Behöver hjälp att välja vilka radiatorer jag skall använda?

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp att välja vilka radiatorer jag skall använda?

Tjaa alla

Nu sitter jag här och kollar på vattenkylning och jag kan inte komma från djungeln med olika radiatorer.
Problemet är det inte bara så lätt för mig att ta två st ek radiatorer som jag vet funkar, utan jag har några krav som radiatorerna skall klara för att jag skall kunna ha dem i mitt chassi.

Det som skall kylas är:
Cpu (vet ej vilken ännu men blir intel i7 av kommande generation)
Gpu's (vet ej men blir kommande generation för runt 6-7k kr)
Fullcover moderkort ( vet ej vilket ännu )

Det som chassiet kommer få plats med är:
1x360 radiator
1x240 radiator

Nu till problemen:
båda får max 3cm tjocka

360 radiatorn kommer kylas av Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm
Där emot kommer 240 radiatorn bara kylas av Scythe 120mm Slip Stream Slim Fan, 2000 rpm då jag verkligen saknar plats i chassiet men tänker att bättre med en halvt passiv 240radiator än utan någon extra alls.

Sedan tror ni jag kommer klara av att kyla det jag har planerat att införskaffa mig?

Så jag hoppas ni kan hjälpa mig att ta fram något som kommer kunna passa mig

//Stark.Jr

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stark.Jr:

Tjaa alla

Nu sitter jag här och kollar på vattenkylning och jag kan inte komma från djungeln med olika radiatorer.
Problemet är det inte bara så lätt för mig att ta två st ek radiatorer som jag vet funkar, utan jag har några krav som radiatorerna skall klara för att jag skall kunna ha dem i mitt chassi.

Det som skall kylas är:
Cpu (vet ej vilken ännu men blir intel i7 av kommande generation)
Gpu's (vet ej men blir kommande generation för runt 6-7k kr)
Fullcover moderkort ( vet ej vilket ännu )

Det som chassiet kommer få plats med är:
1x360 radiator
1x240 radiator

Nu till problemen:
båda får max 3cm tjocka

360 radiatorn kommer kylas av Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm
Där emot kommer 240 radiatorn bara kylas av Scythe 120mm Slip Stream Slim Fan, 2000 rpm då jag verkligen saknar plats i chassiet men tänker att bättre med en halvt passiv 240radiator än utan någon extra alls.

Sedan tror ni jag kommer klara av att kyla det jag har planerat att införskaffa mig?

Så jag hoppas ni kan hjälpa mig att ta fram något som kommer kunna passa mig

//Stark.Jr

Klart intressant problem det där: Tunna radiatorer för oss som har begränsat med utrymme och inte är intresserade att montera radiatorerna på utsidan.

Jag hade lite av samma problem när jag skulle vattenkyla min Corsair 650D då det bara finns ca 70mm utrymme i taket innan man slår i moderkortet. Dessutom ville jag utnyttja att jag har plats för en 2x140 mm radiator i taket vilket ytterligare begränsade mitt urval. 280 mm radiatorer är ju trevliga då de har ca 90% av ytan hos en 360 radiator, medan en 240 (uppenbarligen) har 66% av arean. Jag köpte en sån här i slutändan: http://www.koolance.com/water-cooling/product_info.php?produc...

Som du ser har den där 30 FPI (flänsar per tum) vilket gör den tät och lite olämplig för lågvarviga (tysta) fläktar. Det är typiskt för tunna radiatorer då de försöker förbättre kontakten och värmeöverföringen till luften genom att ha mycket flänsar. De är ganska bra på att kyla om man har kraftiga fläktar som orkar trycka luft genom dem, men priset man betalar är ett högt fläktljud.

Jag tror att den radiatoryta som du har kommer att räcka bra för att kyla processor + 2 grafikkort. Som sagt, tunna radiatorer kompenserar genom att vara täta så resultatet är ung. detsamma som med tjockare radiatorer.

Något som är bra att tänka på även när du har trångt med uttrymme är "shrouds". Alltså, "distanslådor" som flyttar fläkten en bit från radiatorn. Alla fläktar har en dödzon bakom fläktmotorn och de blåser kraftigast längst ut på fläktbladen. Detta gör att vissa delar av radiatorn utnyttjas dåligt för kylning och vissa delar knappt alls. Om du backar fläktarna ett par cm så hinner luftflödet fördela sig och du får ett jämnare utnyttjande av radiatorn. Det finns lite intressant läsning om effekten av shrouds här:
http://martinsliquidlab.petrastech.com/Radiator-Fan-Orientati...

