Permalänk
Medlem

Frågor angående kylpasta.

Tjena. Moderkortet slutade att fungera förut och innan jag fick ett nytt så stod processorn och kylaren utan skydd för kylpastan och undrar då om jag skall fixa ny pasta? Om jag ska fixa det hur gör jag då? Ska man ta bort den gamla först eller hur gör man helt enkelt?

Permalänk
Medlem

Om du har plockat bort kylaren från processorn så brukar den gamla pastan "kladda till sig". Den kan även ha hårdnat/torkat under användning så det är nog bäst att rengöra och sätta på ny pasta. Det går så klart också att bara trycka på kylaren igen, men det är ju större risk att du får dålig kontakt och högre/ojämna temperaturer.

Jag brukar ta bort den gamla kylpastan med T-sprit och bomullstops. Sprit löser den gamla pastan bra och lämnar dessutom inga spår. Putsar sen upp prollen och kylarens kontaktyta med en papperstuss.

Angående kylpasta så är Arctic Cooling MX-2 inte fel. Även Prolimatech PK-1 och Noctua NT-H1 är bra.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz