Permalänk
Medlem

Datorn har börjat frysa! Hjälp!

Hej!

Min dator har börjat strula nu den senaste veckan och bara blivit värre och värre. Den har börjat frysa så att man är tvungen att hålla in start knappen tills strömmen slår av så man kan starta om den.

Det första jag märkte var att ibland så slutade den ladda i t.ex loading screens i ca 10-15 sekunder, sedan hoppa den igång igen. Det hade aldrig hänt förut. Sedan så började jag få random frysningar i spel så jag var tvungen att starta om med knappen. Sedan frös den 1 gång varje gång man startade windows.

Först tänkte jag att det kan vara min hårddisk som failar eftersom den är rätt gammal på ca 2år och det var därför det var långa laddningstider. Men jag fruktar över att det är processorn som strular eftersom jag inte tror att en hårddisk kan frysa en hel dator.

Processorn var överklockad till solid 3,5Ghz med max temp på 65c med noctua U14. Men jag stängde av överklockningen helt och kör allting helt på default nu, men samma sak händer.

Nu har jag försökt starta datorn 3 gånger och den fryser exakt vid samma ställe direkt efter man har loggat in på sitt konto i windows. Vågar inte riktigt testa så mycket mer då jag har för mig att den kan ta skada ifrån att jag stänger av strömmen med force hela tiden :/ Datorn står i sign.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Avstängd

Lust att plocka ut ett grafikkort och kolla? Hade nämligen liknande problem när jag körde cf förut. Annars kan du prova och köra memtest. Rycka ut så mkt dator delar som möjligt och köra på en sticka ram. se ifall du får flyt att nån av delarna orsakade detta. prova delar i en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Lust att plocka ut ett grafikkort och kolla? Hade nämligen liknande problem när jag körde cf förut. Annars kan du prova och köra memtest. Rycka ut så mkt dator delar som möjligt och köra på en sticka ram. se ifall du får flyt att nån av delarna orsakade detta. prova delar i en annan dator.

Aa, ska testa med det nu. Tyvärr kan jag inte göra memtest med mitt moderkort :/

Edit: Nu kom jag i alla fall in i windows utan problem. Jag plockade ut ett grafikkort. Lite osäker på om det verkligen berodde på crossfiren eller om jag bara hade tur nu. Ska testa lira lite spel och se om det fryser sig.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Nepp, datorn frös sig igen nu när jag startade Skype. Jag fattar inte vad problemet är. Någon som har en aning? :S

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial