Moderkortet ligger på 39 grader, farligt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Moderkortet ligger på 39 grader, farligt?

Innan jag satte dit min S1 kylning plus en 140 mm fläkt så låg mitt moderkort på runt 30 grader och nu 39 grader. Förstår ju att den blåser varmluft på moderkortet men är detta på något vis hög temp för moderkortet? Vet inte riktigt var den mäter dock.

Detta är mitt moderkort

http://www.gigabyte.com.lk/products/product-page.aspx?pid=284...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Nej, 39 grader C är ingenting

"En vis man sa en gång"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av We4sZ:

Nej, 39 grader C är ingenting

när ska man börja oroa sig?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006

Över 90 grader, minst. 39 grader är väldigt svalt.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 980 Ti Classified | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
6700K | Z710I | 16GB | XFX R9 Nano | 850 Evo | Thermalright AXP-100 | Node 202

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Jun 2009

39c är lika varmt som dig... Kan inte skada ditt moderkort

[Intel 2600k @ 3.2 (1.03v) | Gigabyte Z68XP-UD3 | 8GB Corsair | Gigabyte HD7770 | Silver Power 750W | Fractal Design Define R3]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

tack för alla svar Blev lite lugnare haha

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005

tror inte jag haft något moderkort som blivit över 50 på sensorerna , möjligt att de håller för 90+

men jag skulle börja leta efter orsaker redan vid 65.

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Devildoll:

tror inte jag haft något moderkort som blivit över 50 på sensorerna , möjligt att de håller för 90+

men jag skulle börja leta efter orsaker redan vid 65.

ok, jag har bara tagit temp på det jag har nu så har inte så mycket referensvärde. Blev lite fundersam när den tidigare legat på 30 grader konstant och ökat till 40 nu. Kom dock på att det nu är väldigt varmt ute som bidrar till saken haha

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ödeshög
Registrerad
Feb 2011

vilket program har ni för att se temp på mobo:t?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Mulven:

när ska man börja oroa sig?

Livslängden minskar vid högre snittempreratur, men 65 grader är inget att bekymra sig över så länge det är hygglig kvallité på moderkortet. Jag har kört moderkort snudd på 100 grader, men då är det bra kvallité på korten och det är inte helt ofarligt - självklart så blir MTBF tämligen låg om man kör så varmt, men dina temperaturer är inget. Var mer vaksam på temperaturen på DDR3 minnet - det är troligare att det blir för varm innan moderkortet blir det och billiga DDR3 moduler saknar ofta tempertursensor och kylflänsar så de går varma utan att man vet om det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av aLEx-16:

vilket program har ni för att se temp på mobo:t?

ANvänder aida64

Skrivet av bengt-re:

Livslängden minskar vid högre snittempreratur, men 65 grader är inget att bekymra sig över så länge det är hygglig kvallité på moderkortet. Jag har kört moderkort snudd på 100 grader, men då är det bra kvallité på korten och det är inte helt ofarligt - självklart så blir MTBF tämligen låg om man kör så varmt, men dina temperaturer är inget. Var mer vaksam på temperaturen på DDR3 minnet - det är troligare att det blir för varm innan moderkortet blir det och billiga DDR3 moduler saknar ofta tempertursensor och kylflänsar så de går varma utan att man vet om det.

jag har ddr2 på mitt moderkort. Är det bara att känna på minnena för att se om det är "för varmt"? Vad är MTBF?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Tja, man får läsa på vad som är för varmt för minnen - det kan skilja sig lite mellan olika tekniker och generationen, men eftersom minnet är en av de vanligaste komponenten att ge sig i system (i god konkurrens med högprestanda grafikkort) så är det en klok sak att försöka hålla minnesmodulerna något svalare iaf. Omkring 80 grader (85 grader brukar vissa tillverkare sätta som max) nu fungerar minnena högre upp i temperatur (ofta upp till dryga 100 grader), men livslängden faller alarmerande och då effekten är rätt låg så räcker det oftast bra att se till att dra lite mer luft över minnena så sjunker oftast temperaturen rejält. Man kan se att många OEM-tillverkare som HP och liknande ofta har löst det med en plaststrut som drar CPU kylare eller nätaggregats luften forcerat över minnesmodulerna - de gör det för att få färre reklamationer på grund av minnesmodulshaverier...

MTBF är Mean Time Between Failure och är ett sannolikhetsmått för att något skall gå sönder - det är INTE en siffra på förväntad livslängd utan en siffra på förväntat felutfall. Om du har 1000 datorer i drift och det rasar 7 hårddiskar i dessa burkar under ett års 24/7 drift så är MTBF omkring 1,2 miljoner timmar - vilket är ett realistiskt exempel. Obervera dock att tillverkarnas MTBF siffor är oftast angivna vid maxlast och vid 25 graders temperatur. Detta innebär att nätaggregat nästan alltid har lägre felutfall än vad MTBF siffran antyder och detta beror på att de nästan alltid körs på en last som ligger långt under max och detta betyder väldigt mycket för livslängden. I datorpopulationen ovan så borde det ha rasat mellan 80 och 100 nätaggregat enligt angivna MTBF siffror, men i verkligheten med sunt dimensionerade system så kanske utfallet vore 3-20 istället. Läs gärna MIL-HDBK-217F (finns att ladda ner lagligt) om du vill veta mer.