Permalänk

Enkel display till dator

En enkel display som jag kastade ihop med lite plock jag hade liggade hemma.
Byggtid ca 3,5 timmar inklusive en del felsökning och fixande.

Enkel display till dator

Permalänk
Medlem

nice

Visa signatur

//Mikael - (citera för svar)

Permalänk
Permalänk

nice som f*n! men hur bar du dig åt för att kunna skriva det du ville på displayen? och måste det vara ett kort för skrivare?

Permalänk
Skrivet av space_lock:

nice som f*n! men hur bar du dig åt för att kunna skriva det du ville på displayen? och måste det vara ett kort för skrivare?

Det finns program som sköter det, tex LCD Smartie om man har Windows eller LCDproc om man har Linux.

Måste och måste, det är den vanligaste porten på vanliga PC som klarar av att styra en sån display.
Men det går givetvis att lösa på andra sätt om man vet hur men gör, tex kan man fixa/bygga ett adapterkort för att ansluta en display till USB.

Permalänk
Skrivet av ornotermes:

Det finns program som sköter det, tex LCD Smartie om man har Windows eller LCDproc om man har Linux.

Måste och måste, det är den vanligaste porten på vanliga PC som klarar av att styra en sån display.
Men det går givetvis att lösa på andra sätt om man vet hur men gör, tex kan man fixa/bygga ett adapterkort för att ansluta en display till USB.

okej.. tackar! hämtade VFD Thinger och funderar på om det går att ta kablarna från den inbyggda skrivarporten i datorn? BTW, ja kör windows..

Permalänk
Skrivet av space_lock:

okej.. tackar! hämtade VFD Thinger och funderar på om det går att ta kablarna från den inbyggda skrivarporten i datorn? BTW, ja kör windows..

Ja, det går. Men det är olika kontakter på olika displayer så jag kan inte säga exakt hur du ska göra. Dessutom kan man köra kopplingarna på lite olika sätt beroende på hur man vill ha det.
Glöm inte strömförsörjning (4-pin floppy eller USB är nog enklast).

http://pinouts.ru/ har nog ritningar över de kontakter du behöver.

Permalänk
Medlem

kan någon förklara hur man bygger ihop en sån fast använda usb istället?

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |