Permalänk
Medlem

Hjälp med klockning av Intel core 2 duo

Tjenare allihopa!

Sitter på en Intel core 2 duo 2.9 GHz, stock 2.4 .
Hade tänkt få upp den lite mer men undrar om jag borde göra på något speciellt sätt samt köpa ny fläkt? Har en ganska billig skitfläkt tror jag, vad rekommenderas att köpa för att lyckas bättre med klockningen?

Tack på förhand!

Permalänk

Vad heter modelen du har? är det en E5200 så kan du dra upp den i 3,6 ghz med stock om inte mer

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Vad heter modelen du har? är det en E5200 så kan du dra upp den i 3,6 ghz med stock om inte mer

Är på landstället men är nästintill säker på att det är E4600

Permalänk

Vad jag läst om E4600 så ska den normalt klaras att klockas till 3,2 ghz och om du har ett bra exemplar upp till 3,6 ghz men de flesta börjar öka i grader kraftigt efter 1,376 V. Tänker du inte övervolta något på Vcore så bör du komma upp i 3.0 ghz i alla fall. Kylning som behövs för prollen är svårt för mig att säga då jag bara klockat E5200 men testa och se hur varm den blir i stresstest, går den över 70 grader behövs bättre kylning. Något att ha i baktanke är att övervoltning på Vcore kan skada processorn oavsett värme.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite (:
hur mycket kan man få upp en E6750 med Noctua NH-U9B SE2? just nu är den på 3.3 GHz

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk

E6750 ska tydligen klara att köra 3,6 ghz på stock kylare, antar att den låter endel då dock. Skulle gissa att du kan landa en stabil clock strax över 3,6 ghz men hur mycket över beror på hur mycket du vill att fläkten ska låta. Jag skulle nog helst lägga mig under/på 1,425V men testa via stressprogram var du hittar stabila clocks.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

att datorn låter spelar ingen roll. i bios har jag på auto volt så att den höjs efter min överklockning. tror den är på 1.375-1.4++ volt och då 3.3 GHz, ska man stänga av auto volten och köra den manuellt?

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk

Jo man brukar i slå av auto på voltage när man klockar för att visa moderkort kan om du höjer fsb eller multipel öka volten över där den i normalt fall är stabil. Kan tillägga att du bör klara av en högre clock med volt på 1,375

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

det tror jag att min har gjort, asså öka mer än vad den behöver. ska gå in i bios och stänga av den

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.