Permalänk

Minnen: Förklaring av timings, hjälp!

Hej!

Som titeln lyder så skulle jag behöva lite hjälp med grundläggande kunskaper rörande RAM-minnen. Det jag inte riktigt förstår mig på är timings, vad är dessa och är det viktigt att konfigurera dem, eller sker det per automatik?

Är riktigt trött efter en lång dag på jobbet så orkar inte ge mig ut i internet-djungeln på egen hand. Posta gärna övergripande förklaringar + BRA länkar till BRA sidor där jag kan läsa vidare när jag är lite klarare i skallen.

Tack på förhand!

MvH Awesometrygg

Permalänk
Medlem

Timings och mhz påverkar hastigheten i din dator, dock minimalt då minnena utgör ca 5% av datorns prestanda.

Du ändrar enkelt timings och mhz i bios. I vissa fall räcker det också med att aktivera minnenas XMP så kommer deras orginalinställningar automatiskt appliceras.

Annars är det bara att skriva in de timing, mhz och volt som anges av tillverkaren, med förbehåll att du kollat upp att ditt mobo stödjer hastigheten!

Detta är dock VÄÄÄÄLDIGT grundläggande.

EDIT: Timings är mig veterligen ofta viktigare än MHZ, så låga timings är t ex att föredra framför höga MHZ, jag själv kör t ex mina Corsair Dominator 2000mhz underklockade på 1766mhz med lägre timings, 7-8-7-20 mot 8-9-8-22, vilket ger en aningen bättre prestanda än orginaltimings med 2000mhz.

Det är också den första latencyn (7-8-7-20) som är viktigast för hastigheten.

Är något inkorrekt så rätta mig gärna

EDIT 2: Finns även en väldigt bra och djupgående artikel här i forumet som tar upp just minnen och hur dessa spelar med restan av datorn. Orkar du så kan jag absolut rekomendera dig att läsa den. Minns jag rätt är den klistrad.

Permalänk

Hej!

Tack för snabbt svar! Förstod det mesta, kort fråga bara; Vad är minnenas XMP? Ser det lite här och var men vet inte vad det betyder.

MvH Awesometrygg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

EDIT: Timings är mig veterligen ofta viktigare än MHZ, så låga timings är t ex att föredra framför höga MHZ, jag själv kör t ex mina Corsair Dominator 2000mhz underklockade på 1766mhz med lägre timings, 7-8-7-20 mot 8-9-8-22, vilket ger en aningen bättre prestanda än orginaltimings med 2000mhz.

Har du testat det? Tänk på att CL anges som klockcykler, och beror alltså på klockfrekvensen. Så med CL7@1766 MHz så har du en latens på 7.93 ns medan CL8@2000 MHz ger en latens på 8 ns. Skillnaden i latens är ju alltså mindre än 1%, så jag kan tänka mig att den högre frekvensen vid 2000 MHz gör större skillnad.

Skrivet av awesometrygg:

Hej!

Tack för snabbt svar! Förstod det mesta, kort fråga bara; Vad är minnenas XMP? Ser det lite här och var men vet inte vad det betyder.

XMP är utökning av SPD-standarden som tillåter minnen att ha information på sig om t.ex. vilka specifikationer de har. XMP har information om olika profiler som man kan använda för att låta moderkortet automatiskt ställa in minnena.

Permalänk
Medlem

Högre frekvens ger avsevärt mycket högre bandbredd, på min dator har jag ca 18gb/s med 1333Mhz, 22Gb/s med 1600 och 25gb/s med 1866Mhz. Sedan påverkar commandrate och trfcn på minnena prestandan avsevärt. Sänkte TRFCn från 150 till 80 och fick ca 300Mb/s mer bandbredd och 0,7ns lägre latency.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT