Permalänk
Medlem

Moderkortet ligger på 39 grader, farligt?

Innan jag satte dit min S1 kylning plus en 140 mm fläkt så låg mitt moderkort på runt 30 grader och nu 39 grader. Förstår ju att den blåser varmluft på moderkortet men är detta på något vis hög temp för moderkortet? Vet inte riktigt var den mäter dock.

Detta är mitt moderkort

http://www.gigabyte.com.lk/products/product-page.aspx?pid=284...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | AMD Ryzen5 2600X | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 @ 3000 MHz | Samsung 970 EVO PLUS 500GB | EVGA 650W | Phanteks Eclipse P400 Tempered Glass

Permalänk
Medlem

Nej, 39 grader C är ingenting

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk
Medlem
Skrivet av We4sZ:

Nej, 39 grader C är ingenting

när ska man börja oroa sig?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | AMD Ryzen5 2600X | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 @ 3000 MHz | Samsung 970 EVO PLUS 500GB | EVGA 650W | Phanteks Eclipse P400 Tempered Glass

Permalänk
Avstängd

Över 90 grader, minst. 39 grader är väldigt svalt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

39c är lika varmt som dig... Kan inte skada ditt moderkort

Permalänk
Medlem

tack för alla svar Blev lite lugnare haha

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | AMD Ryzen5 2600X | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 @ 3000 MHz | Samsung 970 EVO PLUS 500GB | EVGA 650W | Phanteks Eclipse P400 Tempered Glass

Permalänk
Medlem

tror inte jag haft något moderkort som blivit över 50 på sensorerna , möjligt att de håller för 90+

men jag skulle börja leta efter orsaker redan vid 65.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

tror inte jag haft något moderkort som blivit över 50 på sensorerna , möjligt att de håller för 90+

men jag skulle börja leta efter orsaker redan vid 65.

ok, jag har bara tagit temp på det jag har nu så har inte så mycket referensvärde. Blev lite fundersam när den tidigare legat på 30 grader konstant och ökat till 40 nu. Kom dock på att det nu är väldigt varmt ute som bidrar till saken haha

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | AMD Ryzen5 2600X | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 @ 3000 MHz | Samsung 970 EVO PLUS 500GB | EVGA 650W | Phanteks Eclipse P400 Tempered Glass

Permalänk
Medlem

vilket program har ni för att se temp på mobo:t?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulven:

när ska man börja oroa sig?

Livslängden minskar vid högre snittempreratur, men 65 grader är inget att bekymra sig över så länge det är hygglig kvallité på moderkortet. Jag har kört moderkort snudd på 100 grader, men då är det bra kvallité på korten och det är inte helt ofarligt - självklart så blir MTBF tämligen låg om man kör så varmt, men dina temperaturer är inget. Var mer vaksam på temperaturen på DDR3 minnet - det är troligare att det blir för varm innan moderkortet blir det och billiga DDR3 moduler saknar ofta tempertursensor och kylflänsar så de går varma utan att man vet om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLEx-16:

vilket program har ni för att se temp på mobo:t?

ANvänder aida64

Skrivet av bengt-re:

Livslängden minskar vid högre snittempreratur, men 65 grader är inget att bekymra sig över så länge det är hygglig kvallité på moderkortet. Jag har kört moderkort snudd på 100 grader, men då är det bra kvallité på korten och det är inte helt ofarligt - självklart så blir MTBF tämligen låg om man kör så varmt, men dina temperaturer är inget. Var mer vaksam på temperaturen på DDR3 minnet - det är troligare att det blir för varm innan moderkortet blir det och billiga DDR3 moduler saknar ofta tempertursensor och kylflänsar så de går varma utan att man vet om det.

jag har ddr2 på mitt moderkort. Är det bara att känna på minnena för att se om det är "för varmt"? Vad är MTBF?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | AMD Ryzen5 2600X | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 @ 3000 MHz | Samsung 970 EVO PLUS 500GB | EVGA 650W | Phanteks Eclipse P400 Tempered Glass

Permalänk
Medlem

Tja, man får läsa på vad som är för varmt för minnen - det kan skilja sig lite mellan olika tekniker och generationen, men eftersom minnet är en av de vanligaste komponenten att ge sig i system (i god konkurrens med högprestanda grafikkort) så är det en klok sak att försöka hålla minnesmodulerna något svalare iaf. Omkring 80 grader (85 grader brukar vissa tillverkare sätta som max) nu fungerar minnena högre upp i temperatur (ofta upp till dryga 100 grader), men livslängden faller alarmerande och då effekten är rätt låg så räcker det oftast bra att se till att dra lite mer luft över minnena så sjunker oftast temperaturen rejält. Man kan se att många OEM-tillverkare som HP och liknande ofta har löst det med en plaststrut som drar CPU kylare eller nätaggregats luften forcerat över minnesmodulerna - de gör det för att få färre reklamationer på grund av minnesmodulshaverier...

MTBF är Mean Time Between Failure och är ett sannolikhetsmått för att något skall gå sönder - det är INTE en siffra på förväntad livslängd utan en siffra på förväntat felutfall. Om du har 1000 datorer i drift och det rasar 7 hårddiskar i dessa burkar under ett års 24/7 drift så är MTBF omkring 1,2 miljoner timmar - vilket är ett realistiskt exempel. Obervera dock att tillverkarnas MTBF siffor är oftast angivna vid maxlast och vid 25 graders temperatur. Detta innebär att nätaggregat nästan alltid har lägre felutfall än vad MTBF siffran antyder och detta beror på att de nästan alltid körs på en last som ligger långt under max och detta betyder väldigt mycket för livslängden. I datorpopulationen ovan så borde det ha rasat mellan 80 och 100 nätaggregat enligt angivna MTBF siffror, men i verkligheten med sunt dimensionerade system så kanske utfallet vore 3-20 istället. Läs gärna MIL-HDBK-217F (finns att ladda ner lagligt) om du vill veta mer.