Jag tror att ett par slip stream är klart bättre än inget alls, men det är nog bra att försöka få en radiator som inte är fullt så tät som 30 FPI då tunna slip streams är ovanligt klena.

Det finns andra radiatorer av det tunnare slaget som kan vara värda att undersöka:
HW Labs Black Ice GT Stealth serien:
http://www.hwlabs.com/index.php?option=com_content&view=artic...
Jag har läst lite om dem och åtminstone någon person verkade hävda att Stealth radiatorerna är ganska restriktiva och av en lite åldrad design, så kanske inget lysande val. Men det var svårt att hitta några seriösa recensioner av dem.

Magicool som producerar ganska billiga radiatorer har en del tunna som t.ex. denna:
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p1711_MagiCool...
Har inte letat så mycket efter tester av dem, men de verkar populära. En nackdel med dem: M3 skruvar är klena som infästning. Lätt att man förstör gängningen om man är lite oförsiktig...

Problemet med tunna radiatorer verkar generallt vara att de är täta både när det gäller luftflödet och restriktiva när det gäller vattenflödet. Det är synd. Jag skulle gärna ta en tunn radiator med lågt vattenmotstånd och kanske 15-20 FPI. En sån radiator skulle så klart vara mindre effektiv på att kyla, men jag är beredd att använda mig av flera istället för att kompensera för det.

Berätta gärna om du kommer hittar något intressant under ditt sökande av tunna radiatorer. Jag är också intresserad.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Jag tackar så otroligt mycket för ett så utförligt svar
Jag sitter fortfarande fast men fick lite mer förståelse nu för hur allting ligger till men skall söka vidare hur jag löser det

//Stark.Jr

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem

/Hardware-Labs-Black-ICE-Radiator-GT-Stealth-360-black-XFlow::4790.html

Genom att använda 45% tunnare koppar fenor för att komma dit med 50% mindre tryck - samtidigt dubbel täthet disk. 30 lameller per tum ökar dramatiskt, och se ytan på en värmeöverföring som saknar motstycke. Jämfört med Black Ice ® Pro kan levereras snabbare att värma upp till 20%. På grund av bättre värmeöverföring förmåga kan långsamt roterande fläktar används. Den kyleffekt i systemet upprätthålls och ljudnivån ytterligare kan minskas avsevärt. Bearbetning och mycket specifikt i målningen av radiatorer är top notch

Så står det om dom nya Black ice så tar hem två stycken och provar vad är det värsta som kan hända
haha

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stark.Jr:

/Hardware-Labs-Black-ICE-Radiator-GT-Stealth-360-black-XFlow::4790.html

Genom att använda 45% tunnare koppar fenor för att komma dit med 50% mindre tryck - samtidigt dubbel täthet disk. 30 lameller per tum ökar dramatiskt, och se ytan på en värmeöverföring som saknar motstycke. Jämfört med Black Ice ® Pro kan levereras snabbare att värma upp till 20%. På grund av bättre värmeöverföring förmåga kan långsamt roterande fläktar används. Den kyleffekt i systemet upprätthålls och ljudnivån ytterligare kan minskas avsevärt. Bearbetning och mycket specifikt i målningen av radiatorer är top notch

Så står det om dom nya Black ice så tar hem två stycken och provar vad är det värsta som kan hända
haha

Heh. Det värsta som kan hända är väl att man upptäcker att de inte passar i chassit trots att man trodde det. När jag monterade min radiator blev det så tajt på ett ställe att jag var tvungen att försänka en av skruvskallarna ner i fläkten. Sen gick det precis. Tajta toleranser.

Men det går nog bra. Lägg dock märke till att de där endast har en anslutning i varje ända av radiatorn till skillnad från vanliga där de sitter i samma ända.

Kom på en annan radiator som är ganska tunn: Swiftechs MCR-QP och MCR-XP. De är 34 mm tjocka. Inte så dyra och upp till 20 FPI. Hade de funnits i 140mm utförande hade jag nog köpt dem.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware