"Måste" jag köpa iphone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

iPhone är ingen skitmobil, säger du det så blundar du för sanningen.
Absolut inte bästa på marknaden, men inte dålig.

Nej det är absolut ingen skitmobil, men den ligger i helt fel prisklass. Få ner Iphone 4 till typ 2500 kronor så kan det vara ett alternativ till Wildfire S eller liknande

Permalänk
Medlem

Jag upplever faktiskt att Androidmobiler samarbetar bättre med Appleprodukter – då tänker jag delvis på WiFi-hotspot som gör att du kan dela internet trådlöst till både Macen och en eventuell iPad. Dessutom slipper man denna jävla synkroniseringsskit hela tiden som är en trademark för Appleprodukter.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SueCia:

Nej det är absolut ingen skitmobil, men den ligger i helt fel prisklass. Få ner Iphone 4 till typ 2500 kronor så kan det vara ett alternativ till Wildfire S eller liknande

Du är uppenbarligen en anti-apple fanboy, bara lägg ner.

iPhone ligger och matchar telefoner i prisklassen runt 4000-5000 utan tvekan.

Wildfire S är ju botten av telefonerna på marknaden, aldrig att iPhone ligger där.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo:

Lägger du till exempel in en ny kontakt på datorn kommer den automatiskt dyka upp i din iPhone.

Haha, väldigt "nytt och fräscht" ... iCloud är fan inte nytt på något sätt och vis, det är bara en ny Apple produkt som ni fanboys kan götta er i. Att synka kontakter, bilder och annat har gått på både iPhones och Android mobiler i evigheter.

Ex;
Google account, syncar kontakter med alla dina enheter.
Dropbox, syncar filer mellan enheter.
Google docs, syncar document och du kan dessutom editera samma fil från flera olika enheter samtidigt, om du nu skulle vilja.

Så, snälla, sluta nämn iCloud, det är bara bullshit. Att de ens nämner MAIL PUSH som en feature är ju bara löjligt. Det är fan stenåldersvarning på det ju.

"Mail that delivers. Free.
When you set up iCloud, you get a free me.com email account. iCloud automatically pushes new email messages to all your devices, so your inbox is up to date everywhere you check it. And iCloud keeps all your folders in sync, no matter which device you’re using."

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ediz:

Jag tyckte Iphone 4 var en cool mobil när jag fick den. Men efter ett tag insåg jag varför folk tycker att apple är bakotsträvare.

*Mobilen stöder ingen flash.
*Du måste ha en MAC för att programmera applikationer
*Stöder inte Java/Python bara object C
*Du kan inte välja egen custom ringsignal
*Mycket kostar pengar om man inte jailbreakar
*Mobilen är beroende av ITunes som jag avskyr
*Mobilen är äckligt DYR

finns mer saker att klaga på, men grejjen är att Iphone är egentligen en skitmobil, men folk har inte insätt det än. I framtiden ska jag aldrig mer köpa en Iphone.

Detta är vad jag tycker.

Använd copy trans program dom har en del olika funkar über

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jag upplever faktiskt att Androidmobiler samarbetar bättre med Appleprodukter – då tänker jag delvis på WiFi-hotspot som gör att du kan dela internet trådlöst till både Macen och en eventuell iPad.

Som skiljer sig från WiFi-hotspot på iPhonen på vilket sätt då menar du?

Skrivet av fratey:

Dessutom slipper man denna jävla synkroniseringsskit hela tiden som är en trademark för Appleprodukter.

Ingen som tvingar dig att sync:a hela tiden. Själv sync:ar jag när stora uppdateringar av mjukvaran släpps...vilket knappast är hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ediz:

Jag tyckte Iphone 4 var en cool mobil när jag fick den. Men efter ett tag insåg jag varför folk tycker att apple är bakotsträvare.

*Mobilen stöder ingen flash.
*Du måste ha en MAC för att programmera applikationer
*Stöder inte Java/Python bara object C
*Du kan inte välja egen custom ringsignal
*Mycket kostar pengar om man inte jailbreakar
*Mobilen är beroende av ITunes som jag avskyr
*Mobilen är äckligt DYR

finns mer saker att klaga på, men grejjen är att Iphone är egentligen en skitmobil, men folk har inte insätt det än. I framtiden ska jag aldrig mer köpa en Iphone.

Detta är vad jag tycker.

Kan du visst

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Haha, väldigt "nytt och fräscht" ... iCloud är fan inte nytt på något sätt och vis, det är bara en ny Apple produkt som ni fanboys kan götta er i. Att synka kontakter, bilder och annat har gått på både iPhones och Android mobiler i evigheter.

Helt sant det du säger, allt har gått att göra sedan länge...med diverse olika applikationer.

Men tro det eller ej, alla vet inte vad dropbox är för något men kan fortfarande se fördelen att få sina bilder distribuerade till alla sina enheter. iCloud må inte ge mycket nytt till de som är insatta men många (inklusive jag själv) kommer uppskatta är att få allt snyggt paketerat och integrerat "out-of-the-box".

Permalänk
Medlem

Verkar som någon haft en dålig dag idag!?

Känns inte som så mycket att kommentera och när/var har jag påstått att det skulle vara något "nytt och fräscht" som du själv beskriver det, med iCloud och tack men jag tror nog jag är berättigad till att nämna iCloud hur mycket eller lite jag än vill faktiskt.

Jo visst har det gått att synka väldigt länge, skillnaden med iCloud är väl att har du mer än en Apple-enhet så kommer du inte behöva tänka på att synka ens då det kommer göras automatiskt och vara implementerat i de appar som behöver synkas.

Tja, med tanke på att iCloud ännu inte lanserats så får det väl ses som ganska nytt.
Om nu "vi", "fanboys" som du gillar att kalla "oss" vill götta oss i iCloud så vad gör det dig egentligen?
Allvarligt, sluta vara så gnällig för ingen blir gladare för det.

TS frågade efter en telefon som ska vara enkel att synka bla. mail & kalender med sin Macbook Pro och nämnde även att han ämnade vänta på iPhone 5.
-Därför känns det för mig ganska självklart att nämna just iCloud som fokuserar på just det, att enkelt synka bla. mail och kontakter, med andra Apple-enheter, så som Macbook Pro.

Skrivet av tysonayt:

Haha, väldigt "nytt och fräscht" ... iCloud är fan inte nytt på något sätt och vis, det är bara en ny Apple produkt som ni fanboys kan götta er i. Att synka kontakter, bilder och annat har gått på både iPhones och Android mobiler i evigheter.

Ex;
Google account, syncar kontakter med alla dina enheter.
Dropbox, syncar filer mellan enheter.
Google docs, syncar document och du kan dessutom editera samma fil från flera olika enheter samtidigt, om du nu skulle vilja.

Så, snälla, sluta nämn iCloud, det är bara bullshit. Att de ens nämner MAIL PUSH som en feature är ju bara löjligt. Det är fan stenåldersvarning på det ju.

"Mail that delivers. Free.
When you set up iCloud, you get a free me.com email account. iCloud automatically pushes new email messages to all your devices, so your inbox is up to date everywhere you check it. And iCloud keeps all your folders in sync, no matter which device you’re using."

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Som skiljer sig från WiFi-hotspot på iPhonen på vilket sätt då menar du?

Ingen som tvingar dig att sync:a hela tiden. Själv sync:ar jag när stora uppdateringar av mjukvaran släpps...vilket knappast är hela tiden.

Widgets

Skrivet av S_Z:

Helt sant det du säger, allt har gått att göra sedan länge...med diverse olika applikationer.

Men tro det eller ej, alla vet inte vad dropbox är för något men kan fortfarande se fördelen att få sina bilder distribuerade till alla sina enheter. iCloud må inte ge mycket nytt till de som är insatta men många (inklusive jag själv) kommer uppskatta är att få allt snyggt paketerat och integrerat "out-of-the-box".

Håller helt klart med om att det är en skön paketlösning men det störande är som vanligt att det kallas "revolutionerande" och "nytt". Men aja, det är så Apple kör, knappast något de kommer ändra på.

Skrivet av Eduardo:

Verkar som någon haft en dålig dag idag!?

Känns inte som så mycket att kommentera och när/var har jag påstått att det skulle vara något "nytt och fräscht" som du själv beskriver det, med iCloud och tack men jag tror nog jag är berättigad till att nämna iCloud hur mycket eller lite jag än vill faktiskt.

Jo visst har det gått att synka väldigt länge, skillnaden med iCloud är väl att har du mer än en Apple-enhet så kommer du inte behöva tänka på att synka ens då det kommer göras automatiskt och vara implementerat i de appar som behöver synkas.

Tja, med tanke på att iCloud ännu inte lanserats så får det väl ses som ganska nytt.
Om nu "vi", "fanboys" som du gillar att kalla "oss" vill götta oss i iCloud så vad gör det dig egentligen?
Allvarligt, sluta vara så gnällig för ingen blir gladare för det.

TS frågade efter en telefon som ska vara enkel att synka bla. mail & kalender med sin Macbook Pro och nämnde även att han ämnade vänta på iPhone 5.
-Därför känns det för mig ganska självklart att nämna just iCloud som fokuserar på just det, att enkelt synka bla. mail och kontakter, med andra Apple-enheter, så som Macbook Pro.

Det stämmer att jag haft en dålig dag ja, tog väl inte mer än 20 minuter efter öppning innan det kom en arg kund och började gapa på jobbet imorse ^^

Jag har självklart inget problem med dig, utan med Apple, om nu det inte skulle vara uppenbart redan.

Ang. iCloud tycker jag så att det inte ska vara en dealbreaker för TS, jag tycker inte att han skall behöva missa android-upplevelsen bara för att Apple har en ny tjänst som kan ses som relativt onödig i många fall.

Vad underbart det skulle vara om Apple var lite mer som Google och gjorde en mutliplatformslösning istället. Bara att drömma vidare…

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Som skiljer sig från WiFi-hotspot på iPhonen på vilket sätt då menar du?

Mer krångel. Samtidigt kan man väl inte dela till mer än en enhet?

Skrivet av S_Z:

Ingen som tvingar dig att sync:a hela tiden. Själv sync:ar jag när stora uppdateringar av mjukvaran släpps...vilket knappast är hela tiden.

Även om du "bara" har synkat en gång har du slösat mer tid än vad jag gjort. Oftare än inte är det "väldigt ofta".

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ediz:

Jag tyckte Iphone 4 var en cool mobil när jag fick den. Men efter ett tag insåg jag varför folk tycker att apple är bakotsträvare.

*Mobilen stöder ingen flash.
*Du måste ha en MAC för att programmera applikationer
*Stöder inte Java/Python bara object C
*Du kan inte välja egen custom ringsignal
*Mycket kostar pengar om man inte jailbreakar
*Mobilen är beroende av ITunes som jag avskyr
*Mobilen är äckligt DYR

finns mer saker att klaga på, men grejjen är att Iphone är egentligen en skitmobil, men folk har inte insätt det än. I framtiden ska jag aldrig mer köpa en Iphone.

Detta är vad jag tycker.

jafg kunde minsann göra en custom ringsignal utan problem!! o snart kommer dom inte längre att vara beroende av itunes iheller för det skulle dom fixa iomed icloud o allt annat nytt som kommer nu !

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Mer krångel. Samtidigt kan man väl inte dela till mer än en enhet?

Mer krångel? Tar mig två klick att starta wifi-hotspot på iPhone:en. Så visst, kanske du kan så på det med ett klick på android men hur som helst är det inte det minsta krångligt. Och det går självklart att dela till fler enheter.

Skrivet av fratey:

Även om du "bara" har synkat en gång har du slösat mer tid än vad jag gjort.

Mmm, hemska tanke att jag slösat bort ett par minuter i halvåret kanske. Och de gånger jag gör det så sitter jag självklart och stirrar blint på skärmen medan den synkar...

Skrivet av fratey:

Oftare än inte är det "väldigt ofta".

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Mer krångel? Tar mig två klick att starta wifi-hotspot på iPhone:en. Så visst, kanske du kan så på det med ett klick på android men hur som helst är det inte det minsta krångligt. Och det går självklart att dela till fler enheter.

Hur många steg är det att få igång det från första början?

Skrivet av S_Z:

Mmm, hemska tanke att jag slösat bort ett par minuter i halvåret kanske. Och de gånger jag gör det så sitter jag självklart och stirrar blint på skärmen medan den synkar...

Har du bra erfarenhet av att synka med iTunes är du i minoritet.

Skrivet av S_Z:

Återigen – du är nog i minoritet om du praktiskt taget aldrig synkar din iPhone.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Hur många steg är det att få igång det från första början?

Har du bra erfarenhet av att synka med iTunes är du i minoritet.

Återigen – du är nog i minoritet om du praktiskt taget aldrig synkar din iPhone.

http://socialtimes.com/50-iphone-users-ignore-sync-and-update...

Permalänk

Mac och iPhone är gjorda för varandra... funkar klockrent ihop och strular _aldrig_... jag har en 4:a och en iMac....

Det går säkert att fixa Google-kalender och allt detta men det är nog inte lika lätt. iOS5 kommer med riktigt bra nyheter och som någon skrev iCloud.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Hur många steg är det att få igång det från första början?

Du klickar på inställingar, väljer "internetdelning" som tydligt ligger under Wi-Fi inställningen (tredje raden) och väljer internetdelning på. Under den knappen finns ytterligare en för att ange ett lösenord för din iPhones wifi. Allt är tydligt förklarat, med hjälptext.

När man väl kopplat sina andra enheter till iPhonen hittar dom ju som vanligt wifi:t själv nästa gång.

Hur du än vänder och vrider på det är det absolut inte krångligt...vet inte vart du fått det ifrån, eller att du bara kan ansluta en enhet.

Skrivet av fratey:

Har du bra erfarenhet av att synka med iTunes är du i minoritet.

Återigen – du är nog i minoritet om du praktiskt taget aldrig synkar din iPhone.

Knappast en minoritet. Var ju någon undersökning nyligen som visade på att 50% aldrig synkar sina iPhones efter aktivering. Så även för dessa personer så kommer iCloud (för att koppla till mitt tidigare iClouds inlägg) var bra då de kan ta backup/uppdatera utan att blanda in iTunes.

Edit: Tack för länk HMB

Permalänk
Medlem

Det är för att de inte står ut med det. Jag hade undvikit det med.

Skrivet av peterholm1:

Mac och iPhone är gjorda för varandra... funkar klockrent ihop och strular _aldrig_... jag har en 4:a och en iMac....

Det går säkert att fixa Google-kalender och allt detta men det är nog inte lika lätt. iOS5 kommer med riktigt bra nyheter och som någon skrev iCloud.

Fråga Hanks här på Sweclockers hur finfint hans Mac rullar ihop med hans ZTE Blade.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Sammanfattning:

Iphone är gjord för att funkar bra tillsammans med en mac, speciellt om man också har en airport som wifi, och mobileme, och en ipad och en iMittLivÄrEnFilialTillSteveJobs

Androidtelefoner är gjorda för att funka bra med alla slags datorer och bygger på öppna standarder istället för en massa speciallösningat som kräver att man skaffar en till Applepryl, och en till Applepryl, och en till Applepryl, och en till Applepryl, och en till Applepryl, och en till Applepryl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Sammanfattning:

Iphone är gjord för att funkar bra tillsammans med en mac, speciellt om man också har en airport som wifi, och mobileme, och en ipad och en iMittLivÄrEnFilialTillSteveJobs

Androidtelefoner är gjorda för att funka bra med alla slags datorer och bygger på öppna standarder istället för en massa speciallösningat som kräver att man skaffar en till Applepryl, och en till Applepryl, och en till Applepryl, och en till Applepryl, och en till Applepryl, och en till Applepryl...

En vinklad sammanfattning och självklart med ett "applesekt"-skämt, otippat...Synd att vi inte kan ha en högre nivå på det här forumet.

Inget som "kräver att man har andra Appleprylar". Går ju alldeles utmärkt att endast ha en iPhone eller iPad om man så önskar (vilket är vad majoriteten av iPhone ägarna förmodligen har). Och iCloud kommer ha stöd för Windows 7 så inget krav på Mac där heller.

Permalänk

Jag har själv en HTC(som jag f.ö är skit nöjd med(Gratia)) Och min moster köpte en SEMC X10(inte minin) och själv tycker jag att X10an är lite seg och flyter inte alls på något vidare medan min HTC tycker jag är mycket rappare än X10an(X10an har en 1GHz cpu och min har en 600MHz)

Summan av allt ihopa är: Gå till närmsta telefon butik och testa telefonerna, det är ofta mjukvaran som spelar roll som tidigare personer här skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo:

Hur definierar du vad som fungerar "bra"?
Jag använder min iPhone till både min HP-laptop med Windows 7 och min iMac, upplever inte att det ena eller andra skulle fungera bättre eller sämre.

Dessutom vill jag minnas att iCloud kommer till Windows också.

Man är fan bra tappad om man kör iCloud istället för spotify för musik och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Man är fan bra tappad om man kör iCloud istället för spotify för musik och dylikt.

Fast nu har du nog missat vad iClouds är för något. Det är inte en "spotify-utmanare", även om du självklart kommer kunna lagra din musik här.

iClouds är "paketlösning" för att hålla backup:er, synka data mellan alla dina iPrylar (och även PCn med Windows) såsom kontakter, dokument, appar, bilder, musik och allt det nu må vara.

Som jag sa tidigare, inget nytt men ett gäng bra funktioner som nu är smidigt integrerat i OS:et out-of-the-box. Och dessutom gratis.

Vad du måste betala för, om du vill ha det såklart, är "iTunes Match". Då kan du lägga upp samtliga låtar du har på datorn (alltså inte bara de du köpt via itunes) i molnet. Vad de då gör är att kolla om låten finns på iTunes först och i fall den gör det så används den, om inte så laddas låten upp. På så sätt skall det gå att ladda upp stora musiksamlingar relativt snabbt eftersom du bara behöver ladda upp det som inte redan finns på iTunes.

Känns som en hel del illegalt nerladdad musik kommer "tvättas" där Men sannolikt är ju alla medvetna om det så gissar att en extra slant går ner i fickan hos skivbolagen för det eller nåt annars hade de väl aldrig gått med på det.

Permalänk
Medlem

Oavsett om du t.ex. har en mac och en iPhone så rekommenderar jag att du undviker lösningar såsom iCloud. Det finns andra lösningar som funkar minst lika bra och är gratis och plattformsoberoende.

Jämfört med dropbox:
* Dropbox synkar alla typer av filer, även i gratisversionen.

* Dropbox funkar på alla typer av datorer och telefoner. Om du t.ex. tvingas använda en annan dator via jobbet, på sommaren eller vid något annat tillfälle så tar det tio sekunder att installera dropbox på den enheten med. Jag tror inte att det funkar på samma sätt med Apples lösningar.

* Dropbox kan du installera på enheter som du inte äger själv. Om jag förstått det rätt så synkar iCloud på iTunes-kontot på enheten. Vad händer om du lånar nåns iPad eller iPhone en tid, och det är ett annat iTuneskonto angivet..

* Dropbox kan du använda för att synka filer mellan fler användare på ett enklare sätt än i iCloud. iCloud är för en användare som synkar filer mellan olika enheter han själv äger.

Till android finns det en mängd olika synkningstjänster, som konkurrerar med varandra, vilket är bra för dig som kund. Dropbox är bara ett populärt exempel. De flesta av dem är gratis. Och du väljer själv vilka och hur du vill använda dem.

Den som tjänar på att man använder iCloud är naturligtvis Apple, de gör det svårare att byta till ett annat system när man har sin betalmusik etc på ett sätt som är knutet till Apples produkter. Hur hanterar google de här frågorna ? Kolla på följande video:
http://www.engadget.com/2011/07/01/google-takeout-promises-ra...

I övrigt så tycker jag det är lite löjligt att Apple försöker rida på vågen med molntjänster med tanke på att de alltid har varit notoriskt dåliga inom det området. iCloud är inte ett exempel på Cloud Computing, då det inte sker någon form av databearbetning i iCloud, utan är endast en synkningstjänst för lagring. Själv använde jag iCloud för ett par år sedan, då det var ett spännande svenskt uppstartsföretag, som hade verkliga molntjänster (Ett helt molnbaserat OS faktiskt). Jag tror att det finns kvar under annat namn.

Ber om ursäkt om det smugit sig in något faktafel i det jag skrivit ovan, jag har inte tid att dubbelkolla allt, men slutsatsen står jag för i alla fall.

Mvh Oldskool

Permalänk

Jag skulle rekommendera en iphone 4, har haft min i precis 1 år och 1 dag nu (köpte den på release)

Jag gillar den och den duger absolut. och eftersom jag har en mac så funkar allt klockrent...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Man är fan bra tappad om man kör iCloud istället för spotify för musik och dylikt.

Ähm, jo så kan man väl med uttrycka sig men som redan nämnts är iCloud för det första inte någon egentlig utmanare till Spotify och liknande tjänster och personligen kommer jag fortsätta använda Spotify både hemma och på mobilen.

iCloud kommer därermot göra sig väldigt bra när det gäller framförallt bilder men även kontakter för min personliga del.

Skrivet av Oldskool:

Oavsett om du t.ex. har en mac och en iPhone så rekommenderar jag att du undviker lösningar såsom iCloud. Det finns andra lösningar som funkar minst lika bra och är gratis och plattformsoberoende.

Jämfört med dropbox:
* Dropbox synkar alla typer av filer, även i gratisversionen.

* Dropbox funkar på alla typer av datorer och telefoner. Om du t.ex. tvingas använda en annan dator via jobbet, på sommaren eller vid något annat tillfälle så tar det tio sekunder att installera dropbox på den enheten med. Jag tror inte att det funkar på samma sätt med Apples lösningar.

* Dropbox kan du installera på enheter som du inte äger själv. Om jag förstått det rätt så synkar iCloud på iTunes-kontot på enheten. Vad händer om du lånar nåns iPad eller iPhone en tid, och det är ett annat iTuneskonto angivet..

* Dropbox kan du använda för att synka filer mellan fler användare på ett enklare sätt än i iCloud. iCloud är för en användare som synkar filer mellan olika enheter han själv äger.

Till android finns det en mängd olika synkningstjänster, som konkurrerar med varandra, vilket är bra för dig som kund. Dropbox är bara ett populärt exempel. De flesta av dem är gratis. Och du väljer själv vilka och hur du vill använda dem.

Den som tjänar på att man använder iCloud är naturligtvis Apple, de gör det svårare att byta till ett annat system när man har sin betalmusik etc på ett sätt som är knutet till Apples produkter. Hur hanterar google de här frågorna ? Kolla på följande video:
http://www.engadget.com/2011/07/01/google-takeout-promises-ra...

I övrigt så tycker jag det är lite löjligt att Apple försöker rida på vågen med molntjänster med tanke på att de alltid har varit notoriskt dåliga inom det området. iCloud är inte ett exempel på Cloud Computing, då det inte sker någon form av databearbetning i iCloud, utan är endast en synkningstjänst för lagring. Själv använde jag iCloud för ett par år sedan, då det var ett spännande svenskt uppstartsföretag, som hade verkliga molntjänster (Ett helt molnbaserat OS faktiskt). Jag tror att det finns kvar under annat namn.

Ber om ursäkt om det smugit sig in något faktafel i det jag skrivit ovan, jag har inte tid att dubbelkolla allt, men slutsatsen står jag för i alla fall.

Mvh Oldskool

Tjaa, eller så måste man ju inte låsa in sig på varken det ena eller andra och kan väl installera Dropbox också för de tillfällen man vill föra över filer till andra?

Angående vad man gör om man använder iCloud och lånar någons iPhone/iPad, ja svårare än att logga in på sitt eget ituneskonto lär det inte vara.

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Oavsett om du t.ex. har en mac och en iPhone så rekommenderar jag att du undviker lösningar såsom iCloud. Det finns andra lösningar som funkar minst lika bra och är gratis och plattformsoberoende.

Jämfört med dropbox:
* Dropbox synkar alla typer av filer, även i gratisversionen.

* Dropbox funkar på alla typer av datorer och telefoner. Om du t.ex. tvingas använda en annan dator via jobbet, på sommaren eller vid något annat tillfälle så tar det tio sekunder att installera dropbox på den enheten med. Jag tror inte att det funkar på samma sätt med Apples lösningar.

* Dropbox kan du installera på enheter som du inte äger själv. Om jag förstått det rätt så synkar iCloud på iTunes-kontot på enheten. Vad händer om du lånar nåns iPad eller iPhone en tid, och det är ett annat iTuneskonto angivet..

* Dropbox kan du använda för att synka filer mellan fler användare på ett enklare sätt än i iCloud. iCloud är för en användare som synkar filer mellan olika enheter han själv äger.

Till android finns det en mängd olika synkningstjänster, som konkurrerar med varandra, vilket är bra för dig som kund. Dropbox är bara ett populärt exempel. De flesta av dem är gratis. Och du väljer själv vilka och hur du vill använda dem.

Den som tjänar på att man använder iCloud är naturligtvis Apple, de gör det svårare att byta till ett annat system när man har sin betalmusik etc på ett sätt som är knutet till Apples produkter. Hur hanterar google de här frågorna ? Kolla på följande video:
http://www.engadget.com/2011/07/01/google-takeout-promises-ra...

Ja, det är fruktansvärt av Apple att erbjuda en tjänst som tar backup/lagrar/synkar dina enheter utan att du behöver göra något...och dessutom göra det gratis. Fy Apple!...

Dropbox är en utmärkt applikation, håller jag fullständigt med om. Men det är just det, det är en applikation som kräver att du vet vad det är till att börja med, laddar ner det och skapar ett konto. Tro mig, en stor del av användarna har ingen aning om vad dropbox är. Allt handlar om att ge användaren en så bra upplevelse som möjligt, out-of-the-box, för så många användare som möjligt. En sån enkel sak som att ta en bild med sin iPhone och automatiskt ha den på sin iPad/Mac/PC är jag säker på att många kommer uppskatta, jag bland annat.

Men det finns inget som hindrar dig från att fortsätta använda dropbox om du så önskar.

Och ha sin musik på iTunes är fortfarande helt frivilligt. Jag har inte haft det tidigare och kommer inte ha det nu.

Skrivet av Oldskool:

I övrigt så tycker jag det är lite löjligt att Apple försöker rida på vågen med molntjänster med tanke på att de alltid har varit notoriskt dåliga inom det området. iCloud är inte ett exempel på Cloud Computing, då det inte sker någon form av databearbetning i iCloud, utan är endast en synkningstjänst för lagring. Själv använde jag iCloud för ett par år sedan, då det var ett spännande svenskt uppstartsföretag, som hade verkliga molntjänster (Ett helt molnbaserat OS faktiskt). Jag tror att det finns kvar under annat namn.

Rida på vågen? Och de skulle vara de enda menar du? Har du missat att samtliga stora jättar har likanade "moln"-tjänster. Varför skulle inte Apple haka på? Vore idiotiskt av dem att inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ja, det är fruktansvärt av Apple att erbjuda en tjänst som tar backup/lagrar/synkar dina enheter utan att du behöver göra något...och dessutom göra det gratis. Fy Apple!...

Att det är hemskt av Apple får stå för dig, jag har aldrig antytt något sådant.
Däremot så är det ju hemskt om man som svensk köper en iPhone den här sommaren för att få tillgång till den här tjänsten, och så visar det sig att den inte kommer till Sverige förrän nån gång 2012 eller så..
http://alltommac.se/nyheter/rykteskollen-inget-itunes-in-the-...

Skrivet av S_Z:

Dropbox är en utmärkt applikation, håller jag fullständigt med om. Men det är just det, det är en applikation som kräver att du vet vad det är till att börja med, laddar ner det och skapar ett konto. Tro mig, en stor del av användarna har ingen aning om vad dropbox är. Allt handlar om att ge användaren en så bra upplevelse som möjligt, out-of-the-box, för så många användare som möjligt. En sån enkel sak som att ta en bild med sin iPhone och automatiskt ha den på sin iPad/Mac/PC är jag säker på att många kommer uppskatta, jag bland annat.

Om jag skall ge iPhone cred för någonting, så är det hur mycket enklare de gjorde det med insticksprogram, även kallat appar. Visst fanns det mobila javaprogram innan, men seriöst, system med appar var kanske den största förbättring som iPhone förde med sig och ett viktigt skäl till att den gjorde succé. Om man inte klarar att ladda hem en app som Dropbox utan måste ha allt "out of the box" så kanske det är bättre att man skaffar en feature phone. För du tycker väl inte att appar är krångliga generellt ?

Skrivet av S_Z:

Men det finns inget som hindrar dig från att fortsätta använda dropbox om du så önskar.

Och ha sin musik på iTunes är fortfarande helt frivilligt. Jag har inte haft det tidigare och kommer inte ha det nu.

De konkurrerande tjänsterna är (minst) lika bra som iCloud, och funkar lika bra på Android som på iPhone. Så eventuell integration mellan mac/iphone är inget skäl för TS vilket tråden handlade om.

[QUOTE="S_Z;11142943"]
Rida på vågen? Och de skulle vara de enda menar du?
Japp Apple är det enda företag (som jag känner till i alla fall) som rider på molnvågen.

Alla de andra företagen i den branchen (IBM, HP, MicroSoft, Blackberry, Google etc) har faktiska molntjänster som verkligen utför tjänster i molnet. Dvs. program och applikationer och till och med hela OS som körs på servrar remote istället för på den lokal maskinen. Det är detta som kallas "Cloud Computing". Apple är de enda som bara har en dum synkningstjänst, men som ändå marknadsför sig som en spelare som sysslar med molnet.

Skrivet av S_Z:

Har du missat att samtliga stora jättar har likanade "moln"-tjänster. Varför skulle inte Apple haka på? Vore idiotiskt av dem att inte göra det.

