Överklockning av E5200 samt frågor ang speedstep

Permalänk
Inaktiv

Överklockning av E5200 samt frågor ang speedstep

Tjena!

För er som har läst min andra tråd vet ni att jag försöker krama ur dom sista dropparna prestanda ur mitt system tills en ny dator skall inskaffas runt början av 2012.

Har för närvarande kommit stabilt i 3.8Ghz (12,5 x 304 och 1,235 i Vcore @ 62 grader full load) från stock 2,5GHz. Känns som att 4GHz inte borde vara helt omöjligt? Hur långt kan man komma med en E5200 eller är det högst individuellt per processor?

Har alltid haft på speedstep på processorn och det fungerade kanon upp till 3,6Ghz där multipeln gick ner i x6 när inget krävande hände och stannade där. Däremot nu i 3.8GHz flippar den ur totalt och även om inget krävande körs hoppar den konstant mellan x8 och x12.5 hela tiden. Så det jag egentligen undrar över är:

  1. Vad beror det på?

  2. Ska man helt strunta i att ha på speedstep?

  3. Vinner man något på att ha på/av det?

Förlora gör man väl endas lite på elräkningen men den summan är väl försumbar.

Tack på förhand!

Permalänk

Ser att du har ett P5Q-E moderkort, jag pressade min gamla E5200 till 4.4GHz 24/7 med det moderkortet, var inte några direkta problem, men du måste ha en bra kylare och hålla koll på tempen, sen är det väldigt mkt från CPU till CPU. men 4GHz borde inte vara några problem, din volt är fortfarande låg så du kan komma högre med den oxå.

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av InZ-Audio:

Ser att du har ett P5Q-E moderkort, jag pressade min gamla E5200 till 4.4GHz 24/7 med det moderkortet, var inte några direkta problem, men du måste ha en bra kylare och hålla koll på tempen, sen är det väldigt mkt från CPU till CPU. men 4GHz borde inte vara några problem, din volt är fortfarande låg så du kan komma högre med den oxå.

MVH

Vad körde du för Vcore när du körde den i 4.4GHz? Om du kommer ihåg dvs. Har nästan kommit över 4GHz tröskeln nu dock är det inte helt stabilt. Stresstestar mellan varje höjt steg på Vcore och är uppe i 1.280V nu. Skiljer dock rätt så mycket i Vcore mellan 3.8GHz och 4GHz. I 3.8 kunde jag köra stabilt med endast 1.216V.

Edit:Har fått den stabil nu i 4.0GHz (körde orthos i 4 timmar) och maxtemp efter den tiden var 70 grader. Vcore landade tillslut på 1.312 för att den skulle gå stabilt. Känns nästan som den börjar närma sig sitt tak nu.

Permalänk

Tror jag körde med ca 1.4Vcore, hade dock en Scythe Ninja 2 kylare på den, så den gick inte så farligt vamrt ändå

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Så har ju du ett högt överklockat system med 2st 5770 i crossfire med ett billigare corsair 450w nätagg
Hela systemet drar runt 400w oklockat.
så du hamnar säkert runt 450w överklockat.

Sen så brukar man få lite sämre överklockning med 2st grafikkort på vissa system.

Ta ut ett grafikkort o testa så kommer du säkert högre..

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-5770-review-test/11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulltazar:

Så har ju du ett högt överklockat system med 2st 5770 i crossfire med ett billigare corsair 450w nätagg
Hela systemet drar runt 400w oklockat.
så du hamnar säkert runt 450w överklockat.

Sen så brukar man få lite sämre överklockning med 2st grafikkort på vissa system.

Ta ut ett grafikkort o testa så kommer du säkert högre..

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-5770-review-test/11

http://www.sweclockers.com/image/diagram/1484?k=ef050c6f10a15...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av InZ-Audio:

Tror jag körde med ca 1.4Vcore, hade dock en Scythe Ninja 2 kylare på den, så den gick inte så farligt vamrt ändå

Kör själv med en Scythe Shuriken och den funkar ganska bra iaf. Dock är mitt chassi är inte världens bäst ventilerade. Är egentligen ett htpc chassi med enbart en 90mm fläkt i fronten och 2 st 80mm där bak och inuti är det sjukt trångt. Särskilt med två st grafikkort.

Skrivet av Bulltazar:

Så har ju du ett högt överklockat system med 2st 5770 i crossfire med ett billigare corsair 450w nätagg
Hela systemet drar runt 400w oklockat.
så du hamnar säkert runt 450w överklockat.

Sen så brukar man få lite sämre överklockning med 2st grafikkort på vissa system.

Ta ut ett grafikkort o testa så kommer du säkert högre..

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-5770-review-test/11

Menar du att CPUn klockar sämre om man kör med två st grafikkort? Hur kommer det sig i så fall? I övrigt har jag inte vågat mig på att klocka grafikkorten då det ena redan nu landar på runt 95 -100 grader i MSI kombustor.