Rykte: Intel senarelägger Sandy Bridge-E

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Intel senarelägger Sandy Bridge-E

Entusiastplattformen Sandy Bridge-E med sockel LGA 2011 kan skjutas på framtiden. Ett rykte gör gällande att den officiella lanseringen äger rum först 2012.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De vill suga ut lite extra pengar ur vanliga SB

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Kanske AMD får lite större chans att tjäna lite pengar också

Permalänk
Medlem

Det känns väl å andra sidan rätt logiskt att lansera just under CES.
Då får de ju uppmärksamhet från journalister som egentligen inte kan något om hårdvara eller har läsare som inte kan något om hårdvara. Dessa journalister tenderar att reagera med:
"WOW! Intel lanserar nya processorer som är JETTISNABBA!!11!1one!1" flankerat med diverse faktafel och missuppfattningar.

Så för Intels del så tror jag att det är ett smart drag. Men för de konsumenter som behöver vänta ännu längre så är det ju såklart tråkigt. Vi kan ju alltid hoppas att Bulldozer presterar som ett riktigt monster och tvingar fram en tidigare lansering. Eller att AMD kan sno marknadsandelar och pengar från Intel så att det kan bli lite jämnare.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Ja varför inte?

Intel har förtroende på sandy bridge ska vinna kriget mot bulldozer.
Lika bra att putsa på -E och fokusera på något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja de bjuder ju in AMD på konsumentmarknaden. Som nyheten säger kan det säkert bero på servermarknaden att man vill lägga fokus där först och främst. Undra hur Ivy Bridge kommer stå sig mot dessa?`

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Bara de lägger till en extra sockelpin om de ska släppa sandy bridge-E nästa år, blir rörigt annars

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

De vill suga ut lite extra pengar ur vanliga SB

Förmodligen.

Hoppas detta rykte är falskt, SB-E var ju så fint timeat till BF3 Lagom snopet.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

de har väl ingen anledning att släppa nytt ändå. SB krossar redan AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av tyrenberg:

Förmodligen.

Hoppas detta rykte är falskt, SB-E var ju så fint timeat till BF3 Lagom snopet.

Finns en del som talar för det, exempelvis att det redan kryllar av färdiga moderkort och testprocessorer. Den som lever får se.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ja det kanske inte är någon dum ide att vänta lite med nya SB-e. Det är ju inte så att vi med s1366 är i akut behov av en ny cpu/sockel. Även nuvarande SB är en mycket kompetent produkt. Personligen tror jag att toppmodellerna 2500k/2600k kommer stå sig rätt bra mot bulldozer. Sen så vet jag inte om det är lika bra att lansera SB-e så pass nära som Ivy bridge. Kan vara några som väljer att invänta Ivy bridge för att se hur den presterar jämfört med SB-e.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag med 1366 känner verkligen inget behov av ny CPU, så för mig spelar det ingen roll så länge dom inte lägger det allt för långt bort:P
Måste bara hitta ett nytt moderkort som det ser ut nu

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Bara de lägger till en extra sockelpin om de ska släppa sandy bridge-E nästa år, blir rörigt annars

hehe

Får hoppas att detta leder till att konkurrensen hinner bli lite jämnare.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Finns en del som talar för det, exempelvis att det redan kryllar av färdiga moderkort och testprocessorer. Den som lever får se.

Det planerar jag att göra! Antar att jag får sitta och hålla tummarna tills november

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Då får de ju döpa om det till 2012?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Noobenu:

Då får de ju döpa om det till 2012?

Knappast, med tanke på att socketen är döpt efter sina 2011 pinnar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Visst kommer 2011 precis som 1155 (Ivy Bridge) att få 22nm-CPUer sen? Ivy Bridge-E eller någonting?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aluminium:

Visst kommer 2011 precis som 1155 (Ivy Bridge) att få 22nm-CPUer sen? Ivy Bridge-E eller någonting?

Om detta är sant utgår jag nästan från att de borde köra 22nm från början.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Knappast, med tanke på att socketen är döpt efter sina 2011 pinnar.

Kommer ju dock efterfrågan; valde de just 2011 pinnar för att året då lanseringen var tänkt var 2011, eller var det bara en väldigt lustig tillfällighet?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Om detta är sant utgår jag nästan från att de borde köra 22nm från början.

Fast det skulle ju bryta "tick tock-principen" ... eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Finns en del som talar för det, exempelvis att det redan kryllar av färdiga moderkort och testprocessorer. Den som lever får se.

Intel satt ju och tryckte på SB ett antal månader också.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Jag med 1366 känner verkligen inget behov av ny CPU, så för mig spelar det ingen roll så länge dom inte lägger det allt för långt bort:P
Måste bara hitta ett nytt moderkort som det ser ut nu

Håller med. Jag ser inget behov av ny plattform än. Haft min 1366 plattform sedan 2009 och den laverar fortfarande!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag såg just planerna för mitt nya bygge försvinna som en sommar katt, utan vetskap när den ska komma tillbaka! :/

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Ja det kanske inte är någon dum ide att vänta lite med nya SB-e. Det är ju inte så att vi med s1366 är i akut behov av en ny cpu/sockel.

Jag är det, he he

Har redan tre trasiga nedrans s1366 moderkort och två processorer så vill lägga mitt fiasko bakom mig och starta på en ny s2011 kula..

Visa signatur

i7 930; RAMPAGE III GENE; 2st GV N470D5-13I-B; TR3X6G1600C8D; AX1200W; X25-M G2 160GB; U2711; EK-CoolStream RAD XT 120(2st) & 360; EK-DCP 4.0; EK-FC470 2st; EK-Supreme LT; mm...

Permalänk
Medlem

Detta var ju tråkigt men för mig spelar de ingen roll har inte råd med denna prisklassen ändå

Skrivet av Leifson:

Kommer ju dock efterfrågan; valde de just 2011 pinnar för att året då lanseringen var tänkt var 2011, eller var det bara en väldigt lustig tillfällighet?

I så fall skulle det vara första socketen de gör så på vad jag vet för det fanns la inga datorer på medeltiden ?;) Det är nog bara en tillfällighet som du sa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

är rykte nått ni bara tänker skriva framför intel nyheter, eller är det nått nytt ni börjat med nu?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Förvånar väl knappast, intel har ju redan så stort övertag mot AMD att de i första hand kommer konkurrera med sig själva. Det visar också på vikten av att AMD finns där och iaf försöker konkurrera.
(Jag menar i första hand sålda enheter, vad som är bäst får du bråka om i någon annan tråd.)

Jag är mer överraskad över min 3 Ghz core2 duo fortsätter att räcka alldeles utmärkt (även för spel) efter förra årets grafikkortsbyte och SSD. Den fyller 4 år efter sommarn

Permalänk
Medlem

NEEEJ, får inte vara sant!!! Hade ju tänkte timea en ny dator med BF3....

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ingen fara, lägga pengarna på annat i höst då, inte direkt bråttom att uppgradera när 90% av alla spel idag är till konsoller ändå..

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Finns en del som talar för det, exempelvis att det redan kryllar av färdiga moderkort och testprocessorer. Den som lever får se.

Ursäka men varför framkom denna information INTE i artikeln? Om man som journalist levererar ett "rykte" bör man väl se till att även den fakta som faktiskt finns tillgänglig som talar emot ryktet finns med?

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis