Kostnad av vattenkylning till grafikkort och komponent fråga

Permalänk

Kostnad av vattenkylning till grafikkort och komponent fråga

Hej alla sweclockare. Jag är väldigt tröt på min 6870 som jag anser låter förbannat högt när jag överklockar det så har börjat skrapa lite på idèn om vattenkylning. Första frågan lyder, Vad kostar ett system att bygga om man inte vill kanse ha det värsta på marknaden? Andra frågan är är fästena mot grafikkortet universalt så jag kan lära mig på äldre kort jag har liggandes först innan jag börja med 6870 lr måste jag köpa olika fästen?

tacksam för svar

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Hedersmedlem

Jag räknade fram någonstans att ett effektivt men ändå prisvärt vattenkylningspaket (GPU + CPU, 360rad, pump, reservoar) skulle kosta cirka 4000 kronor. En massa pengar för att få tyst på kortet.

IStället så skulle jag rekommendera den här.

Mycket kompetent kylare som gör jobbet alldeles utomordentligt. Jag kör min egen på 25% fläkthastighet, vilket håller kortet under 60C i full load, och jag har ändå överklockat kortet en hel del.

Tänk bara på att det är en riktigt stor kylare, som tar upp hela tre kortplatser. Men får du plats med den är den definitivt värd de 500 kronorna den kostar. Den kostar ju dessutom bara 1/8 av vad ett fullständigt vattenkylningspaket hade kostat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Det krävs att du har ett genuint intresse ifall du ska börja med vattenkylning. Det är inte kostnadseffektivt och långt ifrån så tyst som många tror. Däremot riktigt roligt att jobba med om man tycker om att pilla i burken.

Alternativet är byte av grafikkortskylare. Det ger lägre ljudnivåer samt bättre temperaturer. Kolla denna nya från Arctic Cooling t ex: http://www.sweclockers.com/nyhet/14149-arctic-lanserar-accele...

Permalänk

Det behöver inte alls vara så dyrt för ett bra paket som Leifson ovan pratar om.

Se t.ex.
http://indomo.se/11897-EK-KIT-H3O-Supreme-LT-360 1685 kr
http://coolingstuff.se/p/382/ek-fc6870---acetal---nickel 685

= 2400 kr

Dock skulle jag köpa 6870 från annat håll - t.ex. aquatuning - EK:s block med nickel är inte att rekommendera i dagsläget då många har problem med dem.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk

jag kör min cpu på ett northq 3590 och är super nöjd med de.sätt tester där det skiljer 30-40 grader i load mellan luft och vatten. ( vad ja minns iaf) om vatten inte är så tyst som jag fått uppfattning om hur kommer de sig då att de är så populärt isf?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk

Jag har en Arctic Cooling Accelero Xtreme på ett av mina GeForce 470. Kan rekommendera det. Även på full hastighet är kylaren väldigt tyst. Och även på låg fläkthastighet är gpun rätt kall. 37C idle, och runt 62C under load.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Skrivet av Arioch2004:

Jag har en Arctic Cooling Accelero Xtreme på ett av mina GeForce 470. Kan rekommendera det. Även på full hastighet är kylaren väldigt tyst. Och även på låg fläkthastighet är gpun rätt kall. 37C idle, och runt 62C under load.

efter 2-3 timmars metro spelande med höga klockningshastigheter låg mitt på 61-62 grader så ingen skillnad kylningsmässigt isf. dock vädligt hög ljudnivå

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Det krävs att du har ett genuint intresse ifall du ska börja med vattenkylning. Det är inte kostnadseffektivt och långt ifrån så tyst som många tror. Däremot riktigt roligt att jobba med om man tycker om att pilla i burken.

Alternativet är byte av grafikkortskylare. Det ger lägre ljudnivåer samt bättre temperaturer. Kolla denna nya från Arctic Cooling t ex: http://www.sweclockers.com/nyhet/14149-arctic-lanserar-accele...

Det beror på vilken setup man har..

För 4000kr får man en knäpptyst dator. Jag måste sätta örat mot min burk för att kolla om den är igång..