De andra som faktiskt har tjänster i molnet, dvs kör program åt användaren på servrar, behöver inte använda det på ett så uppenbart sätt i sin marknadsföring. Apple har valt att kalla sin tjänst iCloud, trots att det bara är lagring och synkning det handlar om.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_computing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Att det är hemskt av Apple får stå för dig, jag har aldrig antytt något sådant.
Däremot så är det ju hemskt om man som svensk köper en iPhone den här sommaren för att få tillgång till den här tjänsten, och så visar det sig att den inte kommer till Sverige förrän nån gång 2012 eller så..
http://alltommac.se/nyheter/rykteskollen-inget-itunes-in-the-...

Om du läser så ser du att det gäller iTunes/iTunes match, inte iCloud som tjänst. Delar av iCloud fungerar redan nu.

Skrivet av Oldskool:

Om jag skall ge iPhone cred för någonting, så är det hur mycket enklare de gjorde det med insticksprogram, även kallat appar. Visst fanns det mobila javaprogram innan, men seriöst, system med appar var kanske den största förbättring som iPhone förde med sig och ett viktigt skäl till att den gjorde succé. Om man inte klarar att ladda hem en app som Dropbox utan måste ha allt "out of the box" så kanske det är bättre att man skaffar en feature phone. För du tycker väl inte att appar är krångliga generellt ?

Nej, appar på iPhone är absolut inte krångliga men för att kunna ladda ner en app skall man veta att den finns och vad den gör. Mina föräldrar t ex har inte en aning om vad dropbox är för något. Många andra hade inte orkat besvära sig. Nu får de denna tjänst per automatik.

Skrivet av Oldskool:

De konkurrerande tjänsterna är (minst) lika bra som iCloud, och funkar lika bra på Android som på iPhone. Så eventuell integration mellan mac/iphone är inget skäl för TS vilket tråden handlade om.

Mitt svar var riktat till Cwittler som uppenbarligen missuppfattat vad iCloud var för något.

Skrivet av Oldskool:

Alla de andra företagen i den branchen (IBM, HP, MicroSoft, Blackberry, Google etc) har faktiska molntjänster som verkligen utför tjänster i molnet. Dvs. program och applikationer och till och med hela OS som körs på servrar remote istället för på den lokal maskinen. Det är detta som kallas "Cloud Computing". Apple är de enda som bara har en dum synkningstjänst, men som ändå marknadsför sig som en spelare som sysslar med molnet.

De andra som faktiskt har tjänster i molnet, dvs kör program åt användaren på servrar, behöver inte använda det på ett så uppenbart sätt i sin marknadsföring. Apple har valt att kalla sin tjänst iCloud, trots att det bara är lagring och synkning det handlar om.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_computing

En "moln-tjänst" är ett brett uttryck. Läs din egen länk.

Även denna artikel har en bra kort beskrivning vad som skiljer de olika tillverkarna syn på moln-tjänster. http://www.businessinsider.com/apple-icloud-microsoft-cloud-2...

Dessutom är det iClouds kommer bjudas på vid release av iOS 5 knappast vara den första och sista uppdateringen av tjänsten vi får se. Dessa moln-tjänster, inte bara Apples kommer ju med all säkerhet fortsätta att utvecklas.

Vad gäller namn så måste jag säga att jag gillar Microsofts namn på sin motsvarighet till iCloud, SkyDrive

Permalänk
Skrivet av alkbalk:

Nej jag använder inte gmail. Det är dock inte superviktigt med optimal sync när det gäller mailen. Jag har Samsung Jet idag och det funkar helt ok med mailen. Viktigare är kalendern (ical)
Använder själv bara itunes också så det spelar ingen roll. Jag har inga planer på att använda mobilen för musik, det har jag ipoden till.

Valet står mellan att vänta på iphone5 eller köpa Samsung S2 nu. Och eftersom jag inte har någon windowsdator faller ju argumenten "köp inte iphone eftersom den bara funkar bra med mac".

Schysst GPS vore bra också, en som faktiskt berättar hur man ska köra och inte bara visar det. Det får gärna ingå i mobilen så att säga, inget man ska behöva köpa till som app.

Schysst GPS som ingår i mobilen, gratis, fria uppdateringar? Ja Nokia såklart. Så jäkla skönt att alltid ha en gps med sig, som faktiskt fungerar bra. Påminner lite om garmin eller tomtom. Svensk röst navigering dessutom