnen för moderkort?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Är det verkligen SI de pratar om? Känns risky med första 28nm kortet + mycke ändringar i arkitekturen. Hursom, jag var juh säker på att 7xxx skulle komma i sommar när jag sålde mitt hd4850 nu är jag inte säker att det kommer något innan årskiftet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter lovande och i linje med framtiden. Snart körs cf mellan fpu och grafikkort.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Är det verkligen SI de pratar om? Känns risky med första 28nm kortet + mycke ändringar i arkitekturen. Hursom, jag var juh säker på att 7xxx skulle komma i sommar när jag sålde mitt hd4850 nu är jag inte säker att det kommer något innan årskiftet

Skickades från m.sweclockers.com

AMD har själva gått ut och sågat ryktena om att SI inte skulle hinna tills årsskiftet och säger att dom kommer i höst/vinter som senast. AMD är i alla fall dom som nu har börjat att hålla tidsplaner så man kan hoppas på oktober eller någonting sånt.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem

"Essential on our road to the holodeck"

Antar att utvecklarna på amd gillar startrek?

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vashy:

"Essential on our road to the holodeck"

Antar att utvecklarna på amd gillar startrek?

vem vill inte ha ett holodeck?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Är det verkligen SI de pratar om? Känns risky med första 28nm kortet + mycke ändringar i arkitekturen. Hursom, jag var juh säker på att 7xxx skulle komma i sommar när jag sålde mitt hd4850 nu är jag inte säker att det kommer något innan årskiftet

Nvidia har ju redan alla dessa saker i Fermi, dvs. unifierat virtuellt adressutrymme, cachesystem och högnivåspråk. Så vill AMD hänga med i GPGPU-utvecklingen så är de väl nästan tvungna att också introducera denna funktionalitet. Det gick väl sådär när Nvidia både bytte arkitektur och process med Fermi, men vi får väl hoppas att det går bättre för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

AMD har själva gått ut och sågat ryktena om att SI inte skulle hinna tills årsskiftet och säger att dom kommer i höst/vinter som senast. AMD är i alla fall dom som nu har börjat att hålla tidsplaner så man kan hoppas på oktober eller någonting sånt.

Känner du verkligen att AMD håller sina tidsplaner? Jag tycker de är lika dåliga som alla andra.

Det känns som att alla uttalanden om lansering av grafikkort/CPU som är mer än 2 månader framåt ska tas med en nypa salt. De kan inte garantera lanseringsdatumet förän de har färdiga retail-exemplar i handen, och även då kan fel uppstå/hittas som försenar lanseringen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag bara hoppas att det inte blir någon HD-DVD Vs BluRay grej mellan Nvidias GPGPU-lösning och AMDs kommande, man ser ju hellre att båda kan programmeras på väldigt liknande sätt så att man inte blir låst till bara ett läger.

Sen saknas iofs fortfarande Intel, vilka är så totalt överskuggande enorma på marknaden att det kommer väl knappast bli vardagsmat med GPGPU förrän de hoppar på tåget. De får starta upp Larrabee-projektet igen.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

vem vill inte ha ett holodeck?

Skrivet av Vashy:

"Essential on our road to the holodeck"

Antar att utvecklarna på amd gillar startrek?

Jag undrar hur cheferna gick med på det, men det är ju i alla fall humor:P
ps: Alla är lite treckies, än om det inte vet om det:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Jag bara hoppas att det inte blir någon HD-DVD Vs BluRay grej mellan Nvidias GPGPU-lösning och AMDs kommande, man ser ju hellre att båda kan programmeras på väldigt liknande sätt så att man inte blir låst till bara ett läger.

Sen saknas iofs fortfarande Intel, vilka är så totalt överskuggande enorma på marknaden att det kommer väl knappast bli vardagsmat med GPGPU förrän de hoppar på tåget. De får starta upp Larrabee-projektet igen.

Nvidia har ju redan låst en del av marknaden med sitt cuda men OpenCL som är en öppen standard stödjs av både amd och Nvidia är på uppgång, så cuda är förhoppningsvis nått Nvidia lägger ned.

AMD har inga planer på att göra nått liknande som cuda utan satsar på OpenCL

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

6XXX serien kändes som ett smått desperat försök att få in parallel-computing i 5xxx serien med 32-bit doubles och sånt.

Jag tycker detta är en jättebra nyhet! Det betyder att det är mer än en die-shrink av 6xxx.

Fermi-arkitekturen är riktigt grym! Undrar när nVidia tänker klämma ur sig sina nya kort?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hoppas på fler nya funktioner än bara "inriktning" på spel.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

"avdelnings- chefen"
M$ särskrivningselände (ett ord som också får felstavningsanmärkning).

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Nvidia har ju redan låst en del av marknaden med sitt cuda men OpenCL som är en öppen standard stödjs av både amd och Nvidia är på uppgång, så cuda är förhoppningsvis nått Nvidia lägger ned.

AMD har inga planer på att göra nått liknande som cuda utan satsar på OpenCL

Jasså? Tycker det definitivt verkar som de har nån egen variant av språk på g, med tanke på C++ likheten det stod om?
Skulle inte tro att nvidia planerar att lägga ner cuda i första taget, de är rätt stora på gpgpu marknaden, tror snarare att det utvecklas åt att varje tillverkare har sin egen standard och sen finns det Open CL som gränsöverskridande. Open CL är ju bra för att det fungerar på båda varianterna, men om man verkligen vill pressa ut allt ur en arkitektur är det nog troligt att det görs bättre med ett eget språk/kompilerare speciellt optimerat för arkitekturen.

Jag tolkar SI som att AMD nu närmar sig nvidia vad gäller gpgpu möjligheter, ska bli intresssant att se vad nvidia svarar med i Kepler om de fortfarande vill vara ledande inom gpgpu? Särskilt intressant också då compute kommer bli mer och mer integrerat i framtida fusion APU:s

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vashy:

"Essential on our road to the holodeck"

Antar att utvecklarna på amd gillar startrek?

Nej. Det är helt enkelt så att den här utvecklingen drivs mer av behovet av att ha något nytt att sälja, än behov eller önskemål hos konsumenterna. De kan inte peka på någon bred motivation, så de använder humor.

Permalänk

Vad är definitionen av högnivåspråk?

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

Gillar hållet AMD går mot!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Känner du verkligen att AMD håller sina tidsplaner? Jag tycker de är lika dåliga som alla andra.

Det känns som att alla uttalanden om lansering av grafikkort/CPU som är mer än 2 månader framåt ska tas med en nypa salt. De kan inte garantera lanseringsdatumet förän de har färdiga retail-exemplar i handen, och även då kan fel uppstå/hittas som försenar lanseringen.

Jag tycker att AMD håller sina tidsplaner bättre än Nvidia. Om AMD går ut officiellt och säger att deras produkt kommer i år så kan man ju inte göra något annat än att lita på dom. Dom har varit i tid de 2 senaste gångerna som dom har släppt en serie så varför skulle dom bli försenade denna gång? Bara för att Nvidia var extremt långsamma med deras serie så måste inte AMD bli det.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Vad är definitionen av högnivåspråk?

C, C++ och liknande.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Nya supermining kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Nvidia har ju redan låst en del av marknaden med sitt cuda men OpenCL som är en öppen standard stödjs av både amd och Nvidia är på uppgång, så cuda är förhoppningsvis nått Nvidia lägger ned.

AMD har inga planer på att göra nått liknande som cuda utan satsar på OpenCL

Njae, Microsoft är med på "tåget" och satsar på (http://hothardware.com/News/Microsoft-Demos-C-AMP-Heterogeneo... ) med visual studio. Då har inte cuda annat en chans. Speciellt inte när det blir en öppen standard.

AMD kommer dessutom sälja så mycket fusionprocessorer vilket gör att marknaden där blir mycket större.

Att koda direkt mot cuda blir meningslöst. det säger nVidia själva: http://blogs.nvidia.com/2011/06/microsoft-going-all-in-on-gpu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrty:

Nya supermining kort?

Nja, SIMD är sämre på mining än WLIW.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Om inte AMD gör "rätt" direkt tror jag nVidia tar segern i kommande lanseringar. Varför? Jo för att de har nu haft tid på sig att förbättra sin Fermi-arkitektur och låtit den mogna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mörkret:

Jag bara hoppas att det inte blir någon HD-DVD Vs BluRay grej mellan Nvidias GPGPU-lösning och AMDs kommande, man ser ju hellre att båda kan programmeras på väldigt liknande sätt så att man inte blir låst till bara ett läger.

Sen saknas iofs fortfarande Intel, vilka är så totalt överskuggande enorma på marknaden att det kommer väl knappast bli vardagsmat med GPGPU förrän de hoppar på tåget. De får starta upp Larrabee-projektet igen.

Ser inte ut som det nu eftersom Nvidia envisas med att låsa sina teknologier till sina egna kort medan AMD är mer för att använda öppna standarder. Man kan ju alltid hoppas att Nvidia antingen lägger ner CUDA eller öppnar upp det. Det beror väl iof på hur stor genomslagskraft OpenCL får.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

AMD verkar ha inlett en intressant utvecklingsstrategi, 6000 serien var ju mestadels en förfining av 5000 serien, förutom just flaggskeppen 6900 biten. På 6900 så körde dem en ny arkitektur (VLIW-4), vilket i och med 7000 serien verkar flytta ner till dem andra segmenten, och de nya flaggskeppen (7900?) verkar komma med ännu en ny arkitektur (GCU). Verkar nästan som de använder toppsegmentet som developer-preview/public beta, för att få med utvecklare och få ordning på arkitekturen.