Bitcoins nere på 0.01$?! Hänt förut?

Permalänk
Medlem

Bitcoins nere på 0.01$?! Hänt förut?

Verkar som valutan helt har crashat(tillfälligt?), tur att man inte hunnit börja än då
Synd iaf.

Neowin om crashen

Realtidscrash:

EDIT: har detta hänt förut? Har inte stenkoll

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack! blev orolig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://images.dailytech.com/nimage/20500_large_BitCoin_Transa...

Som jag har förstått det så var hela Mt Gox databas med användarnamn och hashade lösenord ute på vift. Detta innebär att någon hade otillbörlig tillgång till väldigt många konton. Den senaste veckan har det varit en hel del klagomål från folk som säger att de blivit av med pengar vilket tyder på att detta har pågått ett tag. Mt Gox har dock tidigare hävdat att det är användarna själva som slarvat med säkerheten, vilket i efterhand känns väldigt arrogant.

Tjuvarna hade dock ett problem. Även om de hade tillgång till konton så kunde de inte ta ut mer än $1000 per dag. Det här verkar varit ett försök att krascha marknaden för att sedan ta ut så mycket pengar som möjligt. Vid $0.01/BTC så hamnar MT Gox gräns på 100.000 BTC/dag istället för typ 50/dag. Faktiskt en ganska smart plan, men enligt Mt Gox själva så ska de ha misslyckats. Det som dock är väldigt läskigt är att det mitt under attacken skedde en transaktion på 500.000 BTC som går att hitta i blockkedjan. Mt Gox säger att det var de själva som flyttade pengarna till en offline-plånbok för att skydda dem. Jag har dock inte sett några bevis för detta, och även om det är sant så undrar man hur de tänker när de har så mycket pengar online över huvud taget.

Som sagt, jag tycker inte vi har några bevis för att Mt Gox är solventa just nu. Det finns fortfarande en möjlighet att de ljuger eller inte vågat komma ut med hur stor skadan faktiskt är än.

Permalänk
Medlem

Väldigt läsvärd tråd för de som har pengar på Mt Gox. Jag tror inte det är helt omöjligt att vi får se vår första bitcoin bank run snart. Det är helt klart att människor fick ut mer pengar än vad Mt Gox har erkänt i alla fall.

http://forum.bitcoin.org/index.php?topic=20207.0