Installerat 12gb ram, Oc ostabil, behöver inställningshjälp

Permalänk

Installerat 12gb ram, Oc ostabil, behöver inställningshjälp

Satt tidigare med 3x2gb moduler

Nu sitter jag med 6x2gb stickor men får blåskärmar o allmänna fel i windows. relaterat till minnesfel.
Minnerna är testade i memtest 1dygn utan fel.

sänker jag hastigheten på minnerna fungerar det kanon. dvs runt 1600mhz
men vill fortsätta köra med dryga 1825mhz som tidigare. (se spec i sign)

har läst runt lite men inte blivit klokare

känns som man måste ändra lite i bios för få till det.
högre qpi? hur högt? testat 1.4125 och dram 1.65v

något annat?

Känns att det bara är en inställningsfråga, någon som kan hjälpa mig så blir jag glad?

Här eller privat per Pm/msn..

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem

Brukar kunna vara spänningen på nordbryggan som blir för låg, eller att den helt enkelt inte klarar av farten med alla modulerna. Kör du med 1t command-rate så testa ändra till 2t.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Brukar kunna vara spänningen på nordbryggan som blir för låg, eller att den helt enkelt inte klarar av farten med alla modulerna. Kör du med 1t command-rate så testa ändra till 2t.

Tack för att du gav mig lite tips, ska testa höja ett snäpp på volten till NB och testa, har redan ställt common-rate till 2t, då jag hoppades det kunde vara något så enkelt..:D

1825 borde den fixa tycker man, ok att den kanske får det svettigt i 2000Mhz.

vet du hur högt man vågar dra upp Volten till NB?

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Brukar kunna vara spänningen på nordbryggan som blir för låg, eller att den helt enkelt inte klarar av farten med alla modulerna. Kör du med 1t command-rate så testa ändra till 2t.

Tack igen!

Det gjorde nog susen att höja NB volten ett snäpp!

Människor som dig är värdiga Sweclockers medlemmar..:D

Mvh

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem

Jag har inte en blekaste tyvärr, finns det inga rekommendationer i BIOSet? På min nuvarande dator står det te.x att re rekommenderar starkt att man håller sig under ett visst värde, på min förra dator så ändrade alternativen färg utefter fara. Var de gröna var de lugnt, blev de gula var det lite riskabelt, när det blev rött blev jag rädd

Hittar du inget om det i BIOSet så kan man alltid googla.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Jag har inte en blekaste tyvärr, finns det inga rekommendationer i BIOSet? På min nuvarande dator står det te.x att re rekommenderar starkt att man håller sig under ett visst värde, på min förra dator så ändrade alternativen färg utefter fara. Var de gröna var de lugnt, blev de gula var det lite riskabelt, när det blev rött blev jag rädd

Hittar du inget om det i BIOSet så kan man alltid googla.

Nä sådant är det inte på denna bräda, så var det på min gamla med. enda som skiftar färg är qpi voltage.

Men det gjorde susen o höja volten till NB, kör tester för fulla muggar nu även med 1t.

Tack som f*n för hjälpen!

